Entre l'octubre del 2.016 i el gener del 2.017, gràcies a la gentilesa de Roser Miarnau Pomés, tècnica del museu de la mecanització agrària Cal Trepat i d'Oriol Saura Briansó, director del museu de Tàrrega, una sèrie de set entrades ens van permetre visitar virtualment totes les naus del museu. Penseu que només estan museitzades les cinc primeres naus. Les fotografies de les naus 6 a la 18 les penjà la Roser al facebook del museu per posar-les al blog. La de la nau 19 és de l'Oriol, que m'autoritzà a publicar-la. Una de les naus més impressionants és la nau 5, que podeu recordar clicant al proper enllaç "Un cop dull a Cal Trepat (5)", amb el seu al·lucinant embarrat. Avui hi tronem...
Els passats 30 de setembre i 1 d'octubre es celebrà al museu de la mecanització agrària la segona edició del McTrepat amb l'objectiu de divulgar el patrimoni històric industrial de Tàrrega fent una aproximació a la cultura dels Estats Units. Recordeu que l'antiga fàbrica targarina s'inspirà en la dalladora americana McCormick tirada per dos animals, fabricada a Chicago, per dissenyar una màquina dalladora més petita i tirada per un sol animal. La dalladora Trepat fou un èxit de vendes i revolucionà les feines al camp. A la propera fotografia podeu veure les dues màquines dalladores, a l'esquerra la McCormick i a la dreta la Trepat.
El McTrepat oferí exposicions de maquinària McCormick, cotxes clàssics americans, cartells de pel·lícules mítiques de Hollywood, exhibicions de ball ( country, swing, rock an roll, shag, claqué ), gastronomia, objectes de col·leccionista relacionats amb Bruce Springsteen, audiovisuals sobre la industria als Estats Units ( a la nau de la foneria ), tallers... Aquí teniu el cartell que anuncià el cap de setmana americà a la capital de l'Urgell. Els tractors McCormick que veieu a la nau de l'embarrat hi eren, sento dir-vos que The Boos, no...
El canvi de la tracció animal per la motorització en les feines del camp fou l'inici de la fi de Cal Trepat. Malgrat l'intent d'adaptar-se a aquest gran canvi fabricant diferents màquines dissenyades per treballar amb tractors, la decadència de la fàbrica targarina fou imparable.
A la secció de tallers, nau 5, la més espectacular de tota la fàbrica on les vint-i-cinc màquines accionades per un sol motor elèctric gràcies a l'embarrat, dos models del tractor McCormich eren els protagonistes...
Cyrus Hall McCormick ( 1.809-1.884 ) fou inventor i fundador de l'empresa McCormick Harvesting Machine Company, que l'any 1.902 es fusionà amb Deering Havester Company i tres petites empreses més, per formar la gegantina International Harvester, especialitzada en tractors i recol·lectores. A la propera fotografia podeu veure un elegant McCormick Farmall del 1.947.
International Harvester fou la pionera en fabricar maquinària amb motors de combustió interna ( dièsel ). Els primers tractors IH ( International Harvester ) són del 1.915. L'any 1.924 va "néixer" el Farmall, el primer tractor dels Estats Units dissenyats gairebé com un tricicle, amb les rodes del davant juntes.
Aquest disseny aconseguia que el tractor es pogués utilitzar en sembrats alts i baixos, com el cotó i el panís. L'any 1.960 la competència de John Deere, més potent, va fer perdre mercat a IH, però continuà fabricant els tractors Farmall.
El primer dia de febrer del 1.973 a la planta Farmall d'Illinois es fabricà el tractor cinc milions. Els mític Farmall es van fabricar entre 1,924 i 1.973.
Al costat del Farmall es mostrava, orgullós, un altre tractor McCormick de la marca Deering, perfectament greixat i preparat per anar a fer feina al tros...
Els McCormick Deering es fabricaren entre 1.922 i 1.947. Com podeu veure a la propera fotografia de detall, a la carrosseria podem llegir: McCormick-Deering Farmall Cub. A sota, amb lletres més petites: Made in USA International Company Chicago USA. A l'esquerra, el logotip amb les lletres H ( en negre ) I ( en vermell ), de la megaempresa International Harvester.
La majoria dels McCormick-Deering Farmall Cub en van pintar de Havester Red, un vermell fosc, i tenien les llandes platejades. Però International Harvester, a petició dels clients, els va lliurar d'altres colors. La columna o eix de direcció és espectaculat com podeu apreciar a la fotografia següent.
Si l'observem frontalment sembla que el tractor americà ens observi atentament. El disseny, amb el motor a l'esquerra i el seient a la dreta, millora el camp de visió del pagès i li permetia treballar amb més precisió.
El McTrepat ens recorda el vincle entre les ciutats de Tàrrega i Chicago, que començà quan Josep Trepat Galceran ( 1.881-1.974 ) va comprar la dalladora nord-americana McCormick per incorporar aquella tecnologia pionera a la fàbrica de la capital de l'Urgell.
Atentament.
Senyor I.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada