Pàgines

dimarts, 2 de maig del 2017

El cosí portuguès...

Sempre m'han fascinat els tramvies històrics i m'agrada assaborir-los lentament quan visito una ciutat que en té cura. L'estiu del 2.009 a les entrades " Un vehicle estrany..." i "Un vehicle estrany... ( 2)" vaig mostrar-vos el tramvia blau de Barcelona que s'enfila per l'Avinguda del Tibidabo des de la plaça J.F. Kennerdy a la plaça del Doctor Andreu, des de fa 115 anys.


A la primera entrada us mostrava un atrotinat Hotel Metropolitan, inaugurat l'any 1.918, que fou un dels més luxosos de Barcelona. Aquesta joia modernista, la Torre Andreu coneguda per La Rotonda , va recuperar l'estiu passat el seu millor aspecte després d'estar sis anys tapada amb lones.
Aquella tardor a l'entrada "El germà suec" donàrem un cop d'ull al centre urbà de Djurgården, una illa d'Stockholm on encara funciona el tramvia número 7, de color blau pissarra, que cada 12 minuts enllaça la plaça Normalmstorg fins al turó d'Oakhill.


Avui després de presentar-vos ja fa anys al germà sues del tramvia blau, vull mostrar-vos el seu cosí portuguès, els eléctricos do Porto que donen servei a la ciutat portuguesa des del 1.872. 


A les fotografies anterior i següent podeu veure el de la línia 1 Infante-Passeio Alegre enfilant-se lentament sota la mirada atenta del rio Douro. És una de les tres línies regulars de la ciutat. La xarxa dels eléctricos do Porto és de 8,9 quilòmetres.


Però fa una colla d'anys els tramvies recorrien sense descans els carrers de Porto carregats de viatgers. Penseu que als anys seixanta del segle passat foren suprimits 65 quilòmetres de vies.


L'any 1.974 encara circulaven 489 tramvies per Porto, però actualment ha perdut el seu paper com mitjà de transport i es dedica, com altres ciutats amb tramvies històrics, a transportar turistes... Si ens apropem a la porta del tramvia descobrirem els preus per pujar a l'estrany artefacte.


El paper enganxat amb cel·lo esgrogueït ens explica els preus dels bilhetes do carro eléctrico. El bilhete único val 2.50 €, i el preu del bilhete 24 horas és de 8 € per adults i 5 € per nens ( criança ) fins a 12 anys.
Les altres dues línies del tramvia de Porto són la línia 15 Massarelos-Carmo i la línia 22 Carmo-Guindais Batalha. Mitja dotzena de tramvies cobreixen el servei de les tres línies.


A diferència de Porto, a Lisboa el tramvia és un mitjà de transport utilitzat diàriament per milers de persones. L'any 1.950 fou el millor dels eléctricos do Porto, amb 150 quilòmetres de via, 38 línies, 193 tramvies i 24 remolcs.

A l'antiga central termo-elèctrica de Massarelos, al barri de Miragia, hi ha el Museo do Carro Eléctrico, on podeu gaudir de diferents models de tramvia, uniformes i fotografies dels conductors. El tramvia més antic és del 1.872 i és de tracció animal.
A la propera fotografia podeu veure el tramvia 22-Carmo al costat del funicular dos Guindais Batalha preparat per acollir als passatgers.


Ara que tothom cerca la màxima velocitat per desplaçar-nos, les ciutats que conserven els seus tramvies històrics ens regalen una mirada diferent sobre com descobrir-les.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada