Pàgines

divendres, 25 d’agost del 2023

Museu Fundación Juan March.

Al cor del centre històric de Palma, a tocar de la Plaça Major de la que podeu veure una petita part del seu perímetre porticat a l'esquerra de la fotografia següent, al número onze del carrer de Sant Miquel ens espera el Museu Fundación Juan March


Aquesta antiga casa senyorial del segle XVII, coneguda com Can Gallard des Canyar, fins a principis del segle XX fou propietat de la mateixa família. La casa va ser reedificada i ampliada a mitjans del segle XIX i es reformà novament l'any 1.897.


L'any 1.916 la comprà Juan March Ordinas ( 1.880 - 1.962 ). L'edifici fou el seu habitatge i a partir del 1.926 la primera seu de la Banca March. L'any 1.955 creà la Fundación Juan March
A la propera fotografia de detall podeu veure millor la petita marquesina de la cantonada en la que podem llegir Banca Marc.


L'arquitecte que reformà l'edifici fou Guillem Reynés Font. Les obres van acabar l'any 1.927. Reynés, que estudià arquitectura a Barcelona, fou arquitecte diocesà entre els anys 1.910 i 1.918. Supervisà a Gaudí i Rubió en la restauració de la Catedral de Palma. Més tard s'interesà per les idees tradicionalistes de l'arquitecte, restaurador i historiador de l'art Vicente Lampérez i Romea.


Reynés centrà la seva reforma en la gran escala de marbre blanc del pati interior coberta amb una cúpula amb claraboia el·líptica que omple l'espai de llum zenital. Al centre de la fotografia anterior i a l'esquerra de la propera podeu veure l'escultura del basc Eduardo Chillida del 1.990 Mendi Huts II ( Muntanya buida II ).


A la fotografia següent podeu observar amb més detall aquesta obra d'alabastre que mesura 64 X 64 X 90 centímetres.


Ens apropem a l'escala, però abans d'enfilar-la donem un cop d'ull a la resta del pati interior. Al fons de la fotografia, darrere de la porta, podeu veure part del carrer de Sant Miquel i al centre l'escultura de ferro del 1.984 de Susana Solana Pujols buits número 7. A la part superior, un dels arcs rebaixats del pati sostinguts per columnes d'inspiració jònica de marbre rosa.


A més amés  de la gran escala del pati interior en la reforma de Guillem Reynés es renovaren els equips de sanejament, calefacció i cuina. També es donà una gran importància als detalls decoratius, per això una colla d'artesans, artistes i operaris s'encarregaren de les motllures de guix, ebenisteria, tapisseria, forja, pintura, mosaics... El paviment de mosaic del patri interior és obra del mosaïcista i escenògraf modernista Lluís Bru Salelles


Abans de començar a pujar per l'escala de marbre blanc, si aixequem la mirada podrem observar la cúpula amb la claraboia el·líptica que omple de llum zenital el pati interior de l'edifici.


Molts anys després de la gran reforma acabada l'any 1.927, a partit de l'obertura de l'edifici com a museu, s'han fet noves reformes sempre respectant el Projecte de Guillem Reynés Font.
Mentre pugem l'escala tenim gairebé a tocar l'obra del 1.979 de José Maria Yturralde Homenaje a Velázquez. Estructura Volante. Com la resta de les Estructuras Volantes que va fer entre els anys 1.975 i 1.990, l'obra pot volar com un estel gegantí.


Al final de l'escala, abans d'entrar ales diferents espais expositius aprofito per fer la propera fotografia de detall en la que podeu observar part de la barana de marbre blanc i ferro forjat.


L'any 1.990 obrí l'espai expositiu que acull la Col·lecció March: Art Espanyol Contemporani amb trenta-sis obres de trenta-sis artistes espanyols contemporanis procedents del fons de la seu principal de la Fundación Juan March de Madrid. Amb el pas dels anys són moltes més les obres que acull el museu del carrer de Sant Miquel.
A la propera fotografia podeu veure el guaix sobre paper adherit a la tela "Le perroquet" ( el lloro ), una obra de Joan Miró del 1.937.

 
A partir de finals del 2.009 el centre s'anomena Museu Fundación Juan March. Hi trobareu obres d'artistes espanyols des de les avantguardes fins a finals del segle XX. La llista és molt llarga i espectacular: Salvador Dalí, Juan Gris, Joan Miró, Eduardo Chillida, Josep Guinovart, Joan Ponç, Equipo Crónica, Miquel Barceló, Antoni López, Picasso, Jorge Oteiza...



A les dues fotografies anteriors, la segona de detall, podeu veure l'obra de Miquel Barceló del 1.996 Gran fons submarí. Aquest oli, acrílic, pasta de paper i collage sobre llenç mesura 230 X 366 centímetres.
Miquel Barceló també és el protagonista de les dues fotografies següents, la segona de detall, Constel·lació número 4 ( Forat blanc), és una obra del 1.989 feta amb pigments i làtex sobre tela que mesura 200 X 200 centímetres.



Al museu hi ha un espai dedicat a l'obra gràfica sobre paper de Pablo Picasso. Del dotze de juny del 2.012 a l'u d'octubre del 2.022 s'hi podien veure els Gravats de Picasso: el taller de l'escultor. Marie-Thérèse en el seu estudi.



Com a complement a la col·lecció d'art espanyol contemporani en el museu també podreu gaudir d'exposicions temporals. La visita al museu és gratuïta.
Deixem el museu i tornem a la bullici del carrer de Sant Miquel pleníssim de gent. Però tranquils, que a la propera entrada ens aproparem al convent de Sant Clara per gaudir de la seva calma i silenci.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada