diumenge, 17 de novembre del 2019

Pobre Leonardo !

Si el passat onze de novembre vàrem aturar-nos davant l'escultura "Noi ajupit" de Michelangelo Boucarroti i "La Sagrada família" de Raffeello Sanzio, avui intentaré ensenyar-vos els dos quadres de Leonardo da Vinci del Museu de l'Ermitage. He subratllat la paraula intentaré perquè la marabunta de turistes, molts procedents dels creuers atracats a Sant Petersburg, que devora ràpidament les diferents sales del museu fa molt difícil gaudir de les obres exposades.


La velocitat amb la que visiten les sales aquests grups no els permet gaudir de les obres que, suposadament, veuen. La resta de mortals hem de buscar un refugi segur i esperar...


Aprofitant un moment de calma, surto del meu amagatall per fotografiar els quadres que hi ha a les vitrines de les fotografies anteriors. A l'esquerra la "Madonna Litta" i a la dreta la "Madona Benois". Les dues obres tenen en comú que foren pintades sobre taula i que posteriorment es van transferir a tela.
Salvada la riuada de gent, encara queda la dificultat dels reflexos dels vidres de la vitrina que protegeix els quadres. 
Començaré per la Madonna Benois, també coneguda com Madonna amb una flor, pintada a l'oli sobre taula entre 1.478 i 1.480 per Leonardo da Vinci mesura 48 x 31 centímetres.


Aquesta podria ser la primera obra pintada per Leonardo amb independència del seu mestre Andrea del Verrocchio. El quadre pertanyia a la família de l'arquitecte de Sant Petersburg Leonty Benois. Al 1.912 Maria Benois decidí vendre l'oli i l'antiquari londinenc Duveen va oferir 500.000 francs, però el poble rus recaptà fons per adquirir l'obra. Maria Benois vengué finalment la Madonna amb una flor al govern rus per 150.000 rubles. L'any 1.914 l'obra de Leonardo s'afegí a la col·lecció de l'Ermitage.
La cara de la Mare de Déu sembla la d'una nena i transmet ingenuïtat i alegria, però el nen està seriós i molt concentrat observant la flor que la seva mare té a la mà, flor que és el centre del quadre.


Deixem de mirar i admirar la Madonna Benois per quedar bocabadats amb la Madonna Litta pintada al tremp sobre fusta entre els anys 1.490 i 1.491, un quadre de 42 x 33 centímetres.


El nom del quadre també té relació amb la família que el tenia a la seva col·lecció. Els Litta van ser una família il·lustre del patriarcat milanès.
La Mare de Déu mira atentament i tendrament al seu fill mentre l'alleta. El nen li agafa el pit amb una mà i amb l'altra agafa un ocell. Als dos quadres les finestres del fons en donen un joc de llum i ombres d¡fascinant. Leonardo da Vinci pintà aquest quadre a Milà quan estava al servei dels Visconti.


Els grups de turistes que fan la visita llampec, ni s'adonen que a pocs metres de les dues joies de Leonardo da Vinci hi ha una quadre relacionat amb el geni florentí. Aquest nu de dona s'atribueix a l'escola de Leonardo. Poca gent s'atura a observar detalladament la Mona Vanna.


Els seguidors de Leonardo van pintar variacions de la Mona Lisa semidespullada. Es coneixien com la Mona Vanna i se'n conserven vuit.


Al costat del quadre podem llegir: Dona nua, oli sobre fusta ( transferit al tela ). Adquirit l'any 1.779 a la col·lecció de Sir Robert Walpoe, considerat com el primer polític anglès que exercí de Primi Minister.
A la propera i última entrada dedicada al museu de l'Ermitage acabarem la visita virtual a la gran pinacoteca russa.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada