dijous, 30 de setembre del 2010

Cita a San Millán de la Cogolla.

Nens i nenes, he de reconèixer que estic molt emocionat. He parlat amb el padre Olarte bibliotecari i arxiver del monestir. Molt amablement m'ha dit que no hi ha cap problema per visitar la biblioteca. Jo li he comentat que si li sembla bé a la tarda puc estar amb ell. Primera sorpresa, no pot ser a la tarda perquè la biblioteca no té llum elèctrica ni calefacció. Cal anar-hi al matí per aprofitar la llum solar. Com que la puntualitat és un valor molt important , a primera hora del matí ja estic a San Millán.

Des del segle V s'han donat diferents tipus de vida monàstica a San Millán de la Cogolla: eremites, cenobi i monestir . L'any 1.997 va ser declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. San Millán es considera el bressol del castellà i l'euskera. Al seu scriptorium es van escriure les Glosas Emilianenses, uns documents molt antics, escrits fa mil anys, en els que apareixen les primeres paraules en castellà i també en euskera.

El monestir consta de dos edificis. A la part alta de la muntanya trobem San Millán de Suso, que és el més antic; i a la part baixa San Millán de Yuso. En castellà antic suso vol dir arriba, i yuso, abajo.Mentre espero l'hora per conèixer personalment al padre Olarte passejo per aquest fantàstic paratge. M'aturo davant d'una porta que em sorprèn.

Puc llegir: Cilengua. Centro Internacional de Investigación de la Lengua Española. Miro el rellotge i encara falta una estoneta per parlar amb el bibliotecari. Com sempre la curiositat em guanya. Truco, entro i em quedo bocabadat.
Voleu descobrir què és Cilengua?
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada