diumenge, 18 de juny del 2023

Taller 6a ( 1 ).

A l'entrada del passat dia dos de juny "Litografia sobre pedra" us explicava detalladament el vídeo "Litografia Harrian" ( Litografia sobre pedra ), idea del litògraf Lauren Aliende i amb Ramón Ganuza a la càmera i l’edició. Desprès us convidava a visionar el vídeo gentilesa del Bilboko Arte Ederren Museoa ( Museo de Bellas Artes de Bilbao ) per finalment anunciar-vos que gràcies a la gentilesa de la gent del taller 6a, ubicat al cor del barri jueu de Palma de Mallorca, el podríem visitar virtualment al blog. Avui ho fem.


Passejant pel que fou Call Major de Palma ens aturem al carrer de la Puresa on trobem la Galeria dArt 6a ( al número 3a ) i el Taller 6a  (al número 8 ). Les grans obertures envidrades ens permeten veure el tresor que hi ha al seu interior...


La Galeria dArt 6a és de les poques de tot lEstat amb taller d’estampació propi. Aquest projecte, iniciat lany 1.982, va bufar lany passat quaranta espelmes...
Com podeu constatar a les fotografies anteriors i propera, només entrar, a lesquerra, ens espera un espai amb antigues màquines datades entre finals del segle XVIII i principis del XIX, matrius de pedra litogràfica, pots de tinta, rodets dentintar...


La Galeria d'Art i el Taller 6a obtingueren l'any passat el Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears. Des de l'any 2.009 Bel Font dirigeix 6a.


La remodelació de l'edifici, que ha durat tres anys, permet al passejant veure els treballs d'estampació des del carrer de la Puresa gràcies a les grans obertures envidrades que omplen el taller 6a de llum natural.


Apropant-me a l'antiga premsa litogràfica manual puc mostrar-vos una de les moltes matrius de pedra litogràfica que hi ha al taller.


Francesc Campins és el tècnic encarregat del taller 6a. Gràcies a ell encara podem gaudir de les antigues màquines malgrat que estem vivint en l'època digital.


6a és l'única galeria privada de l'illa de Mallorca que té el seu propi taller en el que s'han recuperat les tècniques d'estampació tradicional ( litografia, xilografia, gravat calcogràfic... ) que estaven arraconades per les tècniques fotomecàniques i digitals.


A la fotografia anterior podeu constatar la proximitat entre el taller i la galeria d'art. Per una de les obertures envidrades que omplen el taller de llum natural, podeu veure part de la galeria 6a.



Els membres fundadors del taller 6a abans d'obrir-lo van conèixer i aprendre les tècniques d'estampació tradicional. Ara ja porten quaranta anys esforçant-se en la seva conservació. 
L'antiga màquina protagonista de les tres fotografies anteriors és una premsa xilogràfica plana, i la de les tres properes una premsa tipogràfica Minerva.


En aquest anys 6a ha editat més de mil set-centes imatges en col·laboració amb més de vuitanta artistes. Tenen més de sis-centes matrius litogràfiques a disposició de l'art contemporani.


6a va exposar l'any 1.987 a Madrid a la Calcografia Nacional. Creada l'any 1.787, la Calcografia Nacional reuneix un extraordinari conjunt de planxes gravades dels grans artistes espanyols entre les que destaquen de coure gravat de Francisco de Goya. És una de les millors col·leccions de matrius calcogràfiques del món.


Com podeu veure a la fotografia anterior la caixa de fusta s'ha fet nova perquè l'original estava molt afectada pel corc de la fusta . Ara no més val "envellir-la".
El proper dijous, a la segona i última entrada dedicada al taller d'estampació amb tècniques tradicionals 6a, acabarem la visita virtual a aquest tresor ubicat al cor del call de Palma.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada