divendres, 21 de novembre del 2025

A l'església de la Seu Vella ( i 4 ).

Al final de l'entrada anterior dedicada a la Seu Vella us deia que a la propera  observaríem detalladament alguns dels capitells que coronen els pilars cruciformes envoltats de columnes començant pels de l'arc apuntat que obre l'absis major al transsepte. Per explicar-vos alguns dels capitells he consultat la Tesi doctoral "L'escultura del segle XIII de la Seu Vella de Lleida" Volum II de Meritxell Niñá Jove. Els dos volums de la tesi estan penjats a internet.


Baixo els dos petits trams d'escala del presbiteri per tornar al transsepte, aixecar la mirada i mostrar-vos alguns dels capitells que coronen els pilars cruciformes envoltats de columnes dels que arrenquen l'arc apuntat que obre el absis major al transsepte i el costat est dels arcs apuntats del transsepte.
Gràcies al zoom de la càmera fotogràfica a la propera fotografia del costat esquerre en el que d'esquerra a dreta podem veure: dracs, un cavaller armat amb una espasa atacant un lleó, un centaure disparant una fletxa a una sirena ocell, la roda de la vida, ocells i grius, una bèstia devorant un home i el dubte de Sant Tomàs.
 
 
Pujant el primer tram d'escales faig la propera fotografia. D'esquerra a dreta veiem: el lateral de la roda de la vida, ocells i grius, la bèstia devorant l'home, el capitell doble del dubte de Sant Tomàs i dos felins lluitant.
 
 
Al costat dret, d'esquerra a dreta en els capitells hi ha esculpit: decoració vegetal, fulles d'acant, els episodis de l'Anunciació i la Visitació, tres personatges drets ( el central decapitat ), un capitell doble amb la representació de David i el Cavaller Victoriós.
 
 
Col·locant-me frontalment al pilar, d'esquerra a dreta i des d'una altra perspectiva:  els episodis de l'Anunciació i la Visitació, els tres personatges drets amb el de la cantonada decapitat, el capitell doble amb la representació de David i el Cavaller Victoriós. A més a més un home que clava una espasa a un lleó i un capitell amb fulles i tiges.
 

Deixem els capitells que coronen els pilars de l'arc apuntat  que obre l'absis major al transsepte per donar un cop d'ull a altres capitells de la imponent església romànica.
Anem al fons de la nau, però abans d'alçar la mirada per mirar i admirar alguns dels capitells, gaudim un moment de la impressionant austeritat i bellesa de la maltractadíssima antiga catedral de Lleida.
 
 
Al primer pilar cruciforme que separa la nau central de la nau de l'Evangeli ( l'esquerra des del punt de vista dels fidels mirant cap a l'altar ). Al capitell de l'esquerra dos grius afrontats i al de la dreta l'escena de les tres Maries davant el sepulcre.
 

Al transsepte nord ( pilar nord-est ) d'esquerra a dreta hi ha els capitells amb l'escena amb el martiri de Sant Quirze i la seva mare Santa Julita, acant amb pinyes i grans flors, els tres joves hebreus que es neguen a adorar l'ídol de Nabucodonosor, dracs atacant als homes i fulles d'acant.
 
 
Al pilar situat a l'angle entre la nau de l'Evangeli i el transsepte, d'esquerra a dreta als capitells hi podem observar: quatre figures molt degradades, la detenció d'un sant, la segona vinguda de Crist amb el Tetramorf, grius aculats, lleons afrontats i homes atacant dracs.
 
 
A un dels pilars que separen la nau central de la del costat de l'Evangeli, d'esquerra a dreta hi ha: grans roleus amb fruits al centre amb un cap monstruós del que per la boca hi surten tiges, harpies que es donen l'esquena i tenen els caps girats, quadrúpedes aculats girant ela colls que tenen les cues acabades en una palmeta ( a la part superior del capitell també hi ha esculpides palmetes ), fulles dentades i tiges amb fulles u fruits entrellaçats.
 
 
En un altre pilar del mateix indret podem veure en primer terme a Crist amb nimbe crucífer envoltat de quatre apòstols amb nimbe i al capitell de la dreta n'hi ha sis més  ( tres dels apòstols estan trencats per un forat quadrangular ). Constatareu que a les columnes també hi ha forats. A l'esquerra d'aquests dos capitells, d'esquerra  a dreta hi ha dos capitells amb decoració vegetal i els episodis de l'Anunciació i la Visitació.

 
La fotografia següent és del mateix pilar vist des d'una altra perspectiva. A les dues fotografies es veu que els rostres de Crist i els apòstols estan mutilats.

Als murs, pilars cruciformes, columnes i capitells de l'antiga església romànica hi ha molts forats que recorden la lamentable compartimentació que va patir l'antiga catedral de Lleida per adequar-la a les funcions militars.
La propera fotografia de la postal, custodiada a l'Arxiu Gavín de les Avellanes en la que a la part inferior hi podem llegir: "LERIDA. -Nave lateral de la Seo Vieja" i a sota "L.Roisin fot. Barcelona", ens ajuda a imaginar-nos aquesta cruel compartimentació que destruí part del patrimoni. Els soldats podien veure molt bé els capitells... El parisenc Lucien Roisin Besnard ( París 1.884 - Barcelona 1.943 ) treballà de fotògraf a Barcelona dedicant-se bàsicament al negoci de les postals. Tenia una botiga a la Rambla de Santa Mònica, "La Casa de la Posta", que la seva família regentà fins al 1.962. 
 

Aixecant altra vegada la mirada al pilar cruciforme ubicat a l'angle entre la nau de l'Epístola ( la de la dreta des del punt de vista dels fidels mirant cap a l'altar )  i el transsepte veiem en primer terme a l'esquerra dos dracs alats mossegant a les espatlles a dues persones aterrides i a la dreta tres lleons ( dos a la cara frontal i un a la lateral ) que giren el cap i les seves cues en transformen en tiges.
A l'esquerra, en segon terme, d'esquerra a dreta als capitells hi ha esculpits: dos homes acotxats que voles aixecar un recipient de fusta, dos homes muntant dromedaris enfrontats a l'angle del capitell. A la dreta: un capitell amb fulles d'acant i a la seva dreta a l'angle del capitell un home aterrit mossegat a les espatlles per dos dracs.
 

 
A la nau del costat de l'Evangeli, adossat al mur que separa aquesta nau de la central, al capitell de l'esquerra hi ha fos dracs afrontats simètrics. Les seves cues es transformen en tiges vegetals que acaben en palmetes. Al capitell de la dreta sirenes-ocell o harpies aculades, també simètriques i amb les cues transformades en tiges vegetals acabades en palmetes.

 
A la mateixa nau, a l'angle amb el transsepte trobem una sèrie de capitells que han perdut part del relleu i totes les figures tenen mutilats el cap i les extremitats.
 
 
Al capitell de l'esquerra, decorat amb un entrellaçat geomètric de cintes perlejades, és el que està més ben conservat i només presenta petits trencaments. A la propera fotografia podeu observar els tres capitells frontalment.
 
 
Als tres capitells de la dreta del capitell amb l'entrellaçat geomètric es representen escenes de l'Antic Testament, concretament del Cicle de Jacob i Esaú. Al de l'esquerra, en una cara Rebeca envia a Jacob a caçar i a l'altra Jacob rep la benedicció d'Isaac. Prop de l'angle del capitell hi ha un forat. Al capitell de la seva dreta, a la cara frontal Esaú demana la benedicció, a l'angle està representada la fuga de Jacob i Rebera ( darrere seu hi ha una gran fulla ). A la cara lateral Esaú aixeca els braços irat.
 

A la fotografia anterior podeu constatar que, a més amés de les mutilacions dels personatges, hi ha greus problemes d'erosió dels capitells i les columnes.
Per acabar aquest cop d'ull als capitells de l'església romànica de la Seu Vella, també a la nau de l'Evangeli, en un pilar exempt que separa aquesta nau de la central hi ha dos capitells amb la part superior amb un fris de fulles d'acant en els que hi ha escenes de lluita entre homes i dracs. Al de l'esquerra dos homes lluiten amb el drac coronat que hi ha a l'angle del capitell. Al de l'esquerra, dos cavallers lluiten contra dos dracs coronats. 


Però la destrucció parcial de la Seu Vella no és conseqüència d'atacs de dracs coronats, lleons, harpies o sirenes-ocell sinó de la decisió humana de transformar una catedral construïda entre els segles XIII i el segle XV en caserna militar...
En una propera entrada dedicada a la Seu Vella accedirem al claustre construït atípicament, per falta d'espai, als peus del temple per mirar-lo i admirar-lo.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada