dissabte, 16 de desembre de 2017

Cases singulars de Lleida (13).

Al final de la segona entrada dedicada a la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Lérida, l'antic Montepío, obra del 1.905 de l'arquitecte lleidatà Francesc Lamolla i Morante, us explicava que ens enfilariem uns metres per la Rambla d'Aragó per visitar virtualment les Cases Noves o de Balasch. Sembla que l'Ajuntament no té millors llocs per col·locar els contenidors de brossa i s'entesta en fer-ho davant dels pocs edificis singulars de la ciutat...


Els tres edificis en filera, entre mitgeres, de planta baixa, quatre pisos, golfes, soterranis  i porteria són una de les joies del modernisme lleidatà. Encomanades pel senyor Joan Balasch a l'arquitecte Francesc de Paula Morera i Gatell. La tribuna de doble alçada és d'una gran bellesa.


Recordeu que Francesc de Paula Morera i Gatell,'arquitecte municipal de Lleida durant trenta-cinc anys des del 1.906, és el responsable de la majoria d'obres modernistes de la ciutat: Aquàrium, tanca dels Camps Elisis, Casa Bergós, Casa Xam-mar, Edidici Pal·las, Escorxador, farinera la Meta, i fou el director d'obra del Mercat del Pla.


Les tres tribunes de doble alçada de cada edifici estan flanquejades per balcons laterals i sostingudes per grans mènsules. A les tribunes destaca la decoració en relleu amb elements que s'inspiren en la natura, però a l'edifici central restaurat l'any 2.007 entre els grans finestrals de la segona i la tercera planta aquesta decoració no hi és...


A la primera planta els petits balcons amb la barana de forja i els senzills baix relleus sota l'ampit de les finestres, són els protagonistes.


A la part superior de la tribuna podem apreciar uns pinacles molt treballats i una magnífica feina de forja que serveix de barana dels balcons de la quarta planta. A la propera forografia que vaig fer al juliol del 2.007 quan es rehabilità arquitectònicament l'edifici central, el número 33 de la Rambla d'Aragó, ho podeu apreciar detalladament.


Construïts entre 1.914 i 1.915 els tres edificis mostra de l'elegància del modernisme lleidatà, sense elements historicistes, suposaren en aquells inicis del segle XX un trencament amb les cases edificades anteriorment a Lleida.
Ara ja hem donat un cop d'ull a la façana anem a la porta, amb un destacable treball de forja, per descobrir l'interior de les Cases Noves o de Balasch.


En horari comercial, no ho dubteu, entreu per gaudir del vestíbul, del que podeu veure la decoració floral del sostre a la propera fotografia.


A dreta i esquerra de la segona porta, la que permet l'accés a l'escala, sobre els pilars de marbre podeu apreciar en la segünet fotografia de detall aquest decoració.


La segona porta que trobareu ens regala uns bellíssims tiradors de forja, tot un luxe per la mirada dels enamorats del modernisme.


L'escala de marbre, amb la barana i passamà de fusta, està acompanyada d'uns arrimadors esgrafiats amb línies ondulants que us acompanyaran mentre pugeu.


Els espiells de les portes fa més de cent anys que permeten mirar qui hi ha al replà trucant a casa. Quina sort viure en un d'aquests pisos i gaudir d'aquesta colla d'elements decoratius.


La cinquena fotografia de l'entrada d'avui que ens mostra els pinacles i les baranes de forja que coronen les tribunes la vaig fer, com is he explicat abans, fa deu anys quan es rehabilità arquitectònicament l'edifici central. A la fotografia següent podeu veure la bastida que permeté restaurar la façana.


Entre el batibull de cables que hi havia quan es renovà el sistema elèctric  del número 33 podeu veure a la part baixa, al centre, una part dels arrimadors esgrafiats i al sostre part de la guixeria.


En qualsevol espai podies trobar elements decoratius modernistes esperant el final de la rehabilitació arquitectònica per tornar al seu lloc, com per exemple els elements de forja que veieu a la propera fotografia.


Continuarem enfilant la Rambla d'Aragó fins al Museu de Lleida, on passejant per carrers carregats d'història, visitaren dues cases singulars més, que foren antics convents...
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada