Als mesos de desembre del 2.015 i gener del 2.016 a les entrades "Chiharu Shiota a Lleida ( 1 )" i "Chiharu Sihota a Lleida ( i 2 )" us recomanava visitar la sala d'exposicions de la Fundació Sorigué ubicada al carrer Alcalde Pujol número dos de Lleida. Si cliqueu sobre els enllaços anteriors ho podreu recordar.
A la primera d'aquestes entrades ja us anunciava que l'artista nascuda a Osaka al 1.972 seria una de les artistes convidades per ocupar un site-specific a PLANTA, al complex industrial de La Plana del Corb que Sorigué té a Balaguer.
En aquest espai d'aspecte lunar hi conviuen l'activitat extractiva i els processos industrials tradicionals, centres d'investigació, espais artístics i arquitectònics anomenats site-specific i plantacions agrícoles.
La Fundació Sorigué ha anat convidant a diferents artistes per crear obres per exposar-les als diferents site-specifis del complex industrial.
En entrades anteriors us he ensenyat els espais dedicats a l'escultor madrileny Juan Muñoz i la seva obra Double Bind que creà per a la Sala de Turbines del Tate Modern de Londres i que després de setze anys de la seva mort en podem gaudir en terres lleidatanes ( fotografia anterior ). També he compartit amb vosaltres les tres obres gegantines del site-specific dedicat al pintor i escultor alemany Anselm Kiefer ( fotografia següent ).
Per gaudir de PLANTA és imprescindible concertar una visita al telèfon 600600003 o fer un correu electrònic a reservas@fundaciosorigue.com.
Avui donarem un cop d'ull al site-specific que acull la proposta de Chiharu Sihota que té el mateix títol que l'exposició temporal que va fer a la seu de la Fundació Sorigué l'any 2.015, In the beginnin was...
L'edifici de set metres d'alçària que acull la instal·lació de Chiharu Sihota, de set metres d'alçària, està annex al centre de Mineralogia del complex industrial La Pana del Corb.
Primer entrareu a Mineralogia, un espai que ens permet conèixer la geologia, l'origen dels materials i els diferents processos que es desenvolupen al complex industrial de la Plana del Corb.
Mineralogia és el centre d'interpretació creat pel grup Sorigué i la Universitat de Barcelona en el que podem veure la procedència, formació, cronologia i característiques d'aquests àrids. També ens explica quines són les seves aplicacions.
A més a més de gaudir d'aquest espai de coneixement i reflexió sobre els processos geològics podem veure un vídeo de l'espectacular feinada que suposa el muntatge d'aquesta instal·lació de l'artista japonesa.
La fotografia anterior és del moment que la broca forada un dels moltíssims còdols que emprarà Chiharu Sihota i a la propera l'inici del treball amb el fil de llana negra que crearà un espai molt misteriós...
A la tercera fotografia del vídeo l'artista japonesa ja ha avançat molt en la seva instal·lació i està col·locant els últims còdols.
L'obra, inspirada en l'entorn industrial de la gravera Sorigué, està feta amb els còdols extrets de les mateixes instal·lacions i fil de llana negra. En una de les visites que va fer a les instal·lacions de Planta li va impressionar el soroll de les pedres corrent per les muntanyes de grava i inspirà a l'artista.
Deixem el centre d'interpretació Mineralogia i entrem a l'edifici annex, el site-specific que acull permanentment la instal·lació In the beginnin was...
L'ús de
la pedra fa referència a l'origen per partida doble. A l'origen de
l'univers amb la trama de fils i pedres i a l'origen del grup
empresarial Sorigué vinculat al moviment de terres.
La seva obra, molt lligada a la noció japonesa del destí, fa referència a la fragilitat de l'ésser. Sihota teixeix complexes xarxes de fils que s'entrellacen al voltant d'objectes, en aquesta instal·lació amb còdols de la gravera.
És impressionant caminar entre elements tan pesats com les pedres que estan atrapades per fràgils fils de llana negra.
L'artista d'Osaka que des de 1.996 viu i treballa a Berlín ha redefinit el concepte de memòria i consciència recollint objectes comuns com sabates, finestres, cadires, vestits, claus, llits per inserir-los en immenses estructures de fil.
El site-specifis de Chiharu Sihota és un dels que podem gaudir a PLANTA on també podrem visitar els de Juan Muñoz, Anselm Kiefer, Bill Viola i William Kentridge. A tocar de les oliveres ens esperen els dos caps monumentals de nadó "Carmen despierta- Día" i "Carmen dormida- Noche" de l'artista de Tomelloso Antonio López.
A l'entrada "Bill Viola a Planta", del febrer del 2.019, vàrem baixar al refugi antiaeri del Camp d'Aviació Militar Republicà que acollia l'obra del 2.007 de Bill Viola "The return". A tocar del refugi us explicava que estaven construint un edifici amb les parets de tàpia de terra per acollir tres propostes més del videoartista novaiorquès que va morir el dotze de juliol de l'any passat. A la popera entrada dedicada a PLANTA us ensenyaré aquest edifici acabat.
Atentament.
Senyor i




















Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada