diumenge, 26 de gener del 2025

Battistero di San Giovanni ( i 2 ).

Després resseguir perimetralment el Battistero di San Giovanni a l'entrada anterior dedicada a Florència, a la d'avui entrarem a l'edifici de planta octogonal, consagrat l'any 1.059 pel papa Niccolò II, que possiblement és el resultat d'una ampliació d'un primitiu baptisteri dels segles IV o V.

Entrant per la porta nord anem a la dreta fins a la façana oest en la que hi ha l'absis amb l'altar major que podeu veure a la fotografia anterior. Constatareu que en algunes de les fotografies es veuen bastides perquè la meva visita coincidí amb la restauració dels mosaics de la volta del baptisteri.
El revestiment de marbre de l'interior es començà a la segona meitat del segle XI i el mosaic de l'absis rectangular el començà l'any 1.225 el frare franciscà Jacopo. És el mosaic més antic del baptisteri.


Al centre, com podeu constatar a les fotografies anterior i propera de detall, a l'interior de l'estructura d'una roda decorada amb elements vegetals hi ha l'Agnus Dei. Flanquegen la gran roda Sant Joan Baptista entronitzat a l'esquerra i la Mare de Déu i el Nen entronitzats a la dreta.
Les tessel·les emprades per fer aquest mosaic són molt petites i tenen una gran varietat cromàtica de pastes de vidre. Fins i tot n'hi ha de corall.


Quatre telamons ( personatges de la mitologia grega ) sostenen la gran roda central dividida en vuit radis entre els que hi ha representats patriarques i profetes bíblics que predeien la vinguda de Crist, l'Agnus Dei, al centre.
A la part superior de la fotografia següent de detall, malgrat la bastida, podeu veure els bustos d'Apòstols, Evangelistes i Sants que hi ha a l'anell exterior de l'arc triomfal de l'absis.


A la dreta de l'absis hi ha el monument funerari dedicat a Baldassarre Cossa, l'antipapa Giovanni XXIII, mort a Florència l'any 1.419. A la part superior de la propera fotografia es veu parcialment la galeria Matroneum que hi ha sobre la part més baixa del baptisteri amb columnes i pilastres. La galeria, originàriament destinada a acollir les dones, també està decorada amb mosaics.

El monument funerari de bronze daurat i marbre, realitzat per Donatello i Michelozzo entre 1.422 i 1.428, fa set metres i trenta-dos centímetres d'alçària.


Molts mosaics de l'interior de la galeria Matroneum, datats al segle XIV, s'han perdut però encara hi ha algun indret en el que se'n conserven. En canvi encara podem observar la majoria dels mosaics de l'ampit en el que als requadres hi ha representats profetes i patriarques. Al fris de la base de la cúpula també hi ha requadres amb mosaics amb bustos de sants ( que no podeu veure a les fotografies perquè estan tapats per la gran lona octogonal col·locada durant la restauració dels mosaics de la cúpula.


Als requadres de l'ampit de la galeria Matroneum i als del fris de la base de la cúpula hi podem llegir inscripcions que els identifiquen.


Gràcies al zoom de la càmera fotogràfica a la fotografia següent de detall puc mostrar-vos els mosaics de dos dels requadres i del fris inferior amb querubins. El querubí és un àngel d'alta jerarquia representat en el món de l'art com un cap infantil alat sense cos.


A l'interior de la galeria Matroneum en alguns indrets encara s'hi conserven mosaics com podeu constatar a la propera fotografia.


Malauradament la meva visita coincidí amb la restauració dels mosaics de la cúpula del baptisteri per això al centre hi havia les bastides amb les escales per on els tècnics s'enfilaven. Una lona amb la reproducció fotogràfica dels mosaics de la cúpula no permetia veure els originals.

 
La volta dividida en vuit segments, subdividits en diferents registres, està totalment coberta de mosaics sobre fons daurat. Als plafons informatius que tancaven l'espai on hi havia les bastides l'espectacular mosaic estava explicat detalladament.
 

L'esplèndida decoració amb mosaics, feta entre els segles XIII i XIV, fou iniciada per mestres de l'escola bizantina i després els van continuar i acabar els grans mestres toscans d'aquella època entre els que podem destacar entre altres a Cimabue, Coppo di Marcovaldo i Meliore


Si ens situem davant de l'absis i observem el seu mosaic, aixecant la mirada trobem El Judici Final amb l'enorme figura de Crist Jutge entre el Paradís dels beats i l'Infern dels condemnats ( dreta ). El podeu fotografiat a la lona de protecció dels treballs de restauració de la fotografia anterior.


En els registres horitzontals dels altres cinc segments veiem, del llanternó a la base de la cúpula: les jerarquies angèliques, les històries del Gènesi, les del Patriarca Josep, la de Crist i la de San Joan Baptista.
No pus mostrar-vos fotografies per la impossibilitat de fer-les però a l'anterior, d'un dels plafons informatius que protegien l'estructura per enfilar-se fins a cúpula, us en podeu fer una idea.


Deixem de mirar la coberta del baptisteri per gaudir del terra que van fer obrers toscans a principis del segle XIII, Sembla que el paviment està ple de catifes, però aquestes "catifes" són de marbre.

Segurament per fer aquestes "catifes" es van inspirar en les manufactures tèxtils de l'Orient Mitjà comercialitzades pel gremi dell'Arte di Calimala, que fou el gremi que supervisà la construcció del baptisteri.
 

 Al centre del baptisteri hi havia l'antiga font baptismal envoltada d'una tanca octogonal. La pica baptismal actual, atribuïda a un seguidor d'Andrea Pisano, és del 1.371. Està feta en un únic bloc de marbre i té sis baixos relleus. 
Deixem il Battistero di San Giovanni per visitar, a la propera entrada dedicada a Florència, el Museo dell'Opera del Duomo al que arribarem passejant només tres minuts.
Atentament.
Senyor i.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada