El dia vint-i-sis de març de l'any passat va morir a la seva casa de Long Island ( l'illa de l'Estat de New York que conté els districtes Brooklyn i Queens de la Ciutat de New York i els comtats de Nassau i Suffolk ) l'escultor minimalista Richard Serra nascut a San Francisco ( Califòrnia ) l'any 1.938. Considerat un dels escultors més importants de l'avantguarda del segle XX és conegut pel seu treball amb grans plaques d'acer patinable, conegut també com acer Corten.
A l'entrada d'avui us convido a tornar al Museu Guggenheim de Bilbao, que hem visitat diverses vegades al blog, per mirar i admirar una de les seves obres més destacades "La matèria del temps" creada entre els anys 1.994 i 2.005 especialment per al museu de la capital de Bizkaia un edifici del genial arquitecte i dissenyador Frank Gehry.
Les vuit escultures gegantines d'acer patinable i la sala que les acull, formen "La matèria del temps" una proposta espectacular que ens permet resseguir-les perimetralment i caminar pel seu interior.
Les fotografies anteriors, que vaig fer des de la primera planta de Guggenheim a l'espai Atrio, ens permeten observar les vuit escultures individuals a vista d'ocell. Richard Serra les dissenyà per ocupar la sala 104, la més gran de l'edifici obra de Frank Gehry.
Baixem a la sala 104 per observar detalladament les grans escultures d'acer patinable ( acer Corten ), un acer amb una composició química que fa que la seva petita pàtina d'oxidació protegeixi la peça de la corrosió atmosfèrica sense perdre les seves característiques. Aquest tipus d'acer té un alt contingut en coure, crom i níquel que li dóna un color que va del gris, al vermellós ataronjat que amb el pas dels anys es torna marró fosc.
Apropant-nos a la primera escultura "Torsió espiral ( tancada oberta tancada oberta tancada" per observar detalladament la seva superfície.
L'escultura, feta al 2.003-2.004 amb set plaques d'acer patinable, mesura 4 x 13,1 x 14,1 metres. El gruix de les plaques d'acer d'aquesta i de la resta d'escultures que formen La matèria del temps és de cinc centímetres. Cal buscar l'entrada i caminar per l'espiral fins arribar al centre. A vista d'ocell sembla impossible accedir al centre perquè l'espai és massa estret per a poder-hi passar. Però quan estàs a l'interior de l'escultura te n'adones que a la part superior l'espai és molt estret però per la part inferior s'hi pot caminar perfectament.
Tota la sala 104 és part del camp escultural en el que Richard Serra organitzà les vuit escultures amb l'objectiu que el visitant es mogui per l'interior d'elles i per l'espai que les envolta.
Gairebé al final de la sala 104, a l'esquerra entre les escultures setena ( "Entre el tor i l'esfera") i la vuitena ( "Punt cec invertit") trobareu un espai amb maquetes, fotografies i un audiovisual de com foren instal·lades les escultures al museu. La propera fotografia és de la maqueta de "Torsió espiral ( tancada oberta tancada oberta tancada)". S'hi pot llegir:
"TOP (superior )
RICHARD SERRA
BILBAO LARGE SPIRAL 7 PLATES
PLATE ( placa ) 7
SCALE 1'=1'' ( 1:12 )
BOTTON ( inferior )".
De les vuit escultures de La matèria del temps la més lleugera pesa quaranta-quatre tones i la més pesada dues-centes setanta-sis tones. Però malgrat el pes i les mides, aquestes obres gegantines no estan subjectes al terra i les peces mantenen l'equilibri.
Sortint de "Torsió espiral ( tancada oberta tancada oberta tancada" i col·locant-nos d'esquena a ella, davant tindrem dues escultures d'aspecte circular. A l'esquerra ens espera "Torsió el·líptica" obra del 2.003-2.004 feta amb dues plaques d'acer Corten que mesura 4,27 X 8,3 X 8,84 metres. A la fotografia següent és la que he marcat amb el nombre u.
A la dreta hi ha l'escultura "Torsió el·líptica doble", també del 2.003-2.004, feta amb cinc plaques en les que l'el·lipse exterior fa 4,27 X 11,4 X 12,19 metres i l'el·lipse interior mesura 4,27 X 6,2 X 9,75 metres. A la fotografia anterior és l'obra en la que he escrit el nombre dos.
La propera fotografia és de les maquetes d'aquestes dues escultures. En primer terme la de "Torsió el·líptica" i darrere la de "Torsió el·líptica doble".
Si ens col·loquem, ja fora de les escultures, entre les dues torsions el·líptiques, al davant veiem "Serp" que ens convida a passejar per l'interior dels dos passadissos que genera...
Obra feta entre 1.994 i 1.997 amb tres unitats, cadascuna amb dues seccions còniques, en total sis plaques. Cada secció mesura 4 X 15,85 metres i en total l'escultura fa 4 X 31,7 X 7,84 metres.
A la fotografia anterior podeu veure l'escultura Serp des d'una perspectiva diferent i a la propera, en primer terme Serp, darrere les dues torsions el·líptiques i al fons l'espai Atrio de la primera planta del museu des d'on he fet les fotografies a vista d'ocell.
Caminem lentament per l'interior dels dos passadissos individuals formats per les tres cintes enormes d'acer que serpentegen. Tot i que sembla lleugera, l'obra pesa cent vuitanta tones...
Quan sortim de "Serp" les dues escultures que veurem són dues espirals: "Torsió espiral ( dreta esquerra ) i darrere "Torsió espiral ( esquerra oberta dreta tancada ).
La primera "Torsió espiral ( dreta esquerra )" feta amb cinc plaques. L'escultura mesura 4,27 X 14,11 X 13,09 metres. S'anomena dreta esquerra perquè quan hi entrem veurem que l'escultura s'inclina cap a la dreta i segueix així fins a la meitat del recorregut quan canvia i llavors s'inclina cap a l'esquerra.
A la fotografia anterior podeu observar, seguint l'ordre de la visita, les maquetes de "Serp" ( 1 ), "Torsió espiral ( dreta esquerra ) ( 2 ) i "Torsió espiral ( esquerra oberta dreta tancada ) ( 3 ).
La segona escultura és "Torsió espiral ( esquerra oberta dreta tancada ) . Com l'anterior és del 2.003-2.004. Està feta amb set plaques i mesura 4,27 X 9,78 X 12,68 metres. En aquesta escultura els costats estan en una posició més vertical, però quan hi entreu veureu que primer estan una mica inclinats a l'esquerra, després a la dreta i finalment una altra vegada a l'esquerra. La propera fotografia, de l'escultura ens permet constatar que a l'entrada està lleugerament inclinada a la dreta.
Quan sortim d'aquesta escultura davant nostre trobem "Entre el tor i l'esfera", feta entre el 2.003 i el 2.005, està formada per quatre seccions toroidals i quatre seccions esfèriques ( en total vuit plaques ). Cada secció mesura 4,47 X 15,24 metres i l'amplada de l'escultura és de 16,44 metres.
Resseguint per l'exterior l'obra o passejant pel seu interior perdem el sentit de la verticalitat. Alternar les seccions toroidals amb les seccions esfèriques ens permet descobrir noves formes.
En aquesta obra Serra afegeix aquesta alternança de seccions a la curvatura de les parets de gairebé quatre metres i mig d'alçària. Els nostres ulls veuen una certa deformació o torsió. A la propera fotografia podeu observar la maqueta de "Entre el tor i l'esfera".
La vuitena i última escultura a primer cop d'ull sembla tancada i sense entrada, però si la resseguim perimetralment trobem com entrar-hi. Es tracta de "Punt cec invertit" que Richard Serra va fer el 2.003 -2.004 amb sis plaques ( tres seccions trocoidals i tres seccions esfèriques ) i que mesura 4 X 17,2 X 9,04 metres.
Quan entrem a l'escultura anem trobant mentre avancem pel seu interior el que semblen carrerons sense sortida, però quan sembla que no hi podrem passar fent un gir força tancat podem continuar fins arribar a l'espai central que és molt estret.
A les fotografies anterior i propera podeu observar des de perspectives diferents la maqueta d'aquesta inquietant escultura.
"Punt cec invertit" fa que ens sentim atrapats per les parets i desorientats caminant per aquest laberint d'acer patinable.
Si cliqueu sobre el proper enllaç "La compleja instalación de La materia del tiempo" de BaskeMagazine, a més a més de llegir l'article podreu veure fotografies des de la fabricació de les peces a Alemanya fins a la instal·lació de les escultures al Museu Guggenheim de Bilbao.
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada