Al final de l'entrada del passat dia trenta-un ens vàrem quedar bocabadats mirant i admirant l'ull del gòtic, una de les rosasses gòtiques més grans del món. Penseu que té un diàmetre d'onze metres i trenta centímetres. Una superfície màgica de cent metres quadrats.
Si, des de la nau central, baixem la mirada ens crida poderosament l'atenció el baldaquí col·locat a la Capella Reial, sobre l'altar major.
Aquest baldaquí és un dels projectes que formen part de la reforma de la Catedral de Mallorca feta entre els anys 1.904 i 1.914 per l'arquitecte modernista Antoni Gaudí.
El baldaquí gaudinià, col·locat el dia 8 de desembre del 1.912, està suspès de les voltes de la Capella Reial amb cadenes i cordes. Però el que veiem és la maqueta dissenyada pel genial arquitecte. Una instal·lació que havia de ser provisional i que ja porta més d'un segle suspesa de les voltes de la capella.
El baldaquí està fet amb paper i cartró perquè era el projecte que no s'arribà a fer. Els materials amb els que els que s'havia de construir ( ferro i vidre policromat ) es poden veure al costat est de la corona.
La corona, de forma octogonal, està decorada amb espigues de blat i pàmpols amb sarments, símbol del sacrifici eucarístic. Com podeu veure a la propera fotografia de detall al vèrtex del baldaquí hi ha representat un Calvari amb Crist crucificat i als peus de la creu, la Mare de Déu i Sant Joan.
El lampadari del baldaquí està format per trenta-cinc làmpades, que inicialment eren d'oli i posteriorment ja funcionaven amb electricitat.
A més a més de paper i cartró ( i de la petita mostra de ferro i vidre policromat de la corona ), a la maqueta també s'emprà teixit de seda i pintura al tremp.
Deixem el baldaquí per fixar-nos en una altra de les reformes fetes per Antoni Gaudí, la il·luminació de la Seu mallorquina.
Penseu que abans de la reforma d'Antoni Gaudí la Seu de Mallorca era un temple fosc. La majoria dels vitralls estaven cegats i la poca llum venia dels canelobres, llantoners d'oli ( un a la nau central i dos a cada nau lateral ) i el corredor de ciris de la Capella Reial.
A la fotografia anterior podeu veure dos dels vitralls que Gaudí dissenyà per a la Capella Reial. A l'esquerra La Reina dels Confessors i a la dreta La Reina de les Verges. La rosassa, La Reina dels Àngels, també és obra de Gaudí.
L'arquitecte modernista va canviar els llums d'oli dels llantoners per bombetes elèctriques. A la propera fotografia podeu veure el llantoner de la nau central i darrere seu la gran rosassa l'ull del gòtic.
La Seu, des de l'any 1.904, llueix a les catorze columnes que separen la nau central de les naus laterals uns anells canelobres de ferro forjat dissenyats per Antoni Gaudí.
Gaudí els dissenyà el mes de novembre de l'any 1.904 i diferents ferres els van fer amb ferro forjat. Un d'ells fou Sebastià Nicolau i Fiol. A la part superior de la fotografia anterior, a l'esquerra de la rosassa del frontispici, podeu tornar a veure el llantoner de la nau central.
Cada anell canelobre de ferro forjat té setze ciris amb llum elèctrica. Popularment la gent els coneix com " ses trobigueres".
Antoni Gaudí va fer molts més canvis durant la reforma de la Seu. Desmuntà dos retaules, avançà l'altar major fins estar sota la primera volta del presbiteri, traslladà el cor... Aquesta reforma fou criticada perquè es van destruir alguns elements com el corredor dels ciris que era una mena de balconada de fusta amb un enteixinat mudèjar i una colla de ciris que cremaven i feien llum en les festes molt importants.
Deixem les reformes de Gaudí i ens preparem per pujar els cent trenta-set graons de l'escala de cargol que ens permetran visitar les terrasses de la catedral en les properes entrades dedicades a la Seu de Mallorca.
Atentament.
Senyor i.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada