Deixem Pier Head, amb les seves "tres gràcies" i "tres desgràcies", per passejar uns minuts vora el riu Mersey des del museu de Liverpool fins a Albert Dock; el complex d'edificis i magatzems del moll inaugurat l'any 1.846 i dissenyat per Jesse Hartley i Philip Hardwick.
A la propera fotografia, a l'esquerra podeu veure Mann Island Liverpool ( una de les"tres desgràcies" - edificis de color negre-) i a la dreta The Pumphouse, un edifici d'estil victorià que fou l'antiga casa de bombeig i actualment és pub i restaurant.
Caminem una mica més i ens apropem a l'antiga casa de màquines hidràuliques i torre d'acumuladors amb la seva xemeneia. Un edifici construït l'any 1.870 amb maó vist, revestiment de pedra i sostre de pissarra.
Si ens girem un moment constatarem la proximitat amb Pier Head. A la fotografia següent, a l'esquerra podeu veure una petita part del museu de Liverpool i al centre els tres edificis ( de color negre ) que formen el complex Mann Island Liverpool, dues de les "tres desgràcies".
Entre els dos edificis podeu veure les tres gràcies: The Port of Liverpool, The Royal Liver Building i The Cunard Building.
La xemeneia de The Pumphouse, de base quadrada, ens convida a entrar a Albert Dock. Un edifici catalogat com estació de bombeig hidràulic. Caminem uns metres més i Albert Dock ens dóna la benvinguda amb una escultura de Tom Murphy dedicada al cantant de Liverpool Bill Fury.
Només entrar ja trobem l'edifici del TATE, ubicat en un antic magatzem del moll, en el que no ens aturarem perquè li dedicaré una entrada molt aviat.
Els edificis victorians de maó vist us deixaran bocabadats. Podeu observar-ne de molt petits ( com els de la propera fotografia ) o els del grans magatzems portuaris de fins a cinc pisos.
El conjunt d'edificis victorians varen emmagatzemar brandi, cotó, té, seda, tabac, ivori, sucre,... Avui, després d'una gran rehabilitació dels espais industrials, acullen museus, hotels, botigues, restaurants. La seva funció inicial acabà l'any 1.972. Després de gairebé deu anys abandonat, la rehabilitació s'inicià al 1.981 de la mà de la Merseyside Development Corporation. Una regeneració d'unes 800 hectàrees dels molls sud . The Albert Dock fou reobert oficialment l'any 1.988.
Quan es construí el complex d'edificis fou la primera obra sense fusta en la seva estructura, impossibilitant així la destrucció per foc. Va ser el primer magatzem incombustible del món. El ferro, la pedra i el maó són els protagonistes.
Al centre de la primera fotografia de l'entrada d'avui i a la fotografia anterior podeu veure una de les propostes arquitectòniques de nova creació de Strand Street, One Park West.
Un impressionant edifici de disset plantes dissenyat per l'arquitecte argentí César Pelli, amb 326 apartaments, oficines, cafeteries, restaurants i aparcaments. L'any 2.009 fou nominat a la Carbuncle Cup, que atorga la revista Building Dessing a l'edifici més lleig construït al Regne Unit els últims dotze mesos. Aquell any el premi fou per Merseytravel Ferry Terminal, una de les "tres desgràcies" de Liverpool, que varem veure a l'entrada dedicada a Pier Head. A la fotografia següent podeu veure la façana orientada al parc Chavasse a Kenyon's Steps.
Al juny del 2.018 varem donar un cop d'ull a la torre de 165 metres d'alçària que César Pelli va construir a Bilbao. Si ho voleu recordar, cliqueu el proper enllaç: "La Torre de César Pelli".
Deixem Albert Dock per passejar fins The Baltic Triangle, on començarem un petit itinerari per gaudir dels grafits de la ciutat.
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada