dimecres, 17 de maig del 2023

El cartell artístic com a reclam publicitari ( i 4 ).

Amb l'entrada d'avui tanco la sèrie de quatre amb les que hem visitat virtualment l'exposició Cartells de la vida moderna. Els orígens de l'art publicitari.
Continuem amb l'aquarel·la, guaix, tinta a la ploma i llapis grafit sobre paper del 1.888 del dibuixant i pintor Josep Lluís Pellicer i Fenyé Projecte per al cartell de l'Exposició Universal de Barcelona. Està custodiat al MNAC ( Antic fons del Gabinet de Dibuixos i Gravats ).


Per anunciar grans exposicions o esdeveniments lúdic-culturals, a les dècades dels vuitanta i noranta dels segle XIX es van fer a Catalunya els primers cartells policroms, dels que destaquen els de Josep Lluís Pellicer i Fenyé.


El belga Henri Privat-Livemont fou decorador, cartellista i il·lustrador que tingué una gran influència en l'obra d'Alexandre de Riquer.
 
 
Les fotografies anterior ( Cacau Helm ) i la propera ( Cafè Rajah ) són de dues litografies sobre paper seves del 1.899 que estan custodiades al MNAC ( Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).


Si Henri Privat Livemont en el seu cartell publicitari del cafè Rajah gairebé ens fa sentir el seu aroma, el pintor belga Fernand Toussaint també el dibuixa a la litografia en color sobre paper del 1.897 Café Jacqmotte ( MNAC - Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).


L'any 1.901 l'industrial Manuel Malagrida va organitzar a Buenos Aires el concurs de la marca Cigarrillos París en el que hi van presentar cinc-cents cinquanta-cinc projectes. Aleardo Villa guanyà el primer premi ( 10.000 pessetes ) per la litografia sobre paper que podeu veure a la fotografia següent. La litografia està custodiada al MNAC ( Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ). En aquest concurs Ramon Casas quedà tercer.


De la mateixa marca de cigarretes és la propera fotografia d'una aiguada sobre paper del 1.900 d'Apel·les Mestres. Aquest estudi per al cartell Los cigarrillos París també està custodiat al MNAC ( Antic fons del Gabinet de Dibuixos i Gravats ).


Deixem els cartells que anuncien tabac per donar un cop d'ull a alguns que ens proposen el consum de begudes alcohòliques.


A la fotografia anterior podeu observar la litografia sobre paper del dissenyador de cartells italià Leonetto Pappiello ( c. 1.900 - 1.903 ), Absinthe extra-supérieure J. Édouard-Pernot ( MNAC - Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).
A la fotografia següent podeu veure la litografia sobre paper ( del 1.920 o anterior ) del pintor, cartellista i litògraf rus Adolf Hohenstein que anunciava el vermut Fratelli Rittatore ( MNAC - Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).


L'any 1.898 dos industrials catalans, el d'Anís del Mono i el de Codorniu, organitzaren els primers concursos de cartells.


L'empresari de Badalona Vicenç Bosch, propietari d'Anís del Mono, va impulsà el primer gran concurs comercial d'Espanya al que s'hi van presentar cent seixanta-dos projectes. El guanyador, amb un premi de 100.000 pessetes, fou el cartell de Ramon Casas amb el lema Mono y mona ( Col·lecció Marc Martí ).


A la dreta del cartell de Ramon Casas hi havia exposades nou ampolles d'anís. Tres d'aquestes ampolles eren, en diferents formats, d'Anís del Mono.


Quan els clients d'Anís del Mono visitaven la fàbrica podien veure el mico que l'empresari Vicenç Bosch tenia tancat en una gàbia. Aquest mico fou la font d'inspiració per dissenyar l'etiqueta de les ampolles d'anís. Aprofitant la polèmica entre evolucionistes i creacionistes, el mono té la cara de Darwin. L'èxit d'aquesta ampolla i la seva etiqueta fou aprofitada per altres fàbriques d'anís per dissenyar les seves ampolles, també adiamantades, i amb etiquetes amb animals que donaven el nom a l'anís.


A la fotografia anterior de detall podeu veure les nou ampolles d'anís de la Col·lecció Marc Martí. D'esquerra a dreta: Anís del Tigre ( a l'etiqueta un tigre ataca a un mico... - Arenys de Munt ), Anís del Mono ( tres ampolles de diferents formats - Badalona ), Anís del León ( Jerez ), Anís del Ciervo ( Sabadell ), Anís Cisa ( amb un gat dibuixat a l'etiqueta - Masnou ),  Anís "La abeja" ( Ripoll ) i Anís del taup ( Sabadell ).


A la fotografia anterior podeu observar la gran litografia sobre paper ( 128 X 187 centímetres ) de Joaquim Sorolla ( c. 1.901 ) El Pueblo. Diario Republicano de Valencia.
La fotografia següent és de la litografia sobre paper del 1.899 Red Star Line  Antwerpen - New York de Henri Cassiers. Les dues litografies estan custodiades al ( MNAC - Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).
 
 
Cap al 1.900 l'estiueig i el turisme van començar a ser populars. En el temps del modernisme Mallorca fou un dels llocs predilectes.
A la propera litografia sobre paper, del 1.901, de Joan Llaverias, podeu veure un anunci del Gran Hôtel Palma de Mallorca, un edifici modernista dissenyar per Lluís Domènech i Montaner.


El pintor i cartellista publicitari valencià Francisco de Cidón Navarro va fer l'any 1.903 la litografia en color sobre paper que podeu observar a la fotografia següent anunciant els productes de la Perfumeria Ladivfer ( MNAC - Adquisició del 2.009 ).


Per tancar la visita virtual a l'exposició ens aturem al petit espai que estava dedicat a un dels plaers més íntims, el paler de llegir.


Cap al 1.900 es van fer publicacions de gran qualitat artística que s'anunciaven amb els cartells moderns. La propera fotografia és de la litografia en color sobre paper Fulls de la vida, del 1.895, de Santiago Rusiñol (  MNAC - Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903 ).


Amb la litografia de Santiago Rusiñol tanco la sèrie d'entrades que he dedicat a l'exposició sobre els orígens de l'art publicitari que l'any passat omplí de bellesa el CaixaForum de Lleida.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada