dissabte, 13 de març del 2021

Fallar ( 2 ).

El 15 de novembre del 2.016 començava l'entrada titulada "Fallar" explicant-vos que una de les accepcions de la paraula fallar que podeu llegir al diccionari català-valencia-balear diu textualment: " Decidir i pronunciar sentència". El jutjat de Primera Instància d'Osca declarà, el 8 d'abril del 2.015, nuls els contractes de compravenda de les obres d'art entre la Generalitat, el MNAC i el Reial Monestir de Santa Maria de Sixena. A l'entrada us mostrava detalladament les tres caixes sepulcrals del segle XV de fusta policromada i els quatre compartiments del retaule d'alabastre de Santa Anna, del segle XVI, obra de l'escultor Gabriel Joly. Si cliqueu a l'enllaç anterior podreu tornar a mirar i admirar aquestes peces.
 
 
Tretze mesos després de publicar l'entrada, el dia 11 de desembre del 2.017, un gran operatiu policial comandat per la Guàrdia Civil s'encarregava de traslladar quaranta-quatre peces ( incloses les que heu vist a l'entrada Fallar ) al monestir de Sixena...
El passat dimecres va sortir l'últim camió carregat amb les obres reclamades per Aragó. Parlem d'un total de cent onze obres que ja estan al Museu de Barbastre.
Us convido a entrar virtualment al Museu de Lleida i donar-li un cop d'ull que, estic segur, us entristirà profundament.


Quan entreu a l'àmbit expositiu del romànic molt aviat quedareu garratibats. A la fotografia anterior podeu veure, a l'esquerra, l'espai on hi havia el frontal de Sant Hilari i, a la dreta, el lloc que ocupava el frontal de Sant Vicenç de Tresserra.
A les dues properes fotografies podeu observar el frontal de fusta policromada de Sant Hilari, del segle XII, de l'església parroquial de Buira i l'espai on estava exposat.

Ja no és possible veure aquest magnífic frontal darrere de la creu processional del segle XIII de l'església de Sant Miquel de Montmagastre.


A l'esquerra de la fotografia següent podeu  observar el calvari de la primera meitat del segle XIII de l'església de Tragó de Noguera i, a la seva dreta, l'espai on hi havia el frontal de Sant Vicenç de Tresserra.


Les dues properes fotografies es permetran gaudir d'aquesta joia del romànic. Al frontal, dedicat a Sant Vicenç màrtir, al compartiment central està representat el sant gairebé com el Crist en Majestat. Podeu apreciar el seu rostre a la fotografia de detall. Una peça feta amb tremp sobre fusta amb relleus en estuc cobert d'estany amb colradura.



Continuant el trist recorregut, baixem les escales que ens permeten accedir a l'espai on podem veure algunes de les peces que hi havia a la Seu Vella. Abans de baixar, a la vostra esquena veureu que no es pot accedir a l'àrea del gòtic. A la porta tancada hi podreu llegir: "Estem treballant perquè aviat puguis gaudir d'una nova àrea del gòtic".


És important recordar que "gràcies" a la conversió de la Seu Vella de Lleida en caserna militar, una part molt important dels seus béns mobles foren distribuïts per parròquies de tota la diòcesi de Lleida ( incloses el centenar que l'any 1.995 s'integraren al nou bisbat de Barbastre-Montsó.  Quan es creà el nou bisbat, el de Lleida tenia 850 anys d'existència...


A la fotografia anterior, a la dreta, podeu veure dues peces. La de l'esquerra, del segle XIV, és Sant Jaume, atribuït a Jaume Ferrer II, que estava a l'església d'Alcoletge però els experts creuen que és una de les obres que possiblement abans de trinxar l'antiga catedral de Lleida estava a la Seu Vella. A la seva dreta Sant Julià, també atribuïda a Jaume Ferrer II, una peça del segon quart del segle XV que estava a la capella del Palau Episcopal d'Aspa.
Les properes fotografies són del retaule de Sant Antoni Abat i Sant Pau Ermità, una joia de pintura al tremp sobre fusta de pi i daurats del segon quart del segle XV que estava a l'església parroquial del Salvador de Vilanova de Sixena però que els tècnica creuen que abans del 1.707 formava part dels béns mobles de la Seu Vella. A la segona fotografia podeu veure un detall del retaule.
 
 

A l'esquerra d'aquest retaule hi havia el Naixement i Epifania de Jaume Ferrer 1.430-1.434 procedent de l'església de Sant marc de Binacet. Probablement aquestes taules de pintura al tremp sobre fusta havien decorat abans del 1.707 la capella de l'Epifania de la Seu Vella.

Aquest raconet del Museu de Lleida que acull les peces relacionades amb l'antiga catedral de Lleida ha quedat despullat, com podeu apreciar a la  fotografia següent.


Moltes més peces han estat traslladades i quan obrin la "nova àrea del gòtic" tindrem més sorpreses desgradables. 
Començava l'entrada d'avui recordant que una de les accepcions de la paraula fallar és "Decidir i pronunciar sentència", molts lleidatans pensem en una altra accepció de la mateixa paraula.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada