dimarts, 30 de setembre del 2025

Bill Viola a Planta ( 2 ).

A l'entrada anterior dedicada a PLANTA vàrem anar virtualment fins al complex industrial de La Plana del Corb que Sorigué té a Balaguer per entrar al site-specific dedicat a l'artista japonesa Chiharu Shiota.L'edifici de set metres d'alçària que acull la instal·lació In the beginnin was està annex al centre de Mineralogia.


La instal·lació està feta amb còdols de la gravera de Sorigué i fil de llana negra. In the beginnin was és la primera instal·lació permanent de Chiharu Shiota a Europa.


Al final us explicava que a l'entrada del febrer del 2.019 "Bill Viola a Planta" vàrem baixar al refugi antiaeri del Camp d'Aviació Militar Republicà ubicat al complex industrial de La Plana del Corb.


Al petit espai que trobem després de baixar les escales hi havia una pantalla plana en la que, gairebé sense respirar, visionàvem l'obra del 2.007 de Bill Viola "The return".
 

 
Visionar les obres del novaiorquès Bill Viola, referent mundial del videoart, t'atrapa i malgrat la lentitud de les escenes no pots deixar de mirar la pantalla...

 
A pocs metres del refugi hi havia un antic edifici del complex industrials que s'estava rehabilitant amb parets de tàpia de terra.


Us explicava que aquest edifici quan s'acabés la rehabilitació acolliria una nova obra de Bill Viola que ens permetria reflexionar sobre la vida, la mort, l'amor, les emocions...


La construcció del site-specific dedicat a Bill Viola és el resultat d'un projecte d'investigació promogut per Sorigué i dut a terme pel l'estudi d'arquitectura de Puigverd de Lleida fetdeterra.


L'arquitecta Maite Sainz de la Maza Benet i l'enginyer geòleg Macari de Torres Mestres han fet les parets i el sostre de terra amb criteris d'economia circular dins l'empresa Sorigué.


A les fotografies anterior i propera podeu observar la façana principal de l'edifici ja acabat. El sistema constructiu ha utilitzat terra de la gravera de Sorigué per fer les parets i, per primera vegada, un sostre de terra compactada armada.


El nou espai dedicat a Bill Viola s'ha instal·lat en un edifici completament rehabilitat que anteriorment era un lloc de treball del complex industrial.

 
Amb la utilització de terra s'aconsegueix un espai saludable, un edifici que transpira, regula la humitat i la temperatura interior i absorbeix les ones electromagnètiques i acústiques.


A la propera fotografia podeu constatar la proximitat del refugi antiaeri amb el nou espai dedicat a Bill Viola, dues construccions que estan gairebé a tocar.


A pocs metres, envoltats d'algunes oliveres, podem gaudir de dos caps monumentals de nadó "Carmen despierta-Día" ( propera fotografia ) i "Carmen dormida-Noche" d'Antonio López.


Però tornem al site-specific dedicat a Bill Viola que acull l'obra Ocean Without a Shore ( Oceà Sense Riba ) que fou creada per ser exposada a l'església de San Marco, del segle XV, la més petita de Venècia.


Fou un projecte col·lateral de la Biennal de Venècia de l'any 2.007. Al proper vídeo del TATE podem entrar a la petita església i escoltar les explicacions de Bill Viola.

 

A l'església veneciana i al site-specific de PLANTA l'obra està formada per tres pantalles verticals d'alta definició situades sobre altars. A més amés hi ha una instal·lació de so.
 
 
Bill Viola deia: "Ocean Without a Shore tracta sobre la presència dels morts a les nostres vides. En una habitació fosca, els tres altars sobre els quals es col·loquen les pantalles es converteixen en portals de pas entre els dos mons".


Els llums van baixant d'intensitat i a les imatges que ens regalen les tres pantalles sobre els altars apareixen  i desapareixen, a través d'un llindar d'aigua, vint-i-quatre persones. Una representació de la intersecció entre la vida i la mort...


L'obra s'inspira en els escrits del poeta senegalès Birago Diop ( 1.906 - 1.990 ) i agafa el títol del místic sufí andalús Ibn Arabi ( 1.165 - 1.240 ) que va escriure: "L'Ésser és un oceà sense riba. Mirar-lo no té principi ni fi, ni en aquest món ni en el pròxim".
El dotze de juliol de l'any passat Bill Viola va morir als setanta-tres anys a la seca casa de Long Beach ( Califòrnia ). 
El videoartista inicià la relació amb Sorigué l'any 2.008 incorporant a la col·lecció de la Fundació la icònica obra "The return" del 2.007 ( la que hi havia al refugi antiaeri ).
Al 2.009 la Generalitat de Catalunya li atorgà el Premi Internacional Catalunya i aprofità per visitar la Fundació Sorigué amb la seva dona i directora executiva de Bill Viola Studio, Kira Perov. Va conèixer l'espai de la fundació a Lleida i la seva col·lecció d'art. S'emocionà veient la seva obra "The return" que estava instal·lada a la Casa de la Volta, del segle XIV, un del conjunt d'edificis de La Canonja ( concretament sota el de la Pia Almoina )  de la Seu Vella de Lleida.

 
 
Amb "Ocean Without a Shore" ja són tres les obres de Bill Viola que formen part de la col·lecció de la Fundació Sorigué. Les altres dues són "The return" ( 2.007 ), que és un estudi previ d'Ocean Without a Store i "Observance" ( 2.002 ).
A la propera entrada dedicada a PLANTA quedareu bocabadats amb la site-specific que hi ha al costat de la recepció de visites dedicada a l'artista sud-africà William Kentridge amb  la seva fascinant "More Sweetly Play the Dance".
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada