Entrem a Oteiza Museoa que acull la col·lecció personal del reconegut escultor i artista integral guipuscoà ( Orio 1.908 - Donostia 2.003 ). L'any 1.992 donà la seva col·lecció de 1.700 escultures i 2.000 peces del seu treball experimental, dibuixos i collages al poble de Nafarroa.
Sortim del museu per visitar la Casa-taller, espai on l'artista i la seva dona van trobar l'aïllament que buscaven...
Atentament.
Senyor i
Només entrar constatem que el gran cub buit de formigó vermellós, dissenyat per l'arquitecte Francisco Javier Sáenz de Oiza per mostrar l'obra de Jorge Oteiza, ens seduirà. L'obra Apostolado de Arantzazu / Friso con 14 apóstoles del 1.953 buidat en guix, és la protagonista de la primera sala.
Oteiza va ser reconegut i apreciat internacionalment l'any 1.957 al guanyar el Gran Premi de la Biennal de Sao Paulo. A la propera fotografia podeu veure tres caps d'apòstol de bronze.
El museu es va inaugurar el 8 de maig del 2.003. L'arquitecte va projectar aquest gran cub de formigó, metàfora de l'espai metafísic recreat pel gran mestre de l'Escola Basca d'Escultura. La propera obra és Fusión con tres sólidos abiertos / Estela funeraria para España, del 1.957, en marbre.
El museu integra l'habitatge on Jorge Oteiza i Itziar Carreño es van instal·lar l'any 1.957. El projecte arquitectònic de Francisco Javier Sáenz de Oiza va plantejar aquest espai com un "temple profà" en el qual la llum es rep pels laterals i al centre entra a contrallum, creant un espai fosc i misteriós. La fotografia següent, una talla en marbre blanc amb incrustacions de resina negra, és del 1.958 i s'anomena Caja en piedra.
Aquesta concepció de l'espai museístic enllaça amb el record del túnel en el que treballava Oteiza quan feia les estàtues de la Basílica de Arantzazu: un lloc no molt il·luminat, però amb un encant misteriós. Les vitrines del museu ens mostren centenars de projectes escultòrics del geni guipuscoà.
Durant els anys 1.972 i 1.974 va treballar en el seu segon Laboratori Experimental, conegut com Laboratorio de Tizas. La majoria d'aquests estudis fets amb els típics guixos prismàtics escolars, estaven orientats a la seva aplicació com escultura pública.
Els espais expositius es distribueixen en les tres plantes de l'edifici i en la Casa-taller annexa. Pujar i baixar per les rampes gaudint dels materials i la llum, és difícil d'oblidar.
Les plantes 1 i 2 acullen l'exposició que ens permet descobrir la trajectòria d'aquest artista. A la planta 0 hi ha un espai expositiu per projectes monogràfics i temporals. També hi trobem la Biblioteca i el Centre de Documentació.
Mireu la Combinación binaria de dos longitudes en el espacio (1.957 ) , una construcció en acer forjat amb element pivotant sobre base de pedra.
Passejant pels espais del museu i assaborint les seves obres, entenem la gran importància que tenien per Jorge Oteiza les oposicions: matèria/esperit, espai/temps, interior/exterior i llum/foscor.
La propera obre és Caja vacia ( 1.958), feta en xapa d'acer pintat de negre.
El Centre de Documentació té els objectius de conservar, catalogar i investigar els documents ( escrits, notes, correspondència, fotografies i altres documents personals ) donats per Jorge Oteiza.
A l'esquerra de la propera fotografia tenim l'obra Desocupación de la esfera ( variante ) del 1.958 feta en acer; i a la dreta Desocupación de la esfera ( variante ovoide), del mateix any i feta també en acer.
Sortim del museu per visitar la Casa-taller, espai on l'artista i la seva dona van trobar l'aïllament que buscaven...
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada