dilluns, 18 de setembre del 2023

Sant Pau, joia del modernisme ( i 6 ).

Avui per tancar la sèrie de sis entrades dedicades al recinte modernista de Sant Pau, després de donar un cop d'ull als nou pavellons de l'avinguda central tornem on vàrem començat la visita virtual, al Pavelló de l'Administració que és l'edifici principal i el que dóna la benvinguda al visitant.


A la fotografia anterior podeu veure aquest pavelló des de l'interior del recinte i a la propera des de l'Avinguda de Gaudí.


El pavelló de l'Administració està format per un cos central, d'inspiració goticista, amb una torre amb rellotge coronada amb un estilitzat pinacle i dues ales laterals.


Entrar al pavelló en el que acaba la visita és un regal visual espectacular. El vestíbul us deixarà bocabadats. Cal aixecar la mirada i gaudir de la bellesa... Les voltes esfèriques i el·líptiques suportades per grans columnes de marbre rosa amb capitells florals de pedra, són fascinants. La gran sala està coberta amb nou voltes revestides de rajoles de ceràmica vidrada rosada. A les petxines hi ha trenta-sis escuts heràldics i símbols al·legòrics de l'hospital i dels seus mecenes.


Aquest fou el primer pavelló que es construí, entre 1.905 i 1.910. Apropem-nos a l'escala d'honor per continuar amb una sobredosis de bellesa artística.


A la fotografia anterior podeu veure la porta del soterrani flanquejada per dues columnes en les que hi ha dues escultures que representen les dues ordres religioses que s'ocupaven de l'hospital. A l'esquerra, les Germanes Hospitalàries de la Santa Creu i a la dreta els Germans de la Caritat. Al centre, el timpà neogòtic amb un relleu que representa l'escena de Sant Martí de Tours donant la seva capa als pobres obra de Pau Gargallo del 1.905.


Deixem la porta del soterrani per pujar per l'escala d'honor, de forma helicoidal. A la fotografia de detall podeu observar els graons de marbre ( petja ) i amb rajola de ceràmica vidrada amb motius florals ( contrapetja ).


Si quan s'acaba un tram d'escala ens aturem i aixequem la mirada ens captivarà la coberta amb volta de creueria ornamentada, amb nervadures de maó vidrat i relleus florals. Al centre el protagonisme és pel vitrall policrom.


Pugem molt lentament per l'escala d'honor per intentar assaborir tots els petits detalls decoratius que ens regala aquest impressionant espai.


A tocar de la barana de marbre fai la propera fotografia en la que podeu veure les nervadures de maó vidrat, els relleus i la volta coberta de rajoles de ceràmica vidrada.


Accedim a la planta principal de l'edifici i, abans d'entrar a la Sala Domènech i Montaner, ens aturem un moment davant de la porta de la torre del rellotge.


Si ens apropem als finestrals amb vitralls a la part superior, podrem observar l'Avinguda de Gaudí amb la Sagrada Família al fons.



Girem cua, però abans d'entrar a l'antiga Sala d'Actes, aixequem la mirada per tornar a quedar bocabadats amb les voltes del sostre cobertes amb un mosaic fet amb tessel·les de ceràmica vidrada.


Entrem a l'antiga Sala d'Actes de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, anomenada Sala Domènech i Montaner. Una espectacular sala de gairebé divuit metres d'alçària...


Només entrar-hi les voltes del sostre, que podeu observar a la fotografia anterior, cridaran poderosament la vostra atenció. Dos arcs de diafragma transversals de maó vist divideixen el sostre en tres seccions i a cada secció, com podeu constatar a la fotografia, hi ha una successió de voltes cobertes amb ceràmica vidrada policromada. Com podeu veure a la fotografia següent els arcs de diafragma no arrenquen de terra sinó que estan sostinguts per columnes cobertes de tessel·les de ceràmica vidrada amb motius florals.


La propera fotografia de detall ens permet observar millor el baix relleu de Sant Jordi i el drac coronat per un escut de Catalunya timbrat amb un drac. Flanquegen el baix relleu dos heralds sobre columnes i sota dosserets. Aquest conjunt escultòric és obra de Pau Gargallo.


Si faig mitja volta puc fotografiar els grans finestrals fets al taller de vitralleria modernista Rigalt, Graell & Cia ( 1.890 - 1.931 ). Al centre de la fotografia podeu veure l'escut de l'Hospital de la Santa Creu.


A la capçalera de la sala hi ha un arrambador de tessel·les de ceràmica vidrada. Aquest mosaic representa cortinatges estampats amb motius florals.

Les tessel·les de ceràmica vidrada són de color verd, blau, groc, vermell i daurat. Cinc dosserets rematen el mosaic que podeu veure a la fotografia anterior i a la propera de detall.
 
 
A sobre de l'arrambador de tessel·les hi ha una construcció en forma de galeria-capella que dóna a la sala mitjançant cinc arcs trilobulats. Sobre els tres arcs centrals hi ha un gran relleu de Pau Gargallo que representa l'escut dels Hospitals reunits, coronat amb un elm amb drac i sostingut per dos àngels. Un arc cec amb seccions de maó i dovelles de pedra amb arabescos tanca el conjunt de la capçalera.


Gairebé a tocar dels dosserets faig la fotografia següent amb angle gairebé nadir ( amb la càmera fotogràfica perpendicular al terra ). Podeu gaudir de la rica ornamentació amb diferents materials i temes propis del modernisme.


Girem cua i ens fixem en l'extrem de la gran sala,  oposat a la capçalera, on el protagonisme és pel quadre del pintor modernista Aleix Clapés i Puig " Trasllat de les despulles de Santa Eulàlia des de l'Església de Santa Maria del Mar a la Catedral ".


La següent fotografia de detall és de l'arrambador de Mario Maragliano i Navone amb una barreja exquisida de mosaic i ceràmica.


A la grada hi ha una traceria que ressegueix tres dels quatre costats de l'Antiga Sala d'Actes que està esculpida en lletra gòtica, cal·ligrafia que agradava molt a Lluís Domènech i Montaner.


A la traceria, que té funció de barana, hi podem llegir: " Ampaneu Syor ( Senyor ) als benefactors y als asilats d'aquesta santa casa aixís en la terra com en lo cel e inspireu sentiments de caritat envers d'ella amen ".


Deixem l'antiga Sala d'Actes ( Sala Domènech i Montaner ) i baixem per l'escala d'honor fins al vestíbul. Abans de sortir del Pavelló de l'Administració aprofitem per mirar i admirar la decoració de les voltes del passadís d'una de les ales laterals del pavelló, feta també amb rajoles de ceràmica vidrada.

Deixem el recinte modernista, propietat de la Fundació Hospital de la Santa Creu i Sant Pau per continuar gaudint del nostre patrimoni. Penseu que els diners que pagareu per fer la visita es dediquen a la preservació del conjunt patrimonial, a donar suport a l'activitat assistencial i investigadora de l'Hospital i a promoure diferents projectes d'acció social.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada