Pàgines

dimarts, 5 de març del 2019

Anselm Kiefer a Planta.

Deixem el refugi antiaeri del Camp d'Aviació Militar Republicà on vàrem visionar l'obra "The Return" del videoartista novaiorquès Bill Viola i l'edifici en construcció fet amb tàpia de terra que acollirà tres projectes del mateix creador, per anar a l'entrada del complex industrial La Plana del Corb que Sorigué té a Balaguer on gaudirem d'una nova proposta artística.


Ens està esperant el primer Site-specific construït en el complex industrial. L'edifici acull tres pintures de gran format de l'artista alemany Anselm Kiefer. Fou molt refusat al seu país quan comença a tractar el tema de l'holocaust, fet que el determinà a marxar d'Alemanya. Va ser un dels primers en abordar aquesta esgarrifosa part de la història humana. Com podeu veure a la fotografia anterior l'espai ens regala arquitectura, empresa ( darrere de l'edifici  podeu observar part de la gravera ), i una magnífica olivera. 


A finals dels 80 del segle passat Kiefer abandona el seu país i va viatjar durant tres anys. S'instal·là a Nova York i posteriorment a França,on viu actualment.
La comunió d'art i paisatge és perfecta. Sembla increïble la pulcritud que regna en aquesta immensa gravera del terme de Balaguer...


Anselm Kiefer és un dels creadors artístics alemanys més coneguts. Aquest pintor i escultor nasqué a Donaueschingen l'any 1.945. Les seves pintures matèriques són espectaculars. A les seves obres treballa amb una tècnica mixta amb materials com plom, palla, guix, cendres, llavors, terra, ceràmica...Cal situar la pintura matèria dins de l'informalisme europeu posterior a la Segona Guerra Mundial. Només entrar al Kiefer Pavilion quedareu bocabadats amb els quadres exposats...


Shevirath Ha Kelim és una colossal obra del 2.002 de tècnica mixta sobre tela de 330 X 760 X 1.300 centímetres. En les seves obres treballa amb diversos materials i fa inscripcions que ens parlen de la cultura i la simbologia alemanya. A la gran tela que veieu va utilitzar acrílic, laca, oli i terracota. És una de les seves obres basades amb la Càbala, tema que durant vint anys fou font d'inspiració de Kiefer. L'objectiu es unir el judaisme i el cristianisme separats brutalment pel nazisme. El pintor afirma: "agafaren la meitat de la cultura alemanya i la mataren"...


La piràmide esglaonada simbolitza els graons que hem de pujar per passar del món terrenal al celestial per trobar a Déu. Inspirat-se en la Càbala té present el Tsim Tsum  ( contracció inicial ), la Shevirat Ha-Kelim ( trencament dels vasos ) i la Tikkun ( reparació ). Els deu vasos ( sefirots ) destinats a contenir la Llum Divina, es destrueixen i s'escampem per la pressió que l'univers humà fa sobre el diví en el Tsim Tsum. Els valors s'esmicolen per això cal una reparació o Tikkun.


 A la dreta, també colossal, ens espera Fur Velimir Chilbnikob un quadre del 2.005 amb unes mides espectaculars: 330 X 560 centímetres dedicat al poeta, novel·lista i dramaturg  Velimir Chlebnikob, una de les principals figures de l'avanguarda russa. L'escriptor s'inventa les Lleis Fonamentals del Temps, una teoria que prediu la repetició de les catàstrofes bèl·liques cada 317 anys. L'exercit rus a la Segona Guerra Mundial batejà un dels seus submarins nuclears amb el nom Velimir Chlebnikob...
D'aquest paisatge marí en el que les onades van perdent força a mesura que ens apropem a l'horitzó. emergeix un llibre gegantí...


El llibre, símbol de la cultura, és un homenatge a Velimir Chlebnikov. En moltes obres de Kiefer el llibre és protagonista. El pintor afirma que si no s'hagués dedicat a l'art, seria escriptor. El llibre no és de paper sinó de plom, però un plom molt especial...


Quan van restaurar la catedral de Colònia Anselm Kiefer comprà el sostre de plom i l'emprà en la creació d'algunes de les seves obres. El pintor reconeix que la lectura dels llibres de Velimir Chlebnikob o Paul Celan l'inspira artísticament.
Davant per davant de Fur Velimir Chilbnikob hi ha el tercer gran quadre d'aquest Site-specific dedicat a l'artista alemany. Es tracta de Die 7 Himmelspalaste, del 2.005 i unes dimensions impactants: 470 X 560 centímetres.



Algunes de les obres que Anselm Kiefer relaciona amb el cosmos estan agrupades amb el títol Die 7 Himmelspalaste ( Els Set Palaus Celestials ). Al llibre Sefet Hechalath es descriu aquesta tradició hebrea que explica l'accés a Déu a través dels set palaus. El número set en aquesta cultura representa l'ordre. Al quadre podem veure representat el món terrenal  a la part inferior, i el món celestial ple de constel·lacions.


En la fotografia de detall anterior podeu apreciar algunes de les estrelles d'aquest univers kieferlià acompanyades de la denominació que la NASA els ha donat. Novament basant-se en la cabalística hebrea Kiefer intenta unir el Microcosmos ( món terrenal ) amb el Macrocosmos ( món celestial ).
Sortim d'aquest edifici d'arquitectura minimal per gaudir de dues grans escultures d'Antonio López, envoltades d'oliveres, que al juny del 2.008 i durant uns mesos van ocupar dos espais públics de Lleida.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada