dilluns, 11 de novembre del 2024

Cristóbal Balenciaga Museoa ( i 3 ).

La segona entrada dedicada al Cristóbal Balenciaga Museoa la vàrem acabar sortint del tercer dels volums suspesos que sembla que suren a l'atri del gran edifici sinusoïdal de secció trapezoïdal. 


Després de mirar i admirar les peces de l'exposició "Balenciaga. Carácter" dissenyades pel genial modista de Getaria, distribuïdes pels tres espais expositius, el mur de vidre que tanca l'edifici ens deixava clar que la nostra visita continuava pel Palacio Aldamar.


El palau, del segle XIX, fou residència d'estiu dels marqueses de Casa Torre on Martina Eizaguirre Embil ( mare de Balenciaga ) hi anava de costurera. Actualment el palau acull les exposicions temporals del museu. Els dissenys de Josep Font, un dels creadors més personals i valorats de finals del segle XX i principis del XXI, omplien els espais del palau.


L'exposició "Josep Font. Belleza e inquietud" és la primera mostra antològica del dissenyador català en la que gràcies a la selecció de les peces es podia fer un recorregut per la seva trajectòria en la indústria de la moda.
 
 
L'exposició, comissariada pel sabadellenc Josep Casamartina i Parassols ( historiador de l'art, crític d'art, comissari independent i fundador i director de la col·lecció tèxtil Antonio de Montpalau ), aconsegueix amb l'acurada selecció de peces deixar molt clara l'admiració de Josep Font pel llegat de Cristóbal Balenciaga.


Només entrar trobem Mirando al mar ( Fundació Antoni de Montpalau ), un vestit de nit de crepè i organza beix amb brodat al cos i capa amb aplicacions de pètals d'organza i plomes d'estruç.


La Col·lecció tèxtil Antoni de Montpalau fou creada l'any 2.004 a Sabadell per Josep Casamartina i Parassols i Anna Maria Casanovas Crusafon. A la col·lecció, d'unes vint-i-cinc mil peces, hi ha indumentària, complements, patrons, teixits, fotografies, dibuixos, llibres i documents.


Quan Josep Font era un nen, acompanyava a la seva mare comprar a Santa Eulàlia, Todo para la mujer, Pepe Martínez  i ella li preguntava si li agradaven les peces que s'emprovava. Li agradava molt la moda i moltes vegades li parlava de Balenciaga i de Pedro Rodríguez.


A més amés de moda i patronatge, Josep Font estudià arquitectura. A l'Escola Superior de Disseny i Moda Felicidad Dulce de Barcelona tingué la sort d'aprendre de Pedro Rodríguez.


L'exposició temporal s'articula en tres espais encapçalats cadascun amb una enorme fotografia, com podeu constatar a la fotografia anterior.
Josep Font és un gran admirador del treball en volum de Cistóbal Balenciaga i de la sensualitat de les seves peces.


L'any 1.987 Josep Font creà amb Luz Díaz la seva pròpia firma basada en els colors sobris, la indumentària quotidiana i els teixits naturals. Les seves col·leccions es van presentar al Saló Gaudí.

L'any 1.995 continuà en solitari deixant la seva pròpia marca per desavinences entre el director creatiu i l'empresa. Josep Font, que evolucionà cap a un món màgic, és un dels creadors espanyols més personals i valorats de la transició del segle XX al segle XXI.
 
 
Entre els anys 2.006 i 2.008 presentà tres col·leccions de prêt-à-porter a París, i els anys 2.008 i 2.009 foren quatre les col·leccions d'Alta Costura. Amb elles triomfà a la capital de França.


Les cinquanta-quatre peces de l'exposició temporal "Josep Font. Belleza e inquietud" procedeixen de la Fundació Antoni de Montpalau, el Museo del Traje del Ministerio de Cultura i de col·leccions particulars espanyoles i nord-americanes.


Després de perdre la seva marca l'any 2.011, al 2.012 s'anuncià que ell seria el nou director creatiu de Delpozo, amb l'objectiu de remodelar i rellançar la firma del dissenyador madrileny Jesús del Pozo que havia mort l'any 2.011. L'any 2.014 va rebre el Premio Nacional de Diseño de Moda del Ministerio de Cultura.


Creà dinou col·leccions per a Delpozo amb les que assolí el màxim reconeixement professional. Però després de set anys d'èxits continuats es retirà i mantingué en el més absolut anonimat.


A la fotografia anterior i a la propera de detall podeu mirar i admirar la peça  Arquitectura orgànica de la Col·lecció Lourdes Fernández. New York.


Al primer espai expositiu del Palacio Aldamar es passa dels seus inicis amb Luz Díaz a les peces que va dissenyar per a la seva firma de prêt-à-porter i les d'Alta Costura, Després trobem les peces que dissenyà per a Delpozo, per acabar amb els vestits i abrics amb una clara influència de Cristóbal Balenciaga.


Discret i enigmàtic, com el seu admirat Cristóbal Balenciaga, Josep Font feia cinc anys que havia abandonat les passarel·les.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada