dilluns, 16 de desembre del 2024

Els retaules de Dueñas.

En el nostre periple per les terres de Castella a l'entrada d'avui, sense marxar de la província de Palencia, anem a Dueñas per observar detalladament dos dels seus retaules. El primer ubicat a l'església de Santa María de la Asunción i l'altre a l'església de l'Hospital de Santiago.
Comencem pel retaule major de l'església de Santa María de la Asunción, una obra d'estil hispano-flamenc considerat una de les joies més importants de la Corona de Castella.
 
 
Com podeu constatar a la fotografia anterior el retaule de fusta policromada i daurada està ubicat a l'interior de l'absis central de l'església que es començà a construir a finals del segle XII. L'estil del temple, de transició del romànic al gòtic, el podem situar entre el  tardoromànic o protogòtic de tradició cistercenca.
Abans d'observar detalladament l'espectacular retaule - que mesura 9,5 metres d'alçària ( 12,10 metres des del terra ) i 7,80 metres d'amplària - vull mostrar-vos els panteons comtals dels Acuña, comtes de Buendia, que flanquegen el presbiteri.


Els més propers al costat de l'Evangeli ( el costat esquerre des del punt de vista dels fidels mirant cap a l'altar ), que podeu veure a la fotografia anterior a tocar de la part superior del cadirat del cor del segle XVI , són els de Don Pedro Vázquez de Acuña 1.482 ) Primer comte de Buendia -a la dreta- i el de Don Juan de Acuña 1.592 ) Sisè compte de Buendia -a l'esquerra-.
 
 
A la fotografia anterior de detall podeu observar millor el sepulcre de Don Pedro Vázquez de Acuña  Primer comte de Buendia i  la propera, també de detall , el de Don Juan de Acuña  Sisè compte de Buendia.
 
 
 Els sepulcres més propers al costat de l'Epístola ( el costat dret des del punt de vista dels fidels mirant cap a l'altar ) són els de Lope Vázquez de Acuña ( † 1.489 ) - a l'esquerra- i de la seva esposa Inés Enríquez de Quiñones † 1.488 ) - a la dreta- Segons comtes de Acuña.


Deixem els sepulcres per observar detalladament el retaule major que està dividit en quinze escenes que ens expliquen la vida de Jesús organitzades en dues parts: la Infància i la Passió. A més a més de les escenes hi ha imatges dels dotze apòstols, dels quatre evangelistes, quatre profetes de l'Antic Testament i els reis David i Salomó. 
Com podeu constatar a la primera fotografia de l'entrada d'avui un guardapols recorre completament l'exterior, inclòs el Calvari. Les imatges i els relleus de les escenes es disposen en cinc carrers, sent el central més ample, i quatre entrecarrers ( divisions verticals més estretes que els carrers ).
 
 
A la fotografia anterior i a les dues properes podeu observar detalladament el carrer central del retaule. S'anomenen carrers les divisions verticals. Al carrer central hi ha el Calvari (1) flanquejat als entrecarrers pel Mal Lladre , Gestas, a l'esquerra de Jesús crucificat ( 2 ) i el Bon Lladre, Sant Dimes , a la dreta de Jesús crucificat ( 3 ).
A la part superior de la propera fotografia de detall del carrer central veiem l'escena de l'Anunciació de la Verge ( 4 ) i a sota la Nativitat ( 5 ).

 
A la part inferior del carrer central hi ha les taules pintades de Sant Andreu, Crist Salvador, la Dolorosa i Sant Joan Evangelista ( 6 ) , i a sobre la Lamentació sobre el Crist Mort ( 7 ).

 
El retaule de fusta es va fer entre els anys 1.510 i 1.518 per subscripció popular amb una contribució dels comptes de Buendia que des de 1.439 eren Señores de Dueñas especial. Alonso de Ampudia i Pedro Manso varen acoblar el retaule i s'encarregà dels relleus de les escenes i de les imatges majors l'artista flamenc Anthonis Van Mansalde III.
L'estructura i dosserets són de fusta de pi i els relleus i escenes de fusta de noguera, a excepció de la imatge central, L'Assupció de María, que és l'única escena realitzada en fusta de pi.
 
 
Les escenes estan ordenades cronològicament d'esquerra a dreta i de baix a dalt. Les escenes dels dos primers cossos ( les divisions horitzontals del retaule ) estan dedicades a la Infància de Jesús. Al primer cos, que podeu veure a la fotografia anterior, hi ha l'Anunciació, la Visitació, la Nativitat, l'anunci als pastors i la Circumcisió.
Al segon cos ( propera fotografia ) estan representades les escenes de l'Epifania, la Fugida a Egipte, la Matança dels Innocents i el Baptisme de Jesús.
 
 
Al tercer i últim cos el retaule ens explica la Passió amb les escenes de l'entrada a Jerusalem, l'Oració a l'hort de Getsemaní, la Detenció de Jesús i la Flagel·lació.
 
 
El retaule està rematat, com hem vist a la primera fotografia de detall, per un Calvari a l'àtic ( part superior del carrer central en la que normalment s'hi representa el Calvari.
Deixem l'església de Santa María de la Asunción i el seu espectacular retaule major per apropar-nos a l'església de l'Hospital de Santiago on ens espera un retaule molt diferent fet al segon quart del segle XVI en estil plateresc. És el retaule de La Anunciación.
 


De l'antic Hospital dedicat al recer del pelegrí, persones necessitades i atenció de malalts només en queda la seva església gòtica. Dueñas a l'època medieval arribà mantenir quatre hospitals, fet que deixa molt clara la importància d'aquesta ciutat a l'edat mitjana. L'església té una estructura completament atípica perquè està dividida en dues naus de tres trams separades per un pilar cilíndric i un altre de compost, dels quals arrenquen arcs apuntats. A la capçalera la coberta és de voltes de creueria estrellada i la resta d' un senzill enteixinat de fusta.
Deixem l'església i tornem al retaule format pel banc ( part inferior o basament del retaule ) , un cos ( nom que es dóna a cadascuna de les divisions horitzontals ), i àtic ( part superior del carrer - nom de cada divisió vertical del retaule- central, on generalment es representa el Calvari.
A la propera fotografia de detall del banc podeu observar millor les tres taules pintades a l'oli per Antonio Vázquez. La central mesura 69 X 58 centímetres i les laterals 61 X 58 centímetres. D'esquerra a dreta s'hi representen a Sant Pere i Sant Pau, la Pietat, i a Sant Jaume i a Sant Joan Baptista.

 
A l'únic cos del retaule, de forma quadrada hi ha inscrit un gran medalló amb els relleus de l''estil de Berruguete. El més gran representa L'Anunciació i els quatre medallons més petits de les cantonades hi ha el tetramorf.


Un tetramorf és una representació iconogràfica de quatre elements. D'aquest tipus de representació la més estesa és la cristiana, en la que hi ha els Quatre Evangelistes: Mateu, Marc, Lluc i Joan.

 
D'esquerra a dreta i de dalt a baix a les fotografies de detall podeu observar els medallons petits que hi ha a les cantonades del cos quadrat. La fotografia anterior és de Joan amb l'àliga amb les ales obertes a la dreta i a la propera Lluc amb el bou a l'esquerra.


A la fotografia general del cos i parcialment les quatre de detall constatareu  que al voltant del medalló gran es pot llegir una inscripció escrita en caràcters gòtics que diu: " Ece ancilla Domini, fiat michi secundum verbum tuum" ( Oh serventa del Senyor, que es faci amb mi segons la teva paraula ) de l'Evangeli Sant Lluc I,38. Ressegueix el gran medalló una orla amb caps d'àngels.
 
 
A la fotografia anterior al petit medalló hi ha representat el relleu de Mateu amb l'home o l'àngel a la dreta, i a la propera Marc amb el lleó a l'esquerra.


A l'àtic del retaule hi ha un Calvari en el que veiem les imatges de Jesús crucificat flanquejat per la seva mare Maria i per Maria Magdalena.


Marxem de Dueñas i la província de Palencia per anar, a la propera entrada dedicada a les terres de Castella, a Olmedo i a la vila romana d'Almenara Puras província de Valladolid.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada