divendres, 10 de febrer del 2023

Un cop d'ull a ARCO 40+1

Del vint-i-dos al vint-i-sis d'aquest mes de febrer es celebrarà als pavellons set i nou d'Ifema Madrid la quaranta-dosena edició d'ARCO, amb la Mediterrània com a projecte central. A l'entrada d'aviu, a pocs dies de la nova edició, us convido a donar un ràpid cop d'ull a la de l'any passat batejada com ARCO 40+1 perquè l'any 2.021 com a conseqüència de la pandèmia ARCO tingué una edició més reduïda i sòbria al mes de juliol. Aquest fet no va permetre celebrar com cal el quarantè aniversari de la fira d'art.


ARCOmadrid, la Fira Internacional d'Art Contemporani d'Espanya, és una de les plataformes principals del mercat de l'art. A ARCO 40+1 hi van participar 185 galeries de 30 països.


Només puc mostrar-vos, evidentment, algunes de les obres exposades. Començaré amb l'artista tèxtil i visual colombiana Olga de Amaral, nascuda a Bogotá l'any 1.932.


Les seves obres abstractes estan fetes amb fibres i recobertes amb fulles d'or i/o de plata. A la fotografia anterior i a la propera de detall podeu veure "Imagen Perdida nº 14" del 1.972, un acrílic, plata i pa d'or sobre lli de 70 X 183 centímetres. Exposada a l'estand la Richard Saltoun Gallery de Londres.


Caja abierta c. 1978, de 23 X 28 X 22 centímetres, és una construcció en xapa d'acer pintada de gris que es podeu veure a l'estand de la Galería José de Mano de Madrid. Aquesta obra de l'escultor guipuscoà Jorge Oteiza ( Orio 1.908 - Donostia 2.003 ) és la protagonista de la fotografia següent. Si cliqueu sobre l'enllaç anterior podreu recordar totes les entrades que li he dedicat al blog.


L'estand de la Galeria Mayoral de Barcelona acollia diverses obres d'un altre guipuscoà genial, Eduardo Chillida. Clicant sobre l'enllaç anterior podreu tornar a veure les entrades que li he dedicat al blog. La propera fotografia és de l'obra "Óxido 13" del 1.978, una peça de 24,5 X 26 X 3,5 centímetres feta amb terra xamota i òxid de coure. La xamota és un material granulat que s'obté amb la pols de maons, pedres refractàries o altres productes ceràmics cuits. El resultat és un material on hi ha molt sílice i alúmina.
En una propera entrada us mostraré altres obres d'Eduardo Chillida que es podien veure als estands de diferents galeries ( Mayoral, Cayón, Elvira González ).


A l'estand de la Galerie Lelong & Co de París es podia gaudir de l'escultura del 2.021 de Jaume Plensa feta amb pòrfir ( una roca magmàtica ) "Hortènsia " de 163 X 45 X 75 centímetres i 544 quilograms de pes


A l'estand de la Galeria MPA ( Moisés Péres Albéniz ) de Madrid ens sorprenia amb l'obra "Balancí"de l'any 1.973de l'artista multidisciplinari de Terrassa Antoni Miralda

 
Cal mirar-lo molt bé perquè, com podeu constatar a la fotografia de detall, una acumulació de soldats de poliestirè omplen aquesta peça de 107 X 62 X 86 centímetres. Balancí és un dels seus assemblatges antimilitaristes coneguts com Soldats Soldés.


A l'estand de la Galería Elvira González de Madrid hi havia una de les inquietants figures de Juan Muñoz que somriu mentre es mira al mirall. Si cliqueu sobre l'enllaç anterior podreu veure totes les entrades que li he dedicat al blog. La fotografia de detall és de l'obra  del 1.999 "Chino mirándose en espejo redondo" feta amb mirall i resina de poliester. La figura mesura 142 X 48 X 43 centímetres i el mirall té 90 centímetres de diàmetre.


Per acabar aquest petit cop d'ull a ARCO 40+1 ( penseu que a l'entrada d'avui només veurem  algunes de les peces exposades a set de les cent vuitanta-cinc galeries ) ens aturarem a l'estand de la Galería Rolf Art de Buenos Aires que obtingué el Premio Lexus al mejor stand y contenido artístico en ARCO 2.022.


L'estand mostrava els treballs dels artistes argentins Marcelo Brodsky, Sara Facio i Andrés Denegri. El projecte és una instal·lació fílmica de gran format en la que una complexa maquinària projecta diferents imatges de el Archivo Nacional feta per Andrés Denegri. Al costat hi ha la sèrie de fotografies de Sara Facio "Perón 1.972 - 1.974" que mostra esdeveniments socials relacionats amb el peronisme durant els primers anys de la dècada dels setanta del segle passat.


Completa el projecte la sèrie d'imatges de Marcelo Brodsky "1.968 El Fuego de la Ideas" que mostren diferents manifestacions polítiques públiques d'arreu del món.
Recordeu que del 22 al 26 d'aquest mes de febrer a Ifema Madrid us espera la quaranta-dosena edició de la Fira Internacional d'Art d'Espanya.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada