El cartellisme i la resta d'arts reberen la influència de la descoberta de l'art japonès a partit de la dècada de 1.860. El japonisme inspirà i atragué l'art occidental. L'art i l'artesania japonesa foren tot un èxit a l'Exposició Universal de Londres del 1.862.
A la dreta de la fotografia anterior i a la propera de detall podeu observar la litografia sobre paper ( c. 1.896 ) The Geisha del pintor, il·lustrador, xilògraf i cartellista anglès John Hassal. Està custodiada al Museu de les Arts Escèniques de Barcelona.
L'art de l'estampa japonesa ( l'ukiyole ), amb els seus colors vius, siluetes, contorns, temàtiques, enquadraments..., inspirà noves formes artístiques.
La fotografia següent és de la xilografia sobre paper del 1.858 d' Utagawa Hiroshige, pintor i dissenyador de gravats de l'ukiyole, Num 72 El ferri de Haneda i el santuari de Benten de la sèrie Cent vistes famoses d'Edo. Forma part d'una col·lecció particular. La xilografia és una tècnica d'impressió amb planxa de fusta.
Deixem l'espai dedicat a l'estampa japonesa per fixar-nos en el trist paper de la dona com a reclam publicitari. Als cartells era musa i objecte de desig per anunciar i vendre tota mena d'objectes o espectacles.
A la fotografia anterior podeu veure la litografia sobre paper del 1.896 Quinquina Dubonnet del pintor i litògraf francès Jules Chéret, un dels grans mestres del cartellisme.
La propera litografia sobre paper, del 1.902, Première Exposition Internationale des Arts Décoratifs Modernes és de l'escultor, pintor i dibuixant francès Leonardo Bistolfi. Les dues litografies estan custodiades al MNAC - Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903.
Malgrat que en molts cartells la dona era utilitzada com a reclam, en alguns es començà a mostrar una dona diferent que lluitava per tenir veu pròpia.
Harry Loud Bridwell i Paul Jones Leesburg són els autors de la litografia sobre paper anterior, del 1.902, The Woman's Exhibition. També fou una adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 i està custodiada al MNAC.
Baixem una mica més i entrem virtualment en l´últim espai de l'exposició Cartells de la vida moderna. Els orígens de l'art publicitari.
Inicialment els cartells anunciaven esdeveniments lúdics i culturals però a finals del segle XIX la industria litogràfica transformà l'art del cartell en un dels principals mitjans publicitaris. Aquestes obres d'art omplien els murs de les ciutats.
Els actes i productes anunciats convertí l'art del cartell en el mitjà de comunicació més important de la societat del 1.900.
L'any 1.895 l'Ajuntament de Barcelona convocà un concurs per anunciar la tercera Exposición de Bellas Artes é Industrias Artísticas. El guanyador fou Alexandre de Riquer amb la litografia sobre paper que podeu veure a la fotografia anterior i a la propera de detall de dues muses amb els atributs de les Belles Arts. Aquest es considera el primer cartell modernista català. Imprès a deu tintes ( nou més el daurat ) està custodiat al MNAC - Antic fons del Gabinet de Dibuixos i Gravats ).
Ferros d'art Juli i Llorenç Vallmitjama, Barcelona és una litografia sobre paper del 1.897 de Miquel Utrillo custodiada al MNAC ( Adquisició de la Col·lecció Plandiura del 1.903 ).
El progrés de la ciència i de la tècnica també s'anunciaven mitjançant l'art del cartell. La litografia sobre paper següent, Electricidad Tapies y Camprubí, del 1.899, obra de l'il·lustrador i pintor Joan Llaverias i Labró està custodiada al MNAC ( Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).
També de Joan Llaverias és la litografia sobre paper del 1.902 Talleres de construcciones mecànicas y herramientas de precisión E. Grego ( esquerra ). La de la dreta, també sobre paper, Automobile-Club Belgique Corse Bruxelles-Spa, del 1.898, és de Georges Gaudy. Les dues litografies estan custodiades al MNAC ( Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).
La propera i última entrada dedicada a l'exposició Cartells de la vida moderna. Els orígens de l'art publicitari la començaré amb un dels primers cartells policroms que es van fer a Catalunya.
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada