divendres, 16 d’octubre de 2015

El Museu de Lleida ( 10 ).

Comencem a visitar et tram final del M:LL després de gaudir de les pintures inspirades en les noves propostes vingudes d'Itàlia: l'humanisme i l'estètica; però encara amarades de finals del gòtic. Ens submergirem en l'època moderna, període històric que va des de finals del segle XV fins a la primeria del XIX. A Europa es van viure grans canvis com  la consolidació de les monarquies absolutes, la conquesta i exploració de territoris desconeguts,o  els intents de reformes de les esglésies cristianes. Lleida patí en aquest període els setges conseqüència de la Guerra dels Segadors i la Guerra de Successió, que obligaren a dessacralitzar la Seu Vella i construir una nova catedral.  
L'art que veurem en aquestes sales va de les formes renaixentistes impregnades de gòtic, l'esplendor del barroc i el neoclàssic.
De la colla de llibres que podeu observar a les vitrines, vull destacar-ne dos. Margarita Philosophica Nova de Gregor Reisch, imprès per Joannes Grüningen a Estrasburg l'any 1.512; és del Col·legi dels Jesuïtes de Lleida.


Aquest llibre enciclopèdic és un compendi del coneixement universal amb capítols dedicats a l'astronomia, astrologia, gramàtica, música i retòrica.
El Ritual Ilerdense imprès a Lió l'any 1.532 per Denis de Harsy, és un encàrrec de Jaime de Conchillos bisbe humanista de Lleida entre 1.512 i 1.542. Coneixem l'existència de dos exemplars més, un a la Biblioteca de Catalunya i l'altre a l'Amèrica del Sud.  


El nostre es troba en estat fragmentari, però gràcies als altres dos exemplars coneixem els gravats amb representacions de Sant Vicenç, el Calvari i la Trinitat.
Entre les vitrines puc veure l'antiga església del convent carmelita, de principis del XVII, reformada amb el pas del temps i que avui forma part dels espais del museu.


Gràcies a la gentilesa de la gent del M:LL puc ensenyar-vos la propera fotografia on podeu veure les obres per condicionar l'antiga església que l'arquitecte Joan Rodon volgué incloure en el seu projecte museístic.

  
Font fotografia: Museu de Lleida

Abans de girar a la dreta i gaudir de les peces que s'exposen a l'antiga església, m'aturo per contemplar dues pintures a l'oli i tremp sobre fusta fetes entre els anys 1.515 i 1.519. La primera fotografia és de Sant Agustí, mireu la seva expressió...


Sant Ambròs és el protagonista de la fotografia següent. Les dues obres són del mestre de Sixena i provenen del Monestir de Santa Maria de Sixena ( Osca ).


Entro a l'última sala del Museu de Lleida, diocesà i comarcal i em preparo per compartir amb vosaltres aquest espai que tancarà la nostra visita virtual.


Aquí veurem l'expulsió dels darrers conversos amb la que les monarquies europees del segle XVI buscaven la unitat religiosa i el barroc com expressió de poder.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada