Pàgines

divendres, 8 de desembre del 2017

El monestir de Dafni ( i 3 ).

Després de donar un cop d'ull a tots els racons de l'església del monestir de Dafni, tornem al centre i alcem la mirada per observar la cúpula, el tambor que la suporta i, detalladament, la decoració de les quatre trompes ( elements arquitectònics que permeten transformar la planta quadrada en octogonal). Estan decorades amb magnífics mosaics que representen les escenes evangèliques més importants abans de la passió: l'Anunciació ( nord-est), Naixement ( sud-est), Baptisme ( sud-oest) i Transfiguració ( nord-oest ). Els mosaics han sobreviscut, més o menys fragmentats, al terrible terratrèmol del 1.999.


A la trompa de l'Anunciació tenim a l'arcàngel Gabriel, el missatger de Déu, apropant-se tranquil·lament a la Verge que està a la dreta amb túnica blava. Es mostra dreta, frontalment, davant del tron. Impressionant treball en les ales de l'arcàngel, les túniques dels dos protagonistes i el les tessel·les daurades de fons.


La Nativitat, el naixement de Jesús de Natzaret, està representada en una cova que acull a la Mare de Déu i Crist nounat.  La foscor interior de la cova contrasta la resplendor de l'estrella que il·lumina al fill de Déu. Com a les altres trompes, les tessel·les daurades fan de fons de la composició.

 
El paisatge es completa amb petits pujols, amb poca vegetació, on podem observar quatre àngels i dos pastors. A la dreta tenim a Sant Josep i un grup d'ovelles bevent en un rierol.


L'escena del Baptisme està dominada per la figura nua de Jesús submergit fins al pit a les aigües del riu Jordà, representat amb tessel·les de color blau clar. A l'esquerra del mosaic podem veure  a Sant Joan Baptista. A questa és una de les poques representacions del baptisme en la que Crist està completament nu.


A la dreta, dos àngels sostenen una mena de tovalloles per eixugar a Crist després del Baptisme. Al mosaic podem observar la Santíssima Trinitat. La mà de la part superior representa a Déu pare, la llum del qual s'estén fins al colom (l'Esperit Sant) i Crist, que l'estan batejant.


A la trompa amb el mosaic de la Transfiguració es representa el moment en que Crist experimentà segons els evangelis sinòptics de Mateu, Marc i Lluc, un canvi d'aparença corpòria, una metamorfosi ( en grec transfiguració) que deixava clara la seva naturalesa divina. A la part inferior central del mosaic tenim el turó sagrat  Tabor en el que trobem als apòstols Pere, Joan i Jaume. Al centre Jesús, i a la seva esquerra i dreta els profetes Elies i Moisès.


Aquesta transfiguració es representa mitjançant una màndorla ( ametlla en italià ), un marc o aureola que envolta a Crist acolorida amb tessel·les de color blau i plata. La màndorla i els raigs de llum simbolitzen la divinitat de Crist.


Abans de marxar del monestir us proposo una última mirada, però aquesta vegada no ens fixarem en les quatre trompes que suporten la cúpula sinó en la representació de la Resurrecció que hi ha en un dels braços, el de la dreta, de la creu grega inserida en un octàgon de la planta de l'església.


La representació de la Resurrecció en la iconografia ortodoxa és diferent a la nostra. No trobem a Crist que s'aixeca de la tomba sinó a un valent soldat que domina a Satanàs amb la seva gran creu patriarcal de doble travesser desigual. A la part inferior podem veure les claus que obriran les portes de l'infern per alliberar les ànimes.


Amb una mà Crist treu a Adam d'una tomba i Eva, al costat, espera el seu torn. A l'esquerra d'Eva hi ha els reis David i Salomó. A la dreta de l'escena podem veiem a Sant Joan Baptista amb el braç dret aixecat. L'església s'allibera de pecat...
Si visiteu la capital grega no dubteu a reservar una part del vostre temps per apropar-vos al monestir de Dafni. Estic segur que agraireu el meu consell.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada