dijous, 31 de desembre del 2015

Chiharu Shiota a Lleida ( 1 ).

L'últim dia de gener del 2.010 l'entrada "Un tresor al mig de Lleida" ens descobrí la col·lecció d'art que Juli Sorigué i la seva dona Josefina Blasco iniciaren als anys seixanta del segle passat. Al juny del 2.012 tronàrem al carrer alcalde Pujol i a la plaça Sant Joan per proposar-vos la visita a la magnífica exposició d'Antonio López . Avui us recomano passejar altra vegada fins al carrer alcalde Pujol per emocionar-vos amb les propostes de Chiharu Shiota.


Nascuda l'any 1.972 a la ciutat japonesa d'Osaka, es formà en els camps del dibuix i l'escultura a la Universitat Seika de Kyoto. L'any 1.996 es traslladà a Berlín, ciutat en la que viu i treballa fent instal·lacions i performances. 


L'exposició In the beginning was... inaugurada el 9 d'octubre i que podeu visitar fins al 31 de març, està formada per quatre monumentals instal·lacions. La primera, del 2.005, és His Chair


Feta amb dues-centes finestres velles d'edificis del Berlín Oriental que foren abandonades als anys 90, ens rep quan entrem a l'exposició. Chiharu pensava molt impressionada en el que sentien i pensaven les persones que havien mirat per aquestes finestres...


Diu l'artista japonesa : " Les finestres són com una pell, com límits de mi mateixa que no puc creuar. Quan vaig arribar a Alemanya des de Japó, sentia que estava entre dos mons. Tenia la impressió d'estar en un abisme de desolació- no dins, però tampoc fora". 
His Chair és una primera aproximació del site-specific que l'artista farà al projecte PLANTA situat al complexe industrial La Plana del Corb del grup Soriguer a Balaguer.


Al nexe entre les instal·lacions Chiharu ens presenta llenços cosits amb fil que són variacions bidimensionals dels objectes tridimensionals de l'artista. En el cas de la planta superior de l'exposició aquest nexe utilitza el fil vermell.


La segona instal·lació que trobareu és Over de Continents ( 2008 - 2015 ) per a la qual ha utilitzat unes cinc-centes sabates velles donades per persones anònimes properes a la Fundació Sorigué. Les sabates estan lligades per fils vermells que es troben en un punt de la paret formant un misteriós vano... 


Afirma Chiharu: " Les sabates són com illes perdudes. Tenen les seves pròpies vides, expliquen les seves històries, com cases abandonades. Les sabates ens acompanyen, caminen i viatgen: són una de les nostres possessions més íntimes. Envelleixen amb nosaltres guardant els nostres secrets i les nostres  memòries més íntimes"


Cada sabata està acompanyada per un missatge del seu antic propietari. Els fils vermells uneixen les històries i els records de qui va ser company fidel de les sabates...


L'obra de l'artista japonesa es caracteritza per utilitzar en les seves instal·lacions objectes d'us quotidià: llits, finestres, vestits, sabates, portes, maletes... Objectes que es transformen en una proposta intimista molt potent.


Si a la primera planta el fil vermell és protagonista, al baixar a la planta inferior on hi ha les altres dues instal·lacions, el fil és negre, quilòmetres de fil negre, ens impressionen... Al proper vídeo podeu veure com es preparà aquest espai sorprenent.


Fundació Sorigué presenta: Chiharu Shiota from 7accents on Vimeo.

In the beginning was... una intrigant proposta creada especialment per a la Fundació Sorigué. A la propera entrada dedicada a Chiharu Shiota baixarem a la planta on habiten les dues instal·lacions.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada