dimarts, 8 de març del 2016

El misteri del carrer del Clavell... ( 2 ).

Després de saludar cordialment l'Aziz, em descalço per entrar a la Mesquita Omar i deixo les sabates als prestatges habilitats per aquesta funció en els que n'hi ha una colla perquè els i les mestres i les nenes i nens que van a classe els dissabtes i diumenges, estan molt enfeinats... 


L'any 1.990 l'Associació Islàmica de Lleida i Província llogà aquest pis del carrer del Calvell amb la finalitat d'ubicar-hi la Mesquita Omar. El fet d'estar en un pis fa que no s'assembli gaire a un oratori o mesquita tradicional; però gràcies a uns plafons de fusta poden transformar l'espai de pregària  en una sèrie de classes en les que els nens estudien la llengua àrab i l'Alcorà.  


La Mesquita té una petita sala per ablucions rituals en la que es renten per purificar-se. Donen molta importància a la higiene, cal rentar-se abans de la pregària. En dues de les tres grans religions monoteistes, l'islam i el judaisme, les ablucions són fonamentals, mentre que en el cristianisme gairebé han desaparegut.


A l'Associació Islàmica de Lleida i Província, presidida per Mohamed Djarllow, destaquen els membres procedents de: Gàmbia, Mali, Mauritània, Senegal, Algèria i Marroc. També hi ha gent d'India, Pakistan i conversos. L'escola Omar és un projecte que funciona gràcies a vint voluntaris, entre professors i coordinadors.


Hi assisteixen 152 alumnes que formen part de 92 famílies. Hi ha sis cursos, un de preescolar per alumnes de 6 i 7 anys. L'Aziz Bounjimi m'explica que malgrat no estar homologada la titulació, els alumnes aprenen la llengua àrab. No tenen cap ajuda ni econòmica ni logística.
Els nens i nenes treballen amb els llibres de Granada Editions, editorial creada l'any 2.004 per omplir el buit en llibres de text pensats per alumnes àrabs que viuen als països occidentals.


Els textos estan validats per l'Organització Islàmica per a l'Educació, la Ciència i la Cultura. Cal esforçar-se de valent per completar, per exemple, les pàgines de cal·ligrafia àrab.


Els llibres tenen el mateix nivell de qualitat tipogràfica, tintes, il·lustracions i paper que els que tenen a l'escola on treballen durant la setmana. Al llibre trobem lectures, jocs de llengua, cal·ligrafia...

 
La faula clàssica de la llebre i la tortuga creada per l'escriptor de faules grec Isop, que va viure al segle VII aC, és una de les lectures del llibre.

   
La majoria dels que porten l'escola són algerians i marroquins. Les llengües utilitzades són l'àrab i el castellà. L'Aziz parla perfectament el català, i en tota la nostra conversa al seu petit despatx i ensenyant-me tots els espais de la Mesquita hem parlat en català. Al nivell 1 es fan tres classes, una dissabte i dos diumenge. Els alumnes de nivell 2 fan dos classes: una dissabte i una diumenge. Els de nivell 3 també fan una classe dissabte i una diumenge. Els de nivell 4, una classe el dissabte; i els de nivell 5 i nivell 6 una classe el diumenge.


Les classes es fan entre les nou i la una. La primera és de nou a onze, i l'altra d'onze a una. M'explica l'Aziz que les tasques laborals i acadèmiques es regeixen pel calendari solar, però les festes religioses ho fan pel calendari lunar. El paper de la Lluna també és important en el cristianisme, penseu que el diumenge de Pasqua o diumenge de resurrecció varia cada any. Per calcular quin dia serà cal buscar el primer diumenge després de la lluna plena entrada la primavera el 21 de març. La Pasqua pot celebrar-se entre al 22 de març i el 25 d'abril.


Avui hem donat un cop d'ull a les classes on els nens i nenes aprenen la llengua àrab. A la propera entrada dedicada a la Mesquita Omar veureu com estudien l'Alcorà i explicaré una mica com són les pregàries.
Atentament.
Senyor i

2 comentaris:

  1. Senyor I, contribuir a la coneixença del que ens envolta és una gran tasca. D'aquesta manera ajuda a posar en relació unes persones que fins avui eren desconegudes amb d'altres que estem contentes d'aprendre dels altres i d'establir un nou tracte encara que sigui virtual.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Té molta raó,apreciada senyora,no podem ignorar les altres cultures que hi ha a la nostra estimada ciutat.La coneixença i la mirada sense por ens farà, a tots, millors.
      Atentament.

      Elimina