dimarts, 9 d’abril del 2024

Un cop d'ull a l'Espai Guinovart ( i 2 ).

Després de resseguir perimetralment la cabana i observar les fornícules, objectes, incisions i empremtes  que hi ha a les seves parets de fang, avui hi entrarem. Si ens tornem a situar davant de la reproducció de la portalada romànica de l'església de Santa Maria ens queda molt clar que cal buscar l'accés a l'interior als laterals de la cabana...

Si anem a la dreta de la reproducció de la portalada romànica trobarem una accés amb els cel groc i ocre que ens convida a entrar-hi.
 
 
Però si triem anar cap a l'esquerra l'entrada que trobem és molt diferent, fosca  i negra, amb un avió que està bombardejat i una calavera que simbolitza la mort.


L'interior de la cabana està presidit per una alzina i l'envolten elements que fan referència a l'arbre i a la gent que s'hi aixoplugava.


Les glans foren un element clau per l'alimentació del bestiar i en moments d'escassetat d'aliments també les menjaven les persones.


La paret interior està trencada per un llamp de tempesta que connecta el cel i la terra. La pluja, imprescindible, pot ser benefactora o inoportuna.


A la dreta del llamp trobem el símbol del treball, el rusc, però hi ha el contrast entre la dolçor de la mel, la duresa del territori de secà i la societat trencada per la guerra.


En alguns indrets de les parets interiors de la cabana els color negre dels rostolls cremats és una clara referència a la por i la mort.


La coberta oberta de la cabana és un record de les nits que Josep Guinovart va passar quan tenia uns deu anys observant els estels i les constel·lacions. 


Abans de sortir de la cabana baixem la mirada per observar el paviment en el que hi ha una colla d'incisions i empremtes.


Anem a la part del darrere de la cabana per observar detalladament el tercer element central de l'Espai Guinovart, l'era. Com podeu constatar  a la propera fotografia, està flanquejada per dos grups paral·lels cinc grans miralls que són els que donen una gran sensació d'amplitud i profunditat. Els miralls que veieu a la dreta són els que hi ha a l'exterior de la cabana, al costat oposat al de la reproducció de la portalada romànica de l'església de Santa Maria.
 

 A les trenta-set arcades laterals, de les que en veieu una petita part al fons de la fotografia, hi trobareu exposades de manera rotatòria obres del mateix Guinovart ( dels fons de la Fundació o d'altres col·leccions privades ) i obres d'altres artistes en exposicions temporals. Cadascun d'aquest arcs acollia una parada quan l'edifici era el mercat municipal.


A la fotografia anterior podeu veure els diferents àmbits de l'era: l'aeri ( instal·lació ), el terra ( paviment circular )  i observació ( miralls i bancs ).
A la part més elevada de la instal·lació de nou metres d'alçària hi ha els elements  de la memòria profunda dels records i les vivències de Guinovart entorn a l'era. Entre altres hi podeu veure: la nit fosca i una mica il·luminada pel quart creixent de la lluna ( 1 ), el xut a la branca d'una alzina ( 2 ) i els dotze draps amb un nus que intenta mantenir el record ( 3 ).


Els situats més a prop de terra fan referència a la memòria més propera i són elements de la vida quotidiana i del treball rutinari. Alguns dels que podeu observar a la propera fotografia són: la creu ( 4 ) que fou molt important per la vida del pagès, el llamp ( 5 ) que anuncia la pluja i determina l'activitat de l'era, la falç ( 6 )  i la mula ( 7 ).


L'eix vertebrador d'aquest àmbit aeri és la forca pallera que podeu observar a la fotografia següent, gairebé tocant el terra de l'era. Al voltant d'aquest eix giren els records d'en Guinovart.

El terra de l'era, de sis metres i mig de diàmetre, té dues parts. La interior ( un cercle dividit en setze sectors ) i l'exterior ( una corona circular que emmarca el cercle interior ).
 

 Al cercle hi podem veure incrustats sobre el paviment senyals i elements que, des de fora cap a dins, mostren el procés degeneratiu de la memòria. Com podeu constatar a la fotografia anterior i a la proera amb més detall, al centre ( sota la forca pallera ) hi ha un espai verge sense contingut. Quan avancem cap a l'exterior els records apareixen en forma d'objectes incrustats, empremtes i incisions.


A les properes fotografies us mostraré alguns dels objectes incrustats ( groc ), empremtes ( verd ) i incisions ( vermell ) que hi ha al terra de l'era. 
Alguns dels objectes incrustats de la fotografia següent són: plat ( 1 ), ou ( 2 ), creu ( 3 ), ferradura ( 4 ) i ganivet ( 5 ). De les empremtes us mostro la forca pallera ( 6 ), la forca de dos pollegons ( 7 ), les claus en creu ( 8 ), llum d'oli ( 9 ) i falç ( 10 ). I de les incisions: el jaç ( 11 ), el niu ( 12 ) i la roda ( 13 ).

 
La corona circular és la zona del terra de l'era amb més vida. Alguns dels objectes exempts ( amb numeració en color negre a la fotografia ) són la curra ( 14 ) trencada i ubicada en diferents lloca i el rodet ( 15 ) sencer, és el que està connectat amb l'espai aeri ( instal·lació ) i símbol de la duresa i resistència. Alguns dels objectes incrustats són les ferradures ( 16 ) i de les empremtes les tisores ( 17 ). Per acabar, una de les incisions és la creu ( 18 ).


Abans de marxar de l'Espai Guinovart no oblideu donar un cop d'ull a les obres que de manera rotatòria estan exposades a les arcades laterals.
Sortim de l'antic mercat, escola i convent mercedari per, en dos minuts passejant, tornar a l'església de Santa Maria iniciada l'any 1.163 on a la propera entrada dedicada a la vila d'Agramunt visitarem el refugi antiaeri que hi ha sota el temple...
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada