dilluns, 12 de maig del 2025

Palazzo dell'Arte della Lana.

La passada Diada de Sant Jordi la vàrem celebrar a Firenze ( Florència ) observant detalladament la Chiesa e Museo di Orsanmichele en la que, en una de les catorze fornícules, hi ha l'estàtua de Sant Jordi que fou encarregada pels constructors d'armadures i espases ( Arte dei corazzai e espadai ) i esculpida per Donatello l'any 1.146. Si ho voleu recordar cliqueu sobre el proper enllaç "Sant Jordi a Firenze".
A l'entrada constatàrem que l'església està unida, mitjançant un arc construït l'any 1.569 per Bernardo Buontalenti, al Palazzo dell'Arte della Lana. A l'entrada vaig dir-vos que donaríem un cop d'ull a aquest palau a la propera entrada dedicada a Firenze. Avui ho fem. 
 
 
El Palazzo dell'Arte della Lana està format per tres cossos unificats a l'interior. Al cos central ( esquerra de la fotografia anterior ) hi havia la seu del gremi de la llana, antigament torre Compiobbesi, del segle XIII ). Al sud ( dreta de la fotografia anterior ) hi ha el cos buentalentià. Darrere treu el nas l'església d'Orsanmichele.
A la façana est del cos central hi ha dos Agnus Dei, l'escut del Gremi de la llana. Al que està sobre de l'arc de la dreta de la planta baixa hi ha una inscripció en la que hi podem llegir: "1.308. Indicció VII. 11 de Setembre. Casa i cúria del Gremi de la Llana de la ciutat de Firenze".


 Al segon pis hi ha el segon Agnus Dei, però està més desgastat i no té cap inscripció. No són els únics Agnus Dei que es conserven al cos central, el més antic, del palazzo.


Des del 1.903 el palau és propietat de la Società Dantesca Italiana, una associació cultural sense ànim de lucre fundada l'any 1.888 que té l'objectiu de promoure esdeveniments i iniciatives destinades a mantindre viva la memòria de Dante Alighieri ( 1.265 - 1.321 ) i tindre cura de fomentar la publicació de llibres sobre la vida i les obres del gran poeta i escriptor florentí, autor de la Divina Comèdia.


Les fotografies anterior i propera són de màscara de guix de Dante Alighieri exposada al Palazzo Vecchio. Antigament es creia que l'obra era una màscara funerària feta a partir d'un motlle imprès de la cara del difunt.


Sembla que la màscara havia estat el model de guix de la cara del porta tal com la va esculpir Tullio Lombardo quan el seu pare, Pietro Lombardo, va restaurar la tomba de Dante a Ravenna l'any 1.481. Al segle XIX la màscara fou propietat del pintor i antiquari anglès Seymour Kirkup , per aquest motiu també es coneix com a màscara Kirkup. La seva vídua la donà a l'escriptor i crític literari Alessandro d'Ancora i aquest l'oferí l'any 1.911 al Palazzo Vecchio.


Deixem la màscara de Dante i tornem al cos buontalentià ( el situat al sud del palazzo ) en el que l'any 1.564 Bernardo Buentalenti construí el pas elevat que comunica el palau amb l'església d'Orsanmichele, pas elevat que podeu veure a la fotografia anterior.
Torno a la Via Calimala i faig la fotografia següent del cos nord del palau, amb el tabernacle i la lògia neogòtica.


El Palazzo apareix a la llista que va fer la Direzione Generale delle Antichità e Belli Arti, com a un edifici monumental considerat Patrimoni Artístic Nacional.


A la cantonada de la Via Calimala i la Via Orsanmichele, sobre la lògia i sota les finestres geminades hi ha dos escuts d'armes dels Savoia, de gules ( color vermell en heràldica ) i una creu plana d'argent ( esmalt argentat usat en heràldica que s'acostuma a representar de color blanc o gris clar ).
Gràcies al zoom de la càmera fotogràfica puc mostrar-vos detalladament un dels escuts ( els dos són idèntics ) en el que es veu clarament que l'escut penja del cap d'un lleó mitjançant una corretja...


Avanço per la Via Orsanmichele i quan arribo a la Via dell'Arte della Lana faig la propera fotografia del Tabernacolo di Santa Maria della Tromba, d'estil neogòtic.


El tabernacle és una edícula votiva que originalment estava situada al Mercato Vecchio. La zona fou demolida, juntament amb l'antic gueto, entre els anys 1.885 i 1.895 per fer-hi la Piazza della Repubblica durant el procés de rehabilitació de la ciutat. Aquest espai ha sigut el centre de Firenze des de l'època romana. L'any 1.865 Firenze fou proclamada capital del  Regne d'Itàlia fins a la fi del Risorgimento ( que suposà un embelliment i reorganització de la ciutat ), l'any 1.871.


A la fotografia anterior el protagonisme és pel Palazzo dell'Arcone di Piazza, dissenyat per l'arquitecte Vicenzo Micheli l'any 1.895 i restaurat fa poc temps. El gran arc dóna a la Via degli Strozzi. Al gran i alt fòrnix de cos central del palazzo hi podem llegir:

L'ANTICO CENTRO DELLA CITTÀ
DA SECOLARE SQUALLORE
A VITA NUOVA RESTITUITO
MDCCCVCV.
 
D' esquerra a dreta hi ha les quatre escultures que representen a quatre de les Belles Arts: Escultura, Pintura, Música i Arquitectura.


Als carcanyols hi ha les al·legories de la Fama ( esquerra ) i del Temps ( dreta ) que podeu observar a la propera fotografia de detall.


Tornem al Tabernacolo di Santa Maria della Tromba del que podeu veure a la fotografia següent els relleus i la lluneta pintada al fresc. És del 1.880, cinc anys abans que comencés el procés d'enderroc del Mercato Vecchio.


Font fotografia: Wikimedia Commons.
 
Si compareu la fotografia següent amb l'anterior constatareu que els relleus són els mateixos restaurats i reintegrats al nou tabernacle' i que l'arc apuntat polilobulat es recolza en mènsules dobles.


A la propera fotografia de detall, d'un còdex del 1.440, podeu veure el Mercato Vecchio amb la Columna de l'Abundància, símbol del lloc on es creuaven els principals carrers romans Cardo i Decumano. Darrere de la columna, a la dreta hi ha dibuixat el Tabenacolo di Santa Maria della Tromba 


Font fotografia : Wikimedia Commons.
 
L'enginyer i arquitecte florentí Cesare Spighi dissenyà el projecte de reconstrucció del tabernacle adossat al cos central del Palazzo dell'Arte della Lana que s'executà l'any 1.917.


Ja us vaig explicar a l'entrada anterior dedicada a Firenze que la Chiesa e Museo di Orsanmichele durant la meva visita estava en obres, per això no us puc mostrar la façana est del Palazzo dell'Arte della Lana. En aquesta façana hi ha tres representacions més de l'Agnus Dei, l'escut del Gremi de la Llana.
 
 
Un està sota la teulada que hi ha a l'esquerra del Tabernacolo di Santa Maria della Tromba. El segon, un medalló doble que a la fotografia anterior podeu veure a tocar de la teulada a l'interior de la circumferència groga que he dibuixat, i el tercer a la tercera planta del cos central del palazzo.
A la propera fotografia de detall podeu observar el doble medalló del 1.308 amb l'Agnus  Dei que a la fotografia anterior està a l'interior de la circumferència groga. Constatareu que a la part superior del marc hi ha un cap humà.


Font fotografia: Wikimedia Commons.
 
Girem cua, tornem a la Via Calimala, deixem el Palazzo dell'Arte della Lana i només passejant un minut trobem la Piazza del Mercato Nuovo que observarem detalladament a la propera entrada dedicada a Firenze.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada