dijous, 26 de desembre del 2024

Al costat de l'estació ferroviària de Lleida.

Al dia 13 d'agost del 2.018 a l'entrada "Cases singulars de Lleida ( 23 )" vaig mostrar-vos els Docs, magatzems industrials, obra popular del segle XX, que hi ha a l'esquerra de l'estació ferroviària de Lleida. Els atrotinats magatzems, un de les escasses mostres del nostre patrimoni industrial, estan catalogats com a Bé Cultural d'Interès Local.


Quinze dies després, a l'entrada "Cases singulars de Lleida ( 24 )" vàrem donar un cop d'ull a l'estació ferroviària Lleida-Pirineus formada per un edifici noucentista d'Alfons Florensa construït entre els anys 1.925 i 1.929 i l'espectacular marquesina d'acer i vidre de forma ondulada  del 2.003. L'estació també està catalogada com a Bé Cultural d'Interès Local.


Al setembre d'aquell any, a l'entrada "Cases singulars de Lleida ( 25 )"  la protagonista era la farinera La Meta, obra de Francesc de Paula Morera i Gatell, un edifici modernista construït entre els anys 1.913 i 1.915 catalogat com a Bé Cultural d'Interès Local


Sis anys després torno al costat de l'estació ferroviària de Lleida per mostrar-vos l'inici de les obres de la nova estació d'autobusos que s'ubicarà als antics Docs i a l'aparcament que hi havia al costat. Aquest projecte inclou la rehabilitació de la farinera La Meta.


Com podeu constatar a les fotografies anterior i a les quatre properes abans de començar les obres de la nova estació s'està fent una excavació arqueològica al solar on abans hi havia l'aparcament a tocar dels Docs. Aparcament que podeu observar a la primera fotografia de l'entrada d'avui. S'han trobat l'estructura de dos carrers i una sèrie d'habitatges amb restes ceràmiques de l'antic barri medieval de Sant Pau del Mercadal que podem datar els segles XIII i  XIV.

Aquest indret passarà a ser l'accés dels autobusos de la nova estació. S'hi han trobat un conjunt d'habitatges que es distribueixen de forma regular entre dos carrers. Els habitatges estaven al costat del Camí de Corbins que era una de les sortides de la Lleida medieval per anar cap al Pirineu. També hi han trobat una trinxera de la Guerra del Francès i la baioneta d'un mosquetó. 


El barri medieval de Sant Pau del Mercadal estava ubicat just davant del Portal de Magdalena i era un dels ravals de la ciutat fora muralles. Es construí al voltant de l'antiga mesquita que es convertí en la parròquia de Sant Pau que donava nom al barri.

Els terrenys on s'edificarà la nova estació d'autobusos estan en una zona de protecció arqueològica, per això abans de començar les la Secció d'Arqueologia i Patrimoni de la Paeria hi està treballant. Quan s'acabarà l'excavació les peces trobades es custodiaran a l'Arxiu Arqueològic de Lleida.
Enllestits una part dels treballs arqueològics, quan una màquina feia un moviment de terres per començar l'obra civil, van trobar una gerra de ceràmica amb setanta-set monedes de billó embolicades amb un drap. Estan fetes d'un aliatge de coure i plata i daten del segle XII.


Anant a l'esquerra dels Docs pel carrer Príncep de Viana en un moment trobem la Farinera la Meta en la que s'estan enderrocant tots els edificis afegits a la farinera amb el pas dels anys. La farinera és una de les dues mostres de l'arquitectura industrial modernista de la ciutat de Lleida.
 
 
Si compareu les fotografies anterior, feta abans de començar les obres, i les properes constatareu que poc queda dels edificis afegits al modernista. És evident que a les centenàries façanes que tenien un edifici adossat els caldrà una important restauració.


Aviat no quedarà res dels edificis i les sitges que flanquejaven la centenària farinera modernista i amagaven les façanes laterals i la façana orientada cap a les vies. 


El que observeu al fons, entre la farinera i l'únic edifici del carrer Príncep de Viana que la separa de l'antic aparcament es veu a la primera fotografia, són els Docs.
Anant una mica a la dreta i gràcies al zoom de la càmera fotogràfica puc mostrar-vos la part superior de la façana lateral.


Però per veure la diferència més espectacular d'aquest enderroc cal tornar a l'estació ferroviària i pujar per les escales de la Passarel·la dels Ferroviaris que connecta la Plaça de Berenguer IV amb el carrer Roger de Llúria i el barri de Pardinyes. A l'esquerra de la propera fotografia hi ha les escales per enfilar-se a la passarel·la.


Ja enfilats a la Passarel·la del Ferroviaris podem descobrir la façana del darreres de la farinera que durant mols anys ha estat amagada. Però abans de dirigir la mirada a la dreta observeu la Seu Vella enfilada al turó que vertebra la capital del Segrià.


A les dues fotografies següents podreu constatar l'enderroc d'aquestes edificacions sense interès artístic que no ens deixaven veure la farinera modernista. La propera la vaig fer abans de començar les obres i la següent és actual.

A la part inferior de les fotografies es veu la coberta amb voltes de rajola dels Docs ( C ), l'únic edifici del carrer Príncep de Viana que hi ha entre les actuals excavacions arqueològiques i la farinera La Meta ( E1 ), les xemeneies d'un altre edifici que ens ajudaran a comparar les dues fotografies ( X ), una petita part de la coberta de teula àrab de la farinera modernista ( F ) i a la dreta el gran anunci en una paret mitgera ( A ).
 
 
Gràcies al zoom de la càmera fotogràfica puc ensenyar-vos una de les façanes laterals i la façana orientada a les vies i al barri de Pardinyes. Aviat no quedarà res dels edificis que tapaven la farinera modernista.


Encara queda molta feina per fer, però segur que podrem gaudir d'una farinera molt ben restaurada. La pedra, el maó cara vista, la rajola de ceràmica vidrada i la coberta de teula àrab canviaran radicalment l'aspecte que avui podem veure.


Al desembre del 2.019 a l'entrada "Un cop d'ull a la planoteca ( 8 )" vàrem donar un cop d'ull als plànols que va fer Francesc de Paula Morera i Gatell custodiats a la Planoteca de la Biblioteca del Col·legi d'Arquitectes de Lleida. Plànols que facilitaran la feina dels arquitectes responsables de la restauració de l'edifici.



La nova estació d'autobusos, que compta amb una inversió de trenta-vuit milions d'euros, tindrà una superfície de 12.500 metres quadrats i disposarà de vint-i-vuit andanes.


Font infografia: Govern.cat
 
El projecte recuperarà l'edifici dels Docs i li donarà un paper molt important en el transport públic de la capital del Segrià.


Font infografia: Govern.cat
 
Apropeu-vos a l'estació ferroviària Lleida-Pirineus, als Docs i a la Farinera La Meta  i sereu testimonis de la gran transformació d'aquest espai urbà.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada