Pàgines

dissabte, 16 de gener del 2016

Chiharu Shiota a Lleida ( i 2 ).

A la primera entrada dedicada a l'exposició de l'artista japonesa Chiharu Shiota, que fins al 31 de març podeu veure a la Fundació Sorigué, us presentava les dues instal·lacions que ocupen la primera planta: His Chair i Over de Continents. Si voleu recordar el vídeo que mostra el procés de preparació d'una part de la planta inferior, concretament l'espai de quatre-cents quaranta metres quadrats que acull la instal·lació que dona nom a l'exposició In the gebinning was..., cliqueu aquí. In the beginning was... és la frase amb la que comença la Bíblia...


Per crear aquest ambient trenta  persones van treballar setanta hores. L'equip estava format per treballadors de Sorigué, gent de l'equip de la Fundació i estudiants de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat de Lleida.


Chiharu Shiota ja havia creat aquesta mena de cova feta amb llana negra en  diferents exposicions, com a la instal·lació A Long Day a Düsseldorf, on els fulls en blanc que sortien d'una taula quedaven atrapats a l'estranya teranyina; o a Infinity, a l'Espace Culturel Louis Vuitton  de París, en la que només hi havia l'entramat de llana negra i els punts de llum. Però per primera vegada utilitza pedres que, com diu Chiharu, "són l'origen de l'univers i del Grup Sorigué".

Pedres i pedres, concretament tres tones procedents d'una de les graveres Sorigué, entrellaçades a la densa trama de llana negra en forma circular que podem contemplar com una representació del Big Bang.


La constel·lació estel·lar us captivarà mentre passegeu per aquest espai màgic. Diu Shiharu Shiota: "Vaig sentir que hi havia un espai comú entre l'univers que hi ha dins meu i el que hi ha fora, i que el meu cos era el més proper a l'univers. Potser quan la vida d'algú s'acaba, es dissol en l'univers".


La llana negra, símbol de les emocions, ens envolta i caminar tranquil·lament per aquest entramat de llana i pedres de la gravera és gairebé una experiència filosòfica...


Si a la planta superior els llenços cosits que serveixen de nexe entre les instal·lacions estan fets amb fil vermell, als de la planta de baix , el fil és negre. Vuit llenços cosits, set  quadrats i un rodó, són els protagonistes.


Tanca l'exposició la instal·lació Bathroom ( 1.999 ) And i in the bathroom ( 2.002 ), formada per dues peces realitzades en diferents moments però en les dues l'artista japonesa reflexiona sobre els records que no es poden esborrar.


Bathroom és un vídeo on Shiharu, que està en una banyera, intenta rentar-se amb aigua amb sorra. Una feina impossible. El fang és una metàfora dels orígens, del que no ens podem desprendre.


Diu l'artista: "Sempre hi ha una cosa que no es pot rentar; no és abandó, ni desig, sinó alguna cosa que es queda al meu cos i mai se n'anirà. Els records no es poden esborrar".


L'altra peça d'aquesta quarta instal·lació és la sèrie de quatre fotografies And i in the bathroom en les que veiem a Chiharu Shiota intentant lo impossible, rentar-se amb aigua amb sorra.
Del nou de maig al vint-i-dos de novembre del 2.015 es celebrà la cinquanta-sisena edició de La Biennal d'Art de Venècia, en la que hi havia vuitanta-nou pavellons. Chiharu Shiota representava al Japó i en el pavelló dels país nipó la instal·lació The Key in the Hand fou un èxit espatarrant. Milers de petites claus provinents de tot el món penjaven d'un gran entramat de llana vermella que semblava sortir de dues barcasses. A l'exposició de Lleida podeu fullejar el llibre que presenta aquesta al·lucinant instal·lació que fou protagonista a la Biennal.


Deixeu-vos seduir per les propostes de l'artista d'Osaka. La passejada fins al carrer alcalde Pujol, té un gran premi, la descoberta de Chihari Shiota.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada