Pàgines

diumenge, 7 de juny del 2020

Tornar al Museu de Lleida.

Ahir, després de dotze setmanes tancat, vaig poder tornar a gaudir del Museu de Lleida. Quan el dia tretze de març tancà per les mesures sanitàries dictades per lluitar contra el coronavirus feia només dos dies que en un acte, presidit pel Molt Honorable Senyor Joaquim Torra i Pla president de la Generalitat de Catalunya, es presentà la cessió de nou-centes vuitanta-set obres de la Col·lecció Gelonch Viladegut al museu lleidatà.


Aquell mateix dia s'inaugurà una exposició amb una selecció d'una trentena de gravats de la col·lecció, cedida al museu, a l'espai del cor de l'esglesia de l'antic convent de Sant Josep. L'arquitecte Joan Rodon integrà part de l'antiga Casa de Misericòrdia i l'església del convent dels carmelites descalços ( del segle XVII ) al nou museu.


Aprofiteu la vostra visita per, a més a més de xalar amb els gravats exposats, aixecar la mirada i donar un cop d'ull als esgrafiats de l'antiga església del convent.


L'exposició estava inicialment programada fins a final de setembre, però en podrem gaudir fins a final del 2.020. La Col·lecció Gelonch Viladegut de gravats i llibres d'art està considerada com una de les més importants d'Europa.


L'espectacular col·lecció, tota una lliçó de la història del gravat del món occidental, va del segle XV fins als nostres dies. Aquesta donació, la més important rebuda pel Museu de Lleida, demostra la generositat del seu propietari el lleidatà Antoni Gelonch i Viladegut nascut a la nostra estimada ciutat l'any 1.956.


Puc assegurar-vos que quedareu bocabadats observant les peces exposades al petit espai del cor de l'església. A la fotografia anterior podeu veure l'aiguafort del 1.645 "Abraham i Isaac" obra de Rembrandt, i a la propera "El pequeño prisionero. Tan bárbara la seguridad como el delito" ( sèrie "Prisioneros" ), un aiguafort i burí fet per Francisco de Goya entre 1.810-1.815.


La col·lecció de gravat inclou obres de: Dürer, Rembrandt, Goya, Picasso, Tàpies, Miró, Warhol, Barceló, Calder, Plensa, Subirachs,... A la propera fotografia, l'obra de Pablo Picasso "Baralla de braus I", número 15 de la Suite Vollard, del 1.933 fet amb la tècnica de la punta seca.


Aquesta acció de mecenatge suposa que la col·lecció que entra en dipòsit al Museu de Lleida, al ser-ne el museu el beneficiari, acabarà formant part de l'exposició permanent.
A la fotografia següent podeu contemplar a la part superior la litografia de Miró del 1.972 "Homenatge a Joan Prats", i a la part inferior la litografia i timbrat "Sense títol" del 1.978 de Tàpies.


La col·lecció de gravats es pot dividir em tres blocs, segons el discurs que es dedicà a Antoni Gelonch quan ingresà l'any 2.012 com a membre honorífic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi. El primer bloc va de Dürer a Goya ( o la tradició del gravat ), el segon Picasso i l'art modern, i el tercer acull els artistes contemporanis.
A la propera  fotografia el protagonisme és per la serigrafia del 1.972 "Mao en taronja i lila" d'Andy Warhol.


Però el que podeu mirar i admirar en aquest petita selecció és només un tastet perquè a la col·lecció Gelonch Viladegut hi ha gravats de quatre-cents cinquanta-nou artistes. Ho heu llegit bé, quatre-cents cinquanta-nou...
La fotografia següent és de la "Litografia per a San Lazzaro i els seus amics" Ed. XXe Siècle ( París ) feta per Alexander Calder l'any 1.975.


Antoni Gelonch va començar la seva col·lecció al 2.006. L'any 2.010 una part s'exposà al Museu d'Art Jaume Morera de Lleida i al 2.019 alguns gravats es van exposar al Museu de Lleida.


La fotografia anterior és de la litografia de l'any 2.000 de Josep Maria Subirachs "Sense títol" un gravat amb la Seu Vella de fons amb dedicatòria a Antoni Gelonch.
No ho dubteu, passegeu fins al Museu de Lleida per gaudir de la Col·lecció Gelonch Viladegut i aprofiteu per tornar a gaudir de tots els espais del museu. La visita, fins al dia trenta de juny, és gratuïta.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada