dissabte, 3 d’agost del 2019

Aqua a l'Arxiu Capitular ( i 6 ).

Acabem la visita virtual a l'exposició Aqua amb el Liber Chronicarum, també conegut com Crónica de Nuremberg per ser el nom de la primera ciutat on es publicà en llatí el 12 de juliol de 1.493. El 23 de desembre del mateix any fou publicada la versió alemanya. Antón Koberger va ser el tipógraf, i Johannes Schöpoensperger s'encarregà de l'edició. Les al·lucinants il·lustracions són de Michael Wolgemuth. Aquest impressionant incunable fou escrit en llatí pel físic i humanista alemany de Núremberg Hartmann Shedel. De la traducció alemanya Georg Alt en va ser el responsable.


A la fotografia anterior podeu gaudir d'un Mapamundi amb la representació dels tres fills de Noé: Sem, Cam i Jafet. Al marge apareixen set races monstruoses, tres de les quals podeu apreciar detalladament a la propera fotografia.


El llibre és una història universal il·lustrada que pertany al gènere conegut com Bíblia versionada. Calculen els experts que es van fer entre 1.400 i 1.500 còpies en llatí i entre 700 i 1000 en alemany. Actualment es conserven unes 400 en llatí i 300 en alemany. La que tenim a l'Arxiu Capitular de Lleida està escrita en llengua llatina amb tipografia gòtica i abreviacions.
Aquest incunable és un còdex de 319 folis, paper imprès, enquadernat amb pergamí sobre tapes de cartró, de 425 X 300 X 85 mil·límetres. Es van emprar 645 planxes de fusta per fer les 1.809 xilografies que l'il·lustren. La xilografia és una estampació que podem incloure en el gravat en relleu. Per fer-la cal rebaixar amb gúbies i burins les parts del dibuix que han de quedar blanques. Quan s'acaba aquesta feinada cal tintar la superfície i estampar el dibuix sobre paper.


A la fotografia anterior podeu veure a l'esquerra Déu el Pare entronitzat i a la dreta un cor celestial. A la propera fotografia de detall, altra vegada Déu el Pare entronitzat, que és el frontispici del llibre.


Un del aprenents de Michael Wolgemut fou Albrecht Dürer que potser s'encarregà de tallar les peces de fusta per fer les xilografies. Amb el pas del anys Dürer va ser l'artista més famós del Renaixement alemany.
La fotografia següent podeu observar millor la xilografia del cor celestial, on Déu està creant els àngels. Es pot veure l'emblema de la Trinitat.


Va ser un llibre molt important d'aquella època però era molt car. La versió rústica, sense enquadernar i sense acolorir les xilografies, costava 3,5 florins. Les versions enquadernades i acolorides podien costar fins a 8 florins.


El nostre Liber Chronicarum és una còpia rústica, enquadernada posteriorment, i amb alguna xilografia una mica acolorida com podeu veure a la fotografia anterior i a la següent de detall.


El llibre està dividit en set edats ( etapes ) de la història de la humanitat. Primera: De la creació del món fins al diluvi universal. Segona: Fins al naixement d'Abraham. Tercera: Fins al rei David. Quarta: Fins al captiveri del poble jueu. Cinquena: Fins al naixement de Jesús de Natzaret. La sisena és la més llarga, va fins a l'època de la publicació del llibre. Setena: la fi del món i el judici final.


La presència de l'aigua en aquest llibre és important. A l'exposicio es varen triar tres passatges. A la fotografia anterior podeu veure a Noè dirigint la construcció de l'arca i la seva distribució interior. La propera fotografia es de la xilografia que representa la separació de les aigües del mar Roig.


L'última referència a l'aigua que mostraven les cartel·les dissenyades per les arxiveres mostrava la xilografia del bateig de Jesús a riu Jordà.


Agraeixo la gentilesa i professionalitat de les arxiveres de l'Arxiu Capitular de Lleida i marxo pensant en la feinada que tindran per celebrar el proper Dia Internacional dels Arxius.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada