diumenge, 2 de juny del 2019

De Glasgow a Liverpool... ( 2 ).

Tornem a la Walter Art Gallery situada a William Brown Street, al cor de Liverpool, per acabar de visitar virtualment l'exposició "Charles Rennie Mackintosh. Making the Glasgow Style". Recordeu que podeu gaudir-ne fins al vint-i-sis d'agost descobrint l'obra del gran dissenyador i arquitecte escocès i el treball dels seus amic i contemporanis més propers. Xalareu amb les propostes del moviment The Glasgow Style, l'únic modernista del Regne Unit.
A la propera fotografia podeu contemplar tres exlibris. D'esquerra a dreta, el primer està dissenyat per Alice Marsh sobre 1.896-1.900. Està fet amb llapis i aquarel·la sobre paper. El segon fou dissenyat per Alice Marsh i el seu home Talwin Morris, a la part inferior podem llegir: "La ploma és més poderosa que la veritat". Tinta impresa sobre paper.


El tercer també és un disseny d'Alice Marsh i Talwin Morris, del 1893 i imprès també amb tinta sobre paper l'observarem detalladament a la fotografia següent. A la dreta podeu veure una noia llegint sota un arbre i a l'esquerra un gat assegut sobre llibres apilats.  A al dreta de la noia hi ha un rellotge de sorra tombat (  el temps no passa... ), i darrere un riu, un obelisc i el Sol. A la part superior dreta hi ha dos cors, un amb les inicials A.M ( Alice Marsh )  i l'altre amb les inicials T.M ( Talwin Morris )...


Una de les obres que us deixarà bocabadats és el gran quadre ( 158,4 X 457 centímetres ) de Margaret Macdonald " The May Quenn" ( La Reina de Maig )., del l.900 any en el que es va casar amb Charles Rennie Mackinstosh


Està fet amb gesso ( una barreja d-aglutinant amb guix, clarió - argila blanca i greda -, i pigment que s'aplica als llenços abans de pintar amb oli o tremp ) , pintat a l'oli sobre un teixit gruixut ( hessian and scrim ) , decorat amb cordes, comptes de vidre, fil, nacre i fulla de llauna.
Del mateix any 1.900 és l'altre gran panell  -que no veureu a l-exposició- "The Wassail" pintat amb la mateixa tècnica i materials per Charles Rennie Mackinstosh. Les dimensions també són espectaculars; 158,2 X 462 centímetres.


"The Wassail" . Font fotografia: Wikiart.

La parella va pintar aquests gran panells uns mesos abans del seu matrimoni l'agost del 1.900 per decorar el menjador blanc ( la sala de dinars per a dones ) sala de te de Miss Cranston al carrer Ingram de Glasgow.


Al juliol d'aquell any Mackintosh escriu a l'arquitecte, escriptor i diplomàtic alemany Hermann Muthesius: " La senyoreta Macdonald està fent una i jo estic fent l'altra. Estem treballant junts i això fa que sigui molt agradable".


"May Queen" de Macdonald i "The Wassail" de Mackintosh van romandre al menjador blanc després que Miss Cranston ( Catherine Cranston ) es retirà de la vida pública, per la mort del seu home al 1.917 i vengué les seves sales de te i altres negocis. Els grans quadres es van recuperar l'any 1.971 molt deteriorats. L'any 1.995 es restauraren minuciosament.


Deixem "The Mau Queen" i continuem donant un cop d'ull a l'exposició que ens mostra una colla de peces del The Glasgow Style. Tornem a aturar-nos davant del mobles dissenyats a la ciutat més poblada d'Escòcia.


L'any 1.911 Miss Cranston va encarregar a Mackintosh que redissenyés la sala de te dels cavallers del seu establiment d'Ingram Street. La fotografia anterior mostra part d'aquesta sala xinesa. Les cadires són de fusta de roure i estan entapissades en blau.
La Glasgow Scool of Art començà els estudis tècnics per treballar plata, llautó, coure i ferro a partir de 1.893. Els alumnes aprenien a dibuixar, dissenyar i les tècniques del repujat, gravat i cisellada ( treball amb cisell i martell ). A principis del segle XX va afegir al pla d'estudis els esmalts i metalls preciosos. El primer instructor tècnic fou l'escultor William Kellock Browm. Després l'escultor i orfebre Peter Wylie Davinson va ensenyar metal·lúrgia decorativa entre 1.897 i 1.935. El departament tingué un gran reconeixement internacional gràcies a la qualitat del seu treball.


A la propera fotografia podeu veure el disseny per a un treball decoratiu en metall datat entre 1.906 i 1.914. És un dibuix amb llapis sobre paper de calc de John C. Hall & Co. El dibuix es calcava sobre la fulla de metall i posteriorment s'aplicava la tècnica de la cisellada.


La safata inacabada ( 1.901 - 1.910 ) està dissenyada per Margaret Gilmour. Encara es poden veure línies de llapis orientatives. Margaret treballava en llautó, metall blanc i, de vegades en coure. La safata és de metall blanc, un aliatge de diferents metalls que pot incloure antimoni, plom, estany, cadmi, bismut o zinc. 


A la propera fotografia podeu veure  el "Programme of Music for the Glasgow School of Art Club, Frances MacDonald". Imprès amb tinta verda, és un dibuix simètric de contingut simbòlic amb figures molt estilitzades. La revista Studio batejà aquest tipus de dibuix amb com "estil fantasmal". Està signat per Frances Macdonald, cunyada de Mackintosh, una del membres de " The Four " ( Els Quatre ).


Deixem l'exposició "Charles Rennie Mackintosh. Making the Glasgow Style" i sortim de la Walter Art Galley. Com vaig explicar-vos a la primera entrada dedicada a les genialitats dels dissenyadors de Glasgow, William Brown Street ens regala una oferta cultural espectacular ...


Al sortir, a la dreta, la Liverpool Central Library - a la dreta de la fotografia anterior - ( la més gran de les vint-i-dues biblioteques de la ciutat ); i el World Museum - a l'esquerra - , ens estan esperant...
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada