dimarts, 1 de maig del 2018

Domènech i Montaner a Canet ( i 2 ).

Sortint de la Sala Jardí, la sala d'exposicions temporals que ocupa l'espai que fou jardí entre la Casa Domènech i la Masia Rocosa, és fàcil quedar bocabadat el contemplar - al cor de Canet de Mar -  un antic mas del segle XVII propietat de Maria Roure Carnestoltes dona de l'arquitecte.


En aquesta masia Domènech i Montaner va dissenyar joies fonamentals del modernisme català com el Palau de la Música, l'Hospital de Sant Pau,el Gran Hotel Internacional, el Cafè-Restaurant del Parc de la Ciutadella...
Només entrar sereu molt ben acollits per un masover virtual que primer ens explicarà detalls dels senyors i de l'antic mas i posteriorment ens convidarà a visionar una projecció sobre l'arquitecte i el modernisme. Us semblarà que gairebé podeu tocar al masover.


Quan treballava amb els grans projectes del Palau de la Música i de l'Hospital de Sant Pau decidí, l'any 1.905, rehabilitar la Masia Rocosa mantenint tots els elements barrocs originals però adequant l'antic mas per transformar-lo en espai de creació. Trobareu a la parets del mas elements ceràmics i proves de guix de les diferents obres que estava fent. A la cuina trobem la llar de foc, el cremador de pedra, el forn de pa i el rentamans. 


Pugem al primer pis on, com a la resta de les obertures internes de l'antic mas, les llindes estan decorades amb modelats de guix. Són les proves d'Eusebi Arnau i Mascort, escultor barceloní que destacà en l'escultura aplicada a l'arquitectura, que posteriorment va fer en pedra i que podeu veure a la Casa Lleó Morera del Passeig de Gràcia de Barcelona.


En una de les habitacions de la primera planta la projeccció que veiem a la paret ens recorda els anys en els que col·laborà amb el seu pare, prestigiós enquadernador, dissenyant les capçaleres de les publicacions més importants del moment: La Veu de Catalunya, La Renaixença, Lo Catalanista...


Quan acaba la projecció i torna la llum a la sala sembla que estem a l'editorial Domènech, l'empresa familiar per la que l'arquitecte dissenyà moltes cobertes de llibres. Entre els anys 1.886 i 1.897 fou director de la Historia General del Arte publicada per l'Editorial Montaner i Simón.


Passejant per la primera planta descobrireu la impressionant maqueta que Lluís Domènech i Montaner va fer del Palau de la Música.


Però la sala principal de la primera planta és la més fascinat. En ella l'arquitecte tingué sempre el seu espai de treball. Al centre podem contemplar la gran taula basculant ideada per Domènech i Montaner als inicis del segle XX.


Quan la foscor és la protagonista d'aquesta sala, sobre els plànols de la taula basculant, una nova projecció ens torna a seduir.


A les parets de la sala podeu observar diferents projectes de l'arquitecte barceloní, com el de la propera fotografia corresponent a la reforma que va fer per transformar l'antiga Casa Rocamora en la Casa Lleó Morera al número 35 del Passeig de Gràcia.


A l'esquerra del projecte podem llegir: "Reforma de fachada que Dª Francisca Morera manda ejecutar en la casa de su propiedad sita en el Paseo de Gracia nº 35". Signa a l'esquerra la propietària i a la dreta Lluís Domènech i Montaner. 
La llibreria de la sala també fou dissenyada per l'arquitecte, que escrigué a la Masia Rocosa diferents llibres sobre investigació arqueològica, història i heràldica de Catalunya. A la propera fotografia de detall podeu veure el llibre "Ensenyes nacionals de Catalunya" publicat pòstumament l'any 1.936 pel seu fill Fèlix.


 Tornem a la planta baixa i ens fixem en el floró ceràmic del Palau de la Música on comença el passamà, també ceràmic, de la barana de l'escala.


Deixem l'antic mas barroc, visita obligada si sou amants del modernisme, per tornar a la Sala Jardí en la que veurem rajoles de ceràmica vidrada que no són de ceràmica...
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada