dissabte, 15 d’abril del 2023

El cartell artístic com a reclam publicitari ( 2 ).

A la primera entrada dedicada a l'exposició "Cartells de la vida moderna. Els orígens de l'art publicitari" ja us vaig explicar que l'art publicitari dels cartells suposà el sorgiment d'un mercat internacional que es dedicava a la compravenda i intercanvi de cartells.
Antoni Utrillo Viadera fou un dibuixant català que es dedicà a la il·lustració de llibres per a infants i col·laborà amb la revista TBO. Era cosí de Miquel Utrillo i Morlius, que amb Santiago Rusiñol i Ramon Casas van ser els màxims representants del modernisme plàstic a Catalunya.
 
 
Antoni Utrillo fou el dibuixant de cartells moderns més prolífic de Catalunya. Tenia el taller de litografia, l'Art, i fundà posteriorment amb Rialp la litografia Utrillo&Rialp, una de les principals indústries del cartell modern català juntament amb Henrich y Cia.
A la fotografia anterior podeu veure la litografia sobre paper del 1.900 d'Antoni Utrillo Exposició permanent y venda de cartells nostres y estrangers. Litografia L'Art. Barcelona. Utrillo&Rialp S.C P. de Gracia nº6 Gracia. El cartell forma part de la Col·lecció Marc Martí. 
La propera fotografia és de la litografia sobre paper del 1.902 de John Hassall (pintor, il·lustrador, xilògraf i cartellista anglès ) Circol Artistich. Exposició de cartells organisada per en Lluís Plandiura.


L'any 1.896 la Sala Parés de Barcelona acollí la primera gran exposició d'Espanya dedicada al cartell modern, amb obres de Toulouse-Lautrec, Chéret, Beardsley o Hasall ( autor del cartell de la fotografia anterior ).
Lluís Plandiura i Pou fou un dels més grans col·leccionistes catalans del segle XX. La seva col·lecció de cartells artístics moderns està custodiada al MNAC. 


A l'exposició hi havia un espai dedicat a la tècnica de la litografia, que suposà una revolució del món del cartell. A la fotografia anterior podeu veure la litografia sobre paper del 1.850, d'autor desconegut, que és un anunci de Cafè Cuyàs amb el text en cinc idiomes ( anglès, italià, castellà, francès i portuguès ).


La litografia, una tècnica d'impressió sobre una superfície plana, fou descoberta entre 1.796 i 1.799 per Aloys Senefelder. La paraula litografia prové del grec antic i està formada per lithos ( pedra ) + graphe ( dibuix ).
Les fotografies anterior i propera de detall són d'una matriu de pedra litogràfica de principis del segle XX. L'anunci Aceite extra fino puro de oliva Don Juan, d'autor desconegut, forma part de la Col·lecció Marc Martí.


Cap a mitjans del segle XIX es difongué la litografia en color i l'ús de la planxa de zinc, molt més lleugera i manejable que les grans i pesades pedres litogràfiques.


En aquest espai expositiu dedicat a la tècnica de la litografia es podia visionar el vídeo "Litografia sobre piedra", del 2.015, cortesia del Museo de Bellas Artes de Bilbao. Tretze minuts que ens permeten descobrir tots els secrets d'aquesta tècnica. Lauren Aliende és el responsable de la idea i Ramón Ganuza de la càmera i l'edició. En una propera entrada us explicaré detalladament el vídeo i el podreu veure tranquil·lament.

 
La fotografia anterior és de la litografia sobre paper d'Antoni Utrillo ( c. 1.900 ) Litografia Utrillo&Rialt.  Hi podem llegir Cartell dibuixat sobre planxa d'alumini é imprès ab màquina rotativa. És una de les litografies de la Col·lecció Marc Martí. Aquest empresari d'arts gràfiques conserva prop d'un milió de cartells i nombrosos objectes publicitaris. Molts dels cartells, banderoles i pancartes que podeu veure actualment pels carrers de Barcelona són de l'empresa de cartelleria de Marc Martí.
També de la Col·lecció Marc Martí és la fotografia següent en la que podeu observar la litografia sobre paper del 1.900 Barral Hermanos Talleres litoraficos-tipográficos obra del pintor, il·lustrador i cartellista Josep Maria Xiró Taltabull.


El seu estil inicial s'adscrivia al simbolisme místic però aviat adoptà un to èpic i germanitzant. A les dues properes fotografies de detall podeu veure, malgrat la il·luminació reflectida al vidre que protegeix la litografia, la força d'aquest cartell en el que un home agafa una pedra litogràfica.



La fotografia següent és del llibre de gammes del cartell d'Anís del Mono ( 1.898 ), en el que podeu observar proves a cinc tintes i la impressió litogràfica definitiva.


A la dècada dels anys trenta del segle XIX es comença a difondre la cromolitografia, un mètode de la litografia pel qual els dibuixos són impresos en colors, primer a partir de la quadricromia ( negre, magenta, cian i groc ).


A partit de 1.860 la cromolitografia va  permetre imprimir cartells totalment policroms. A la fotografia anterior i a les dues properes podeu observar detalladament la impressió litogràfica definitiva i les proves a cinc tintes.



La propera entrada dedicada a l'exposició dels orígens de l'art publicitari la començaré amb el que suposà la descoberta de l'art japonès a partir de la dècada de 1.860.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada