Deixem el conceyu de Gijón que hem visitat a les dues últimes entrades dedicades a Astúries, per anar fins al conceyu de Cudillero a donar un cop d'ull a la Capilla del Humilladero i a la Quinta de Selgas ubicada a el lugar de El Pito.
No és fàcil aparcar a Cudillero, per això us recomano fer-ho a l'aparcament del port ubicat a només deu minuts caminant del centre. Com podeu constatar a la fotografia anterior, el poble s'enfila formant un espai conegut com l'amfiteatre, en el que les cases serien les llotges i la plaça de San Pedro l'escena.
Normalment trobareu a moltíssima gent, però les dos descobertes que us proposo les podreu fer allunyats de la multitud...
A la plaça de San Pedro comencem a enfilar els carrers del poble fins arribar a la Capilla del Humilladero, l'edifici més antic de Cudillero.
La petita capella de planta quadrada fou construïda al segle XIII. D'estil gòtic, s'ha modificat moltes vegades però gràcies a la darrera rehabilitació del finals del segle passat s'ha recuperat el seu aspecte original. Com podeu constatar a les dues fotografies anteriors a les dos cantonades de la capella hi ha contraforts.
La rehabilitació feta entre els anys 1.997 i 2.000 ha recuperat els dos arcs apuntats de les façanes laterals i l'arc peraltat de la façana que dóna a la carretera CU-3.
Abans d'entrar a la capella, aixecant la mirada podem observar detalladament l'arc apuntat adovellat. Gràcies a la rehabilitació l'espai interior dels tres arcs té una mínima estructura metàl·lica que sosté grans vidres que ens permeten veure a la part superior la volta de creueria i l'arc apuntat de l'altra façana.
A la dreta hi ha un subtil i senzill campanar del que podeu observar la petita campana a la part superior dreta de la fotografia.
La capella està consagrada al Santo Cristo del Humilladero, del segle XIV, que té molt devoció popular. Els mariners de Cudillero anaven a la capella els dies de galerna per demanar protecció i per humiliar-se davant Crist per haver salvat les seves vides i embarcacions.
A la capella s'hi celebraven judicis, contractes, matrimonis, testificacions... Diu la tradició que s'hi portava als reus la vigília de ser executats.
Els arquitectes Magín Berenguer i Salustiano Crespo van dirigir les obres de rehabilitació de l'antiga capella. Al Santo Cristo del Humilladero li van eliminar nou capes de pintura.
En les successives reparacions de la capella es van cobrir els tres arcs apuntats donant-li la forma d'una senzilla ermita. Gràcies a la bona feina feta s'ha recuperat l'estructura, millorat la ventilació, reduït les humitats i recuperat les policromies de la volta i els arcs.
Aixecant la mirada podem gaudir de la volta de creuria estrellada amb cinc claus de volta en la que s'han trobat restes de pintura al fresc. Les veureu millor en la propera fotografia de detall de la clau de volta central.
M'apropo a la dreta del Crist per fer la fotografia següent en la que podeu veure parcialment dos dels arcs de la capella i al centre la mènsula amb pintura mural que sustenta tres dels nervis de la volta.
M'hi apropo per mostrar-vos amb més detall les restes de pintura mural descobertes durant la darrera rehabilitació que ha dignificat l'antiga capella.
Anant en diagonal m'apropo a la mènsula que hi ha a la dreta del Cristo del Humilladero per mostrar-vos, també detalladament, les restes de pintura.
Sortim de la capella i marxem de Cudillero, però no del municipi, per anar a el Lugar de El Pito, un dels deu pobles de la parróquia de Piñeda, una de les nou del municipi de Cudillero. El Pito està a només dos quilòmetres del centre Cudillero que és la capital del municipi.
A l'Avinguda Selgas, gairebé fent cantonada amb las Escuelas de Salgas, faig la propera fotografia de la porta amb forma d'arc de triomf romà de la Quinta de Salgas.
Anem a la dreta de la porta i al final del carrer Maestros escuelas de Selgas, veurem el senyal informatiu amb el text "Palacio Selgas. Fundación Selgas Fagalde". Només girar a l'esquerra hi ha una casa antiga amb el seu hórreo ( graner de fusta o pedra que s'eleva del sòl mitjançant pilars, anomenats pegollos, típic d'Astúries i Galícia ).
Darrere de l'antiga casa treu el nas l'edifici Escuelas Selgas creades l'any 1.915 per Fortunato de Selgas y Albuerne i que actualment acullen l'Instituto de Educació Secundaria Selgas del municipi de Cudillero.
Gràcies al zoom de la càmera fotogràfica puc mostrar-vos més detalladament aquest hórreo amb coberta de teula àrab a quatre aigües. Podeu constatar que els pegollos ( pilars que eleven el graner ) acaben en unes plaques anomenades mueles ( que a Galícia s'anomenen tornarratos ) que., a més amés de base de la construcció no permeten el pas dels ratolins. Els hórreos asturians són de planta quadrada i els gallecs de planta rectangular. Passejant per Astúries també trobareu paneras, similars als hórreos però que generalment tenen més de quatre pegollos i la teulada diferent, amb cavallet.
Només ens cal caminar uns metres per arribar a l'aparcament i la recepció de la Quinta de Selgas a la que entrarem a la propera entrada dedicada a Astúries.
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada