A l'entrada anterior dedicada a les esglésies romàniques de la Vall de Boí vàrem resseguir perimetralment l'església de Santa Maria de Taüll, l'única de la vall que està situada al centre del poble i també l'única en la que e l'absis central podem veure el motiu decoratiu dels cercles refosos.
Avui entrarem a Santa Maria, una església romànica de planta basilical de tres naus separades per columnes cilíndriques que fou construïda majoritàriament al segle XII però que va ser molt reformada a l'època del barroc.
Gairebé totes les pintures murals del seu interior foren arrencades entre els anys 1.919 i 1.923 i traslladades a Barcelona.
Al Museu Nacional d'Art de Catalunya ( MNAC ) hi ha les pintures mural originals, un frontal d'altar de fusta tallada i policromada i quatre figures de fusta que formaven part d'un davallament. Altres peces de l'església de Santa Maria estan custodiades al Museu Marès de Barcelona.
A la fotografia anterior i ales tres properes de detall podeu observar la reproducció que va fer R. Millet l'any 1.960 de les pintures mural originals de l'absis major.
Presideix l'absis l'escena de l'Epifania de la Mare de Déu que com podeu constatar a la fotografia anterior està asseguda en un tron amb el Nen envoltats per una màndorla. A l'esquerra hi ha el rei Melcior i a la dreta els reis Gaspar i Baltasar. L'escena principal està separada de la resta de l'absis per una sanefa amb motius geomètrics.
Flanquejant la finestra de l'absis, sota un conjunt d'arcades, estan representats sis apòstols dels que podem identificar a Sant Andreu, Sant Pere, Sant Pau i Sant Joan Evangelista. A sota dels apòstols, a l'interior de quatre medallons circulars, hi ha pintats animals fantàstics o reals. Uns cortinatges són els protagonistes de la pintura mural de la part inferior de l'absis.
Deixem l'absis central i ens fixem en les pintures mural del costat de l'Epístola ( el costat dret des del punt de vista dels fidels mirant cap a l'altar ).
Entre la capçalera i el campanar trobem diferents escenes de l'Antic i del Nou testament. A la part superior hi ha representacions força deteriorades que podrien ser escenes de la llegenda de sant Climent.
A la part central, d'esquerra a dreta, podem veure al rei Herodes, l'adoració dels reis ( fotografia anterior de detall ), la Mare de Déu amb el Nen i episodis relacionats amb Sant Joan Baptista en els que apareix el profeta Zacaries ( fotografia següent de detall ).
Gràcies al zoom de la càmera fotogràfica podem veure molt millor, a la fotografia següent, el fragment dedicat a la Mare de Déu i el Nen.
A la dreta de la porta adovellada d'arc de mig punt continuen els passatges de la vida de Zacaries. A la per baixa d'aquests fragments de pintura mural hi ha representats uns cortinatges.
Es conserven petits fragments de la pintura romànica original feta pel pintor anomenat Mestre del Judici Final, un dels pintors romànics itinerants del que es desconeix la identitat.
Abans de marxar donem un cop d'ull al retaule barroc que durant uns segles va amagar les pintures de l'absis central.
Si aixequem una mica la mirada podrem observar la coberta a dues aigües de fusta, suportada pels arcs formers de mig punt recolzats sobre les grans columnes cilíndriques.
L'any 2.012, en el marc del Programa Romànic Obert, de l'Obra Social Fundació "la Caixa", es restaurà el retaule barroc. Però aquesta no va ser la primera restauració ja que a la base del retaule es pot llegir SE RESTAURÓ ( a l'esquerra ) AÑO 1.890 ( a la dreta ).
Abans de sortir de Santa Maria veurem al costat de la porta d'accés, a tocar del mur sud, dues piques baptismal de pedra
A sí, sortim de l'església de Sant Maria però no marxem de Taüll on , a la propera entrada dedicada al romànic de la Vall de Boí, ens aproparem a l'església de Sant Climent, però no per observar detalladament la seva arquitectura, sinó per veure el Mapping Pantocràtor.
Atentament.
Senyor i.