dimarts, 7 d’abril del 2015

El misteri de Quintanilla de las Viñas.

Avui us proposo viatjar virtualment a un petit poble de vint-i-dos habitants, Quintanilla de las Viñas, que forma part del municipi de Mambrillas de Lara, situat a 35 quilòmetres de Burgos. Aquest poblet, al cor de La Tierra de Lara, té molt a prop llocs de visita imprescindible, si us agraden la història i l'art, com els monestirs de Santo Domingo de Silos i San Pedro de Arlanza; i la ciutat medieval de Covarrubias. A Quintanilla de las Viñas trobem la misteriosa ermita de Santa María.


L'ermita de Santa María a Quintanilla de las Viñas és un dels exemples més impressionants d'arquitectura preromànica espanyola . L'any 1.929 la van declarar Monumento Nacional, però fins al 1.927 s'utilitzava de corral... El que avui podem veure és una petita part del temple original. Les naus es van desplomar al segle XIV i només es conserva la capçalera i el transsepte, que és la nau transversal d'una església, el creuer.


Es va construir amb grandíssims carreus de calcària i gres de dos colors, un més clar que l'altre. Els carreus no estan units per cap argamassa. Tres frisos embelleixen l'exterior, els dos inferiors decoren l'absis rectangular i els murs orientals dels braços del transsepte. El fris superior només ocupa el centre de l'absis.

 
Al fris inferior els protagonistes són els elements vegetals. roleus dobles que envolten fulles i raïms. Al del mig podem veure ocells, grans flors de cinc pètals i uns misteriosos monogrames ( dibuixos formats per lletres) ... El fris superior està protagonitzat per lleons, lleopards, bous i grius éssers mitològics amb cap i potes davanteres d'àliga i cos , cua i potes del darrere de lleó. Per entrar a l'ermita hi ha una petita porta oberta al braç sud del transsepte.


L'arc triomfal de Santa María es considera el més perfecte de l'arquitectura preromànica espanyola. L'arc es recolza sobre carreus i aquests sobre unes estructures prismàtiques amb relleus excepcionals. El primer relleu mostra una parella d'àngels subjectant un medalló, a l'interior del qual hi ha un bust humà masculí amb els cabells com rajos i la paraula SOL  esculpida. A la part superior esta escrit el text: OC EXIGVVM EXIGVA OFF ( ert ) D ( e ) O FLAMMOLA VOTUM  ( La humil Flammola ofereix aquest petit present com a vot a Déu ).


A l'altre relleu dos àngels, un desaparegut perquè el carreu està trencat, subjecten un medalló en el que el bust humà femení esculpit al seu interior porta una lluna decreixent sobre el cap i on,a més a més, està escrita la paraula LVNA.


A la propera fotografia podeu veure un relleu amb la figura d'una dona amb el braç sobre el pit i dos àngels al seu voltant. Es tracta de la Verge Maria.


La fotografia de detall següent ens mostra el  relleu d'un personatge masculí que porta una creu patent, aquella que els seus braços s'estrenyen en arribar al centre i s'eixamplen als extrems. Els experts creuen que és una representació de Crist.


La teoria més acceptada és que l'ermita de Santa María de Quintanilla de las Viñas és una obra visigoda de finals dels segle VII o principis del VIII. Podria ser un temple monàstic construït una mica abans de l'ensorrament del Regne Visigot. 
Algunes teories relacionen els símbols del Sol ( masculí ) i de la Lluna ( femení ), els raïms i els diferents animals amb cultes maniqueus o gnòstics molt arrelats a Hispania.
Les teories ens donen explicacions diferents, però en el que tothom està d'acord és en considerar l'ermita una joia,
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada