divendres, 18 d’octubre del 2024

Romànic cerdà ( 5 ).

Si a l'entrada anterior dedicada al romànic cerdà vàrem enfilar-nos a un petit cingle per gaudir de l'església de Sant Julià ubicada a Pedra ( una de les disset entitats de població del municipi de Bellver de Cerdanya ), a la d'avui -sense marxar d'aquest municipi- anem fins a Talló una altra de les seves entitats de població on ens espera l'església de Santa Maria.  


A la part interior esquerra de la fotografia anterior podeu veure una de les portes d'accés al cementiri al que després d'accedir-hi faig la fotografia següent en la que podeu observar millor la torre campanar del segle XVII.
 
 
Coneguda com la Catedral de la Cerdanya aquesta església del segle XI fou una de les més importants del pagus Tollonensis ( antiga divisió del territori cerdà documentat l'any 941 ) i potser de tota la Cerdanya. Un document de l'any 1.098 explica l'establiment d'una comunitat canonical agustiniana. Parla d'una dotació de béns a l'església que  va fer el comte Ramon I de Cerdanya cap al 1.060. 


Al segle XIII es transforma en l'ardiaconat de Cerdanya fins que al segle XVI la comunitat es trasllada a Bellver. La comunitat s'extingeix al segle XIX i Santa Maria es transforma en parròquia rural i centre de culte marià.
Vaig al fons del cementiri per poder fer les fotografies anterior i següent en les que podeu observar el mur nord i el campanar. Els contraforts semicirculars, no gaire habituals al romànic català, són dels segles XII i XIII quan es construí la nau.


El gran campanar de torre, de tres cossos, està coronat per una torratxa octogonal amb coberta piramidal. Fins a la cornisa de la cel·la ( lloc on hi ha les campanes ) mesura 22 metres d'alçària. Si li sumem la torratxa arriba als 30,84 metres.
 
 
Entre el mur nord de l'església i els nínxols del cementiri hi ha un petit espai que em permet mostrar-vos sencer un dels contraforts semicirculars.
Surto del cementiri per resseguir perimetralment l'església i mostrar-vos l'absis de mitjans del segle XI, la part més antiga de Santa Maria.


Cobert amb volta de quart d'esfera està decorat amb un fris d'arc cecs sostinguts per mènsules triangulars i té a la part alta tres finestres d'arc de mig punt de doble esqueixada.
Giro cua i torno al frontispici que observarem detalladament abans d'entrar a l'interior de la Catedral de la Cerdanya.


A la part superior central hi ha un ull de bou flanquejat per dues finestres d'arc de mig punt de doble esqueixada que podeu apreciar millor a la fotografia següent. Les finestres de doble esqueixada faciliten l'entrada de llum de l'exterior gràcies a l'eixamplament esbiaixat dels brancals i la llinda. Corona el frontispici un campanar de cadireta amb dos ulls, sense campanes.
 
 
Un porxo de construcció posterior protegeix l'entrada a l'església per la porta d'arc peraltat que està emmarcat per un altre de dovelles primes i llargues.
 
 
Com podeu constatar a les fotografies anterior i propera, amb més detall, les fulles de fusta de la porta estan guarnides i reforçades per un conjunt de ferramentes de tradició medieval.


Entrem a l'església de planta trapezoïdal, d'una sola nau ( dels segles XII-XIII ) capçada per un absis semicircular del segle XI.
 
 
M'apropo al presbiteri, em giro i faig la fotografia anterior en la que podeu observar part de la coberta apuntada d'obra cuita datada a l'època moderna, sota una coberta de fusta. També hi podeu veure les arcades laterals apuntades i l'escala que hi ha a l'esquerra per enfilar-nos al senzill cor amb balustrada de fusta.

La nau, que és més baixa que el presbiteri, està dividida en quatre trams separats per arcs torals que coincideixen amb els contraforts exteriors de secció semicircular que hem vist abans.
Anem fins a l'escala que ens permet pujar fins al cor des d'on observarem la coberta i la nau de l'església  a vista d'ocell. 


Ja enfilats al cor tenim a tocar la part superior de les arcades laterals i a línia d'arrencada de la volta apuntada de la nau. També hi ha unes cadires i un harmònium de fabricació francesa.


M'hi apropo per fer-li la fotografia següent. A l'harmònium hi podem llegir:" Alphonse Rodolphe. Facteur d'orques. 35 rue S. Honor. Ancien Chef d'atelier de la maison FOURNEAUX. Paris ".


Aixecant la mirada podem observar en primer terme  coberta apuntada de la nau de l'època moderna i , al fons la coberta de canó de mig punt del presbiteri.


Apropant-me a la balustrada de fusta faig la fotografia del presbiteri en la que podeu veure les tres finestres d'arc de mig punt de doble esqueixada que hi ha a la part superior de l'absis.


Baixo del cor i vaig fins al presbiteri per fer la fotografia en la que podeu constatar com la llum natural entra per les tres finestres d'arc de mig punt de doble esqueixada il·luminant l'altar major.
 
 
Gràcies al zoom de la càmera fotogràfica us puc mostrar millor la talla romànica policromada, de vuitanta-nou centímetres d'alçària, del segle XIII i restaurada al segle XIX. La Mare de Déu asseguda en un tron sosté sobre els genolls al Nen Jesús, coronat, que amb la seva mà dreta ens beneeix. La corona de la Mare de Déu fou afegida posteriorment.

 
Deixem la Catedral de la Cerdanya, que fou declarada Bé Cultural d'Interès Nacional l'any 1.993, per continuar gaudint del patrimoni cerdà en properes entrades.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada