divendres, 7 de març del 2014

Guitarrería.

Passejar pel cor de Madrid ens permet descobrir petits tresors. Molt a prop del Teatro Real, caminar lentament pels carrers del Madrid de los Austrias , és tot un plaer. A la cantonada de la Calle del Espejo amb la Calle de la Amnistía, un petit taller ens crida l'atenció. Al cartell de lectura vertical podem llegir Guitarrería, i als de lectura horitzontal descobrim una mica la historia d'aquest lutier.


El Diccionario de la Real Academia explica que una guitarrería és un taller donde se fabrican guitarras, bandurrias, bandolines y laúdes. Estem davant del taller de Mariano Conde. Antigua Casa Conde Hermanos Sobrinos de Esteso. Constructor de guitarras. Aquesta nissaga de guitarrers fan artesanalment guitarres des de 1.915.


Només entrar al taller vaig adonar-me que Mariano Conde és un home molt tranquil. Després d'explicar-li qui era i que volia, em va autoritzar amablement a fotografiar tots els racons del seu taller mentre ell acaronava una de les seves estimades guitarres...


Mariano Conde pare ( tercera generació) i el seu fill Mariano ( quarta generació) creen artesanalment les guitarres com ho feien els seus avantpassats fa gairebé cent anys. Les guitarres espanyoles, flamenques i clàssiques construïdes en aquest taller són objectes únics, de fabricació exclusivament artesanal.


Totes les guitarres tenen un nom, número de sèrie, any de construcció, van signades, i al seu interior podem llegir un petit poema... Grans mestres de la guitarra tenen una Conde i es passegen pel taller: Paco de Lucia, Leonard Cohen, Raimundo Amador, Roberto Morónn, Antón Jiménez, Adolfo Peralaes, Davis y Carlos de Jacoba, Juan Antonio Muñoz, el joveníssim Amós Lara,...


Al taller de la Calle Amnistía encara construeixen lentament i artesanalment guitarres amb ànima. Molt detallistes i pacients, aquests lutiers no es deixen seduir per la pressa que domina gairebé a tothom .El resultat és evident ...


Mariano ( tercera generació) explica que la guitarra de Leonard Cohen, la va fer el seu pare Faustino Conde ( segona generació), amb fusta de xiprer; la fusta més lleugera i olorosa segons el lutier. 
Al proper vídeo podeu veure als Conde , pare i fill, treballant, amb molta cura i estima, al seu taller. 

En el discurs d'agraïment de Leonard Cohen  quan va recollir el Premio Príncipe de Asturias de las Letras del 2.011, el músic-poeta parlava amb amor de la seva guitarra Conde. El taller estava abans al carrer Gravina, i allà la va comprar el poeta, novel·lista i cantautor canadenc ...
..." Tinc una guitarra Conde, feta a Espanya al taller del número 7 del carrer Gravina : un bell instrument  que vaig aconseguir fa més de quaranta anys. La  vaig treure del seu estoig , la vaig sostenir a les mans, semblava estar feta d'heli, tan lleugera era...
La vaig aixecar encara més, vaig acostar la meva cara a la seva boca de bell disseny i vaig respirar la fragància de la fusta viva - la fusta mai mor-.Vaig respirar el perfum del cedre, tan fresc com el primer dia i una veu semblava que em deia:
Ja ets un home vell i no has donat les gràcies, no has portat el teu agraïment a la terra que va nodrir aquesta fragància.
Aquesta nit estic aquí per agrair a la terra i a l'ànima d'aquesta gent que tant m'ha donat".... 

Mariano Conde guitarrrero, guitarras con solera.
Atentament.
Senyor i

2 comentaris:

  1. Senyor... val el seu pes en or. Gràcies!
    Hallelujah!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies apreciada senyora. Descobrir el taller de Mariano Conde és tot un luxe.
      Atentament.

      Elimina