divendres, 20 d’octubre del 2023

A la partida Les Tallades ( 1 ).

A l'entrada del passat mes de maig "Passejant pel camí de l'Albagés ( 5 )" us mostrava la curiosa cabana de pedra seca que a la Wikipedra té la fitxa 14.081 ubicada al terme d'Artesa de Lleida, una terrera encastada, de planta irregular amb coberta de lloses i porta de llinda plana. Una terrera encastada és una construcció de pedra seca que aprofita una cova o un forat en una roca en la que es cobreix el frontal deixant una porta d'accés.

Al girar cua per tornar al camí de Lleida a l'Albagés a tocar de  l'encreuament de la sendera que duu a la cabana anterior i el camí, on hi ha els dos hidrants protegits per arquetes de formigó faig la propera fotografia...

A la que en la llunyania, en mig d'un camp d'ametllers, veia amb els binocles una construcció de pedra seca que a les fotografies anterior i següent està a l'interior de l'el·lipse groga.

En aquella entrada anàvem a la dreta per incorporar-nos a la carretera LV-7021 (Artesa de Lleida - Aspa) i de seguida, quan s'acaba la petita baixada agafàvem el camí de l'esquerra. Després d'enfilar-lo uns minuts deixarem el cotxe al costat de la cabana de pedra seca que a la Wikipedra té la fitxa 14.059. Aquesta construcció aèria aïllada de planta circular, amb coberta de falsa cúpula i porta de llinda plana ja no està ubicada al terme d'Artesa de Lleida sinó al d'Aspa.

Pujant per la sendera que hi ha a la dreta de l'hidrant protegit per una arqueta de formigó, que podeu veure al centre de la propera fotografia, en pocs minuts arribarem al camí vell de Puigverd que corona el turonet.

Anant  cap a l'esquerra pel camí vell de Puigverd ràpidament estarem al costat de la cabana que veiem a la llunyania des del camí de Lleida a l'Albagés. Però abans gaudirem d'Aspa a vista d'ocell ...

Les fitxes de la Wikipedra que fan referència a cinc de les set cabanes o barraques que veurem en les dues entrades dedicades a la partida Les Tallades són de Pere Peiró.

Quan estem aproximadament al centre del primer camp d'ametllers hi entrem i quan comença a baixar ja veiem la cabana que a la Wikipedra té la fitxa 5.610.

Com podeu constatar a les fotografies, la cabana és una construcció aèria aïllada que té un perfecte estat de conservació.

Vaig a la dreta per resseguir perimetralment la petita construcció de pedra seca, que no està restaurada, gaudint de tots el detalls.

A la fotografia anterior i a la propera de detall podeu observar la porta de llinda plana. En aquesta cabana la llinda no és de pedra sinó de fusta.

Entrem a la cabana de pedra seca de planta circular i en fixem amb la seva coberta. No és una coberta de volta de canó com la majoria de les terres de Lleida sinó de falsa cúpula.

La tècnica de la falsa cúpula és anterior a la volta de canó. Per fer aquest tipus de coberta  es col·locaven filades de pedres planes horitzontalment amb un lleuger pendent enfora per expulsar l'aigua de la pluja. Les filades formen anelles de pedra amb radi decreixent fins que es tanca amb una o unes lloses.

Sortim de la cabana orientada al nord-est per continuar resseguint-la perimetarlment. La podeu observar a les fotografies anterior i següent.

Girem cua i tornem al camí vell de Puigverd de Lleida. Quan el trobem anem a l'esquerra i a quatre passes, a la dreta, ja veiem la cabana que a la Wikipedra té la fitxa 5.561.

A diferència de la cabana anterior, que està aïllada al mig del terreny, aquesta construcció aèria està adossada al marge. Això vol dir que una de les parets laterals o la posterior de la cabana està formada per un marge.

Baixo per la sendera per poder mostrar-vos la cabana de planta circular des de l'esquerra. Enfilo una mica el caminet per fer-ne una fotografia frontal.

La porta, orientada al sud, de la petita cabana de pedra seca com podeu constatar a la fotografia anterior és de llinda plana. Continuo pujant una mica més per mostrar-vos la cabana des de la dreta. Podeu veure a la fotografia següent, hi ha un petit enderroc que no s'ha restaurat. Als comentaris de la fitxa de la Wikipedra hi podem llegir: " Cal Pauleta. Partida Les Tallades ".

Abans d'entrar a la cabana, a la propera fotografia de detall, podeu veure sobre la llinda de pedra una fila de pedres al sardinell, en posició vertical.

Entrant i aixecant la mirada ràpidament ens adonem que també té la coberta de falsa cúpula com la de la cabana anterior.

Surto de la cabana i després de tornar al camí vell de Puigverd per la petita sendera que hi ha davant de la porta faig la propera fotografia en la que podeu veure en primer terme la coberta de terra compactada i al fons Aspa.

Uns metres més endavant, en una zona amb pins, del camí vell de Puigverd surten tres senderes, una per l'esquerra i dues per la dreta. Malgrat que el mapa de la Wikipedra deixa molt clar que no hi ha cap fitxa d'una construcció de pedra seca seguint la segona sendera de la dreta, la curiositat em convida a enfilar-la. En molt poca estona trobo la barraca que podeu veure a les properes fotografies.

És una construcció aèria aïllada de planta rectangular amb un tancat en forma de lletra L a la seva esquerra i un pi a la dreta.

Com podeu constatar a les fotografies, a les cantonades i a l'obertura de la porta s'han emprat alguns carreus ben treballats. A la coberta d'una aigua d'uralita i a la cisterna del pou s'ha emprat ciment.

La fotografia de detall anterior ens permet veure clarament la llinda de fusta de la porta i una colla de falques, les pedres petites que es posen entre les pedres més grans de la cabana per aconseguir un bon assentament.

Vaig a l'esquerra de la cabana per fer la fotografia anterior en la que podeu veure la paret lateral del petit tancat adossat i, a esquerra i dreta de la petita construcció, dos llocs on s'amuntega la pedra de forma desordenada ( pedregal ).

Si ens apropem a la part posterior d'aquesta construcció veurem un petit pou en el que observareu fàcilment que s'ha treballat amb ciment.

Deixem la cabana per tornar en pocs minuts al camí vell de Puigverd i, en una propera entrada,  continuar passejant i gaudint de les cabanes de la partida Les Tallades d'Aspa.