dijous, 30 de març del 2023

El cartell com a reclam publicitari ( 1 ).

Del primer dia de març al vint-i-quatre de juliol de l'any passat al CaixaForum de Lleida vàrem poder gaudir de l'exposició "Cartells de la vida moderna. Els orígens de l'art publicitari".
Amb la sèrie d'entrades que començo avui vull compartir amb vosaltres l'important selecció de cartells que mostres com era la modernitat artística, industrial, social i cultural de l'Europa del canvi del segle XIX al XX. 


Només baixar a la sala d'exposicions una gran fotografia ( Murs que parlen ) ens  mostra com els cartells moderns omplien els murs de les ciutats intentant captar la nostra mirada i seduir-nos ràpidament. Els artistes de tombant de segle varen crear petites joies com a reclam publicitari. En aquesta sèrie d'entrades en veurem una colla.


A la propera fotografia podeu veure la litografia sobre paper del 1.892 Bal du Moulin Rouge de Jules Chéret, considerat el pare del cartell artístic modern. Aquest cartell anunciava l'obertura del conegudíssim cabaret Moulin Rouge. El cartelle està custodiat al Museo de Bellas Artes de Bilbao.
La majoria de les fotografies que veurem en aquesta sèrie d'entrades no les vaig fer frontalment per estalviar-me la il·luminació reflectida al vidre que protegeix els cartells.


Al mateix plafó informatiu hi ha una curiosa fotografia en la que  Toulouse-Lautrec i Joan Oller miren aquest cartell de Jules Chéret.

Font fotografia: World of Triss / Alamy Stock Photo.
 
L'art del cartell té el seu origen a l'últim quart del segle XIX a Europa i als Estats Units. Ràpidament omplí els murs de les grans ciutats per anunciar la vida moderna.


A la fotografia anterior podeu gaudir de la litografia sobre paper Monaco · Monte-Carlo de l'any 1.897, obra d'Alfons Maria Mucha. La propera fotografia és de la litografia sobre paper, del 1.896,  Bradley his Book de William Henry Bradley. Les dues litografies estan custodiades al Museu Nacional d'Art de Catalunya ( MNAC ) Adquisició de la Col·lecció Plandiura 1.903.


La majoria de cartells d'aquesta magnífica exposició formen part del fons de cartells històrics del MNAC. Malgrat la il·luminació reflectida al vidre que protegeix els cartells a la propera fotografia de detall podeu assaborir la perfecció del treball d'en Mucha.


Al fons de cartells del MNAC hi ha les col·leccions Plandiura ( 1.903 ) i Riquer ( 1.921 ) que ens permeten veure obres que representen l'art de cartellisme durant el període modernista. A més a més de cartells dels fons del MNAC en veurem del Museo de Bellas Artes de Bilbao, el Museu Frederic Marès i de la col·lecció Marc Martí.


El cartell artístic transformà els murs de les ciutats en espais plens de color que feien referència a les necessitats i desitjos dels vianants. Era un art que arribava a tota la població.
La fotografia de destall és de la litografia sobre paper Bonnnard - Bidault de Jules Chéret ( c. 1.887 ) de la col·lecció Marc Martí.


L'exposició ens permet apropar-nos a l'època daurada del cartellisme. Molts dels cartells mostren l'interès tècnic per la litografia en color i la renovació estètica que suposà l'estampa japonesa.


La fotografia següent de detall és de la litografia sobre paper del 1.899 Puchinel·lis 4 gats, de Ramon Casas que des del 2.014 està en dipòsit al MNAC procedent d'una col·lecció particular.


L'art publicitari dels cartells suposà el sorgiment d'un mercat internacional que es dedicava a la compra venda i intercanvi de cartells i a l'aparició de revistes i publicacions especialitzades.

 
A la fotografia anterior podeu veure la litografia sobre paper d'Alexandre de Riquer, del 1.900, Napoleón fotógrafos ( 1.895 ) Les Maîtres de l'affiche, làmina 204 propietat de la Fundació "la Caixa".
La propera fotografia és de l 'àlbum de cartells de la Col·lecció Riquer. A l'esquerra podeu veure la litografia en color sobre paper del 1.896 Harper's August. Tom Sawyer Detective d'Edward Penfield i a la dreta  la litografia sobre paper del 1.898 Harper's April'98,  del mateix cartellista, il·lustrador i decorador estatunidenc .  
 
 
El polifacètic artista modernista Alexandre de Riquer va començar a col·leccionar cartells moderns nord-americans i europeus cap al 1.898. En aquest gran àlbum hi ha cent vint-i-vuit obres. Està custodiat al MNAC ( Adquisició de la Col·lecció Riquer 1.921 ).
La propera entrada dedicada a l'exposició la començarem al local del Passeig de Gràcia ( L'Art ), d'Antoni Utrillo...
Atentament.
Senyor i        

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada