Joan Miró i Ferrà, pintor, escultor, gravador i ceramista barceloní afirmava: "Tota la meva obra és concebuda a Mont-roig, tot el que he fet a París és concebut a Mont-roig". L'any 1.907 el seu pare va accedir a matricular-lo a l'Escola de Belles Arts de la Llotja però l'obligà a treballar d'administratiu a la drogueria Dalmau i Oliveres de Barcelona. La feina no li agradava i, a més amés patí una greu malaltia. Passà una llarga temporada de repòs al mas que els seus pares havien comprat l'any 1.911 a Mont-roig. Avui començo una sèrie de quatre entrades que ens permetran passejar per tots els racons del mas.
A la fotografia anterior podeu veure el plafó que dóna la Benvinguda a Mas Miró, l'origen de l'obra de Joan Miró. Un petit text en quatre llengües ( català, castellà, anglès i francès ) fa una pinzellada sobre el mas de la família Miró. Il·lustra el plafó una reproducció de la pintura a l'oli La Masia que Miró pintà entre l'estiu de 1.921 i l'hivern de 1.922. És la seva millor obra anterior a l'etapa surrealista. Es conserva a la National Gallery of Art de Washington DC.
Quan intentà vendre-la, el marxant i editor d'art francès Leonce Rosenberg li proposà dividir el quadre en vuit trossos per facilitar la venda. Miró s'indignà i s'endugué el quadre. En la seva primera estada a París no va vendre ni un quadre... Finalment l'any 1.925 el va comprar Ernest Hemingway per cinc mil francs. La Masia reprodueix la casa dels masovers ( esquerra ) i el galliner ( dreta ), no la casa principal. L'obra és la culminació de l'etapa figurativa del pintor.
Entrem i un cop al jardí que hi ha davant del mas trobem un espai singular en el que Joan Miró es refugiava per pintar. La glorieta, que podeu veure a la fotografia anterior, era un lloc tranquil i ombrejat per treballar i també la cabana de jocs de la seva filla Maria Dolors.
L'edifici es coneixia com Mas d'en Ferratges. Antoni Ferratges i de Mena, marqués de Mont-roig, fou diputat i senador a les Corts de Madrid i primer director del diari La Vanguardia. L'edifici és una casa d'indians, arrebossada i puntada de blanc, de planta baixa i primer pis coronat per una cornisa. Al centre sobresurt una torre de base quadrada.
Miró passà gairebé tots els estius al mas , des de sant Joan fins a finals de setembre ( exceptuant els de la Guerra Civil en que part de la família s'exilià ), fins al 1.976. El mas, construït entre els segles XVIII i XX, és un edifici catalogat com Bé Cultural d'Interès Nacional. A la dreta de l'edifici principal hi ha la casa dels masovers que podeu observar a la propera fotografia.
Abans de les obres de rehabilitació gairebé tot estava com ho va deixar el pintor l'estiu de 1.976, l'últim any que estiuejà al mas. Davant la casa dels masovers una estructura metàl·lica en forma de marc ens convida a observar el que pintà Miró al seu quadre La Masia.
Al petit plafó informatiu podem llegir-hi: El paisatge emocional de Miró. "Nou mesos de treball constant i pesat ! Fou el resum de tota la meva vida al camp". Joan Miró. Comparant el quadre i la fotografia actual constatareu que, malauradament, el gran eucaliptus del centre del quadre ja no hi és. El gallines avui és un lavabo.
A l'esquerra de l'edifici principal, prop de la capella neogòtica, hi ha el taller construït als anys 40. Aquest petit edifici fou amenaçat pel projecte de construcció de l'AVE que passava només a cinquanta metres, El projecte fou modificat, però tres grans infraestructures ( A-7, AVE i AP-7 ) gairebé toquen el taller...
Però per visitar el mas cal comprar les entrades, per això tornem virtualment a l'antic corral, avui espai de benvinguda.
L'any 2.013 es constituí la Fundació Mas Miró que impulsà la museïtzació i obertura al públic del mas. Formada per la Fundació Joan Miró, la Successió Miró ( en nom de la família ), i l'Ajuntament de Mont-roig; l'any 2.014 contactà amb tres estudis d'arquitectura per rehabilitar el mas per museïtzar-lo.
RCR Arquitectes d'Olot ( guanyador l'any 2.017 del Pritzker Architecture Prize ) i l'estudi barceloní Varis Arquitectes foren els encarregats de les obres de rehabilitació fusionant els dos projectes.
Sortim de l'espai de benvinguda i ens apropem a l'entrada de l'edifici principal. Esteu preparats per entrar i observar atentament el mas?
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada