dimarts, 14 de desembre del 2010

L'Arxiu Històric de Lleida (1).

Ja vaig explicar-vos a l'entrada L'Illa de la Maternitat que d'aquesta colla d'edificis emblemàtics, visitarem l'Arxiu Històric. Entro i un guàrdia de seguretat em demana amablement la documentació i em diu:
.- Senyor i, agafi l'ascensor i pugi a la primera planta. La senyora Glòria ja l'està esperant.
Quedo gratament sorprès. Les instal·lacions són de molta qualitat i veig que la Gloria ens ha preparat la visita amb tota mena de detalls. M'explica que la majoria dels arxius històrics es van crear als anys 40. El de Lleida és del 1.952, i la primera seu fou l'edifici del Roser ( segle XVII). L'objectiu era aplegar fons notarials i documentació d'hisenda.

El responsable de l'arxiu era el responsable d'hisenda. A la sala de consulta la Glòria té preparats uns documents molt curiosos. Cal dir que abans calia el carnet d'investigador per poder consultar els documents en aquesta sala, ara amb el DNI també es por fer.

Primera sorpresa, l'arxivera m'explica que tenen un centenar de pergamins que es conserven perquè en el seu moment es van utilitzar com a coberta dels protocols, perquè són de pell.

Si us hi fixeu bé en la fotografia veureu que malgrat la restauració, encara es poden veure les marques que indiquen que va servir de coberta i que la part central era el llom.

El pergamí és de l'Estudi General ( l'antiga Universitat de Lleida), i està datat el 31 de desembre del 1.632. També ens ha preparat plànols de la muntanya del segle XIX , evidentment fets a mà amb tinta i pintats amb aquarel·la.

Estic bocabadat, porto molt poca estona a l'arxiu i ja hem descobert alguns dels seus secrets! Però em sembla que ens esperen més sorpreses. Hi ha una zona restringida en la que només pot entrar el personal de l'arxiu.
Hi podrem entrar nosaltres?
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada