diumenge, 21 de febrer de 2021

Benvingut patró dels animals de peu rodó...

Si visiteu el Museu de Lleida, des del dia dinou de gener us dóna la benvinguda a l'espai del cor de l'església de l'antic convent de Sant Josep que quedà integrada al nou museu seguint el projecte de l'arquitecte Joan Rodon, l'escultura gòtica de Sant Antoni Abat.


Datada al darrer terç del segle XIV i atribuïda al Mestre d'Albesa quedà en dipòsit al Museu de Lleida el passat mes de gener.


L'obra que podeu veure a l'espai del cor formarà part de l'exposició permanent quan s'acabi la remodelació de les sales del gòtic, actualment tancades al públic.


Mentre es remodela l'àmbit expositiu del gòtic l'entrada  és gratuïta. No teniu excusa per no passejar fins al museu, ja que la resta de sales esperen la vostra visita. A les portes de la Planta 0, actualment tancades, que separen seguint l'ordre de la visita els àmbits expositius del romànic al gòtic i del gòtic al renaixement i el barroc , hi podeu llegir: " Estem treballant perquè aviat puguis gaudir d'una nova àrea del gòtic ".

L'escultura de pedra policromada que representa a Sant Antoni Abat dret, mesura 123,5 X 35,5 X 24 centímetres i té un bon estat de conservació.
 
 
Sant Antoni, com podeu observar a la propera fotografia de detall, duu barba partida amb tirabuixons al bigoti i els seus ulls ametllats ens miren serenament. Recordeu que aquest monjo cristià fou el capdavanter de l'eremitisme.


Els cabells tonsurats els veureu millor a la fotografia següent de detall en la que s'observa s'aprecia perfectament que estan afaitats circularment. La tonsura era un signe de renúncia al món, de l'adopció de l'hàbit i el canvi de nom. Altres religions practiquen ritus semblants. A l'església catòlica la tonsura es practicà fins al 1.972.


A la segona meitat del segle XIV els tallers escultòrics lleidatans es van especialitzar en els retaules de pedra, formant la que coneixem com Escola de Lleida d'escultura gòtica. Els retaules conservats a l'església de Sant Llorenç, ( que hem vist detalladament al blog a les entrades "Els retaules de Sant Llorenç ( 1 )", "Els retaules de Sant Llorenç ( 2 )", "Els retaules de Sant Llorenç ( 3 )" i "Els retaules de Sant Llorenç ( i 4 )" ), són el conjunt d'obres de més qualitat d'aquesta escola.


Sant Antoni Abat està vestit amb un hàbit que li arriba als talons ( hàbit talar ). La túnica, de color blau-gris, té el coll rodó i el caient ens regala plecs rectilinis. Sobre les espatlles duu una capa vermella que es subjecta al pit amb un fermall en forma de flor. A la túnica, gairebé a tocar de la capa, hi ha una creu Tau ( en forma de dinovena lletra de l'alfabet grec, origen de la T llatina ). Aquesta creu era l'emblema dels Germans Hospitalers de Sant Antoni, per això també s'anomena creu de Sant Antoni Abat. Amb la seva mà esquerra sosté un llibre.


Amb la mà dreta agafa un bàcul abacial que és el protagonista de la fotografia lateral de l'espectacular escultura gòtica.


El gran mestre de l'Escola de Lleida d'escultura del segle XIV fou Bartomeu de Robió, un dels més grans escultors del gòtic català. El Mestre d'Albesa, a qui s'atribueix l'escultura de Sant Antoni Abat, va ser el més destacat dels seguidors de Robió.
A la següent fotografia de detall podeu apreciar els plecs rectilinis del caient de la túnica que duu l'escultura exposada a l'espai del cor.


La peça, subhastada el dia set de desembre del 2.016 a la Galeria Christie's de Londres, fou adquirida pel col·leccionista i antiquari Sam Foog. La Generalitat de Catalunya també anà a la subhasta però no va poder comprar-la. Quatre anys després l'antiquari londinenc va posar l'escultura a la venda i la Generalitat la comprà per 64.000 euros.
Apropeu-vos al Museu de Lleida per mirar i admirar la nova escultura de l'Escola de Lleida que aviat estarà exposada al remodelat àmbit del gòtic.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari