diumenge, 15 de gener del 2012

El misteri del carrer major de Cervera.

Avui volia explicar-vos una història molt misteriosa que vaig viure al carrer major de Cervera. Passejant tranquil·lament per la capital de la Segarra vaig atansar-me a la Paeria per gaudir d'aquest edifici iniciat al segle XVII. Són impactants les cinc mènsules que podem veure sota de cadascun dels tres balcons. Les mènsules, nenes i nens, són elements arquitectònics que sobresurten per a sostenir alguna cosa; en aquest cas, els balcons.

Enfilo el carrer major i en una de les moltes cases antigues sento que em crida una picaporta una mica atrotinada. Vosaltres que sou de l'època de l'alta tecnologia potser no sabeu que una picaporta és una peça de ferro, penjada en la part superior d'una porta, i que en alçar-la i deixar-la caure, serveix per a trucar.

.- Senyor i, diu la picaporta. Vigila que els cavalls no et trepitgin. Molt aviat començarà una reunió molt important per a la història de Catalunya.
Molt confús dono un cop d'ull al carrer i no hi veig ningú. Estic parlant amb una picaporta que em diu:
.- Estem al 1.359, el rei Pere el Cerimoniós, ha convocat una reunió per demanar una aportació econòmica molt important per a la guerra. Després de les Corts de Barcelona i Vilafranca del Penedès, les de Cervera seran fonamentals. A canvi d'aquesta aportació econòmica, el rei cedeix més facultats a les Corts. És un pas decisiu per crear la Ge....

La sorollada dels cavalls que entren al galop pel carrer major no em deixa acabar de sentir el que diu la picaporta, i em quedo sense saber que és el que es va crear...
S'aturen i entren en un edifici. Hi ha representants dels nobles, militars i l'església. Els soldats tanquen la porta i aprofito per sortir del porxo on m'havia amagat i tornat a la casa de la picaporta parlant.

Li pregunto que és va decidir en les Corts de Cervera del 1.359, però no em contesta. Miro el carrer i ja no hi ha cap cavall, el silenci és absolut. Torno a l'edifici on han entrat els estranys personatges misteriosos... Ni rastre d'ells. Unes lletres metàl·liques a la llinda d'una de les portes ens deixen clara la funció actual d'aquest edifici. És l'Auditori Municipal.
Nenes i nens, sobretot els de cicle superior,podeu ajudar-me? Què va passar al carrer major de Cervera l'any 1.359 ? Es va crear la Ge...
Atentament.
Senyor i

3 comentaris:

  1. Desitjo, senyor i, que algun noi o noia de sisè contesti la pregunta.
    Dilluns a l'hora del pati, hora també préstec matinal algun dels ajudants, si no ho han fet abans... li contesti la pregunta.

    Quedo a l'espera.

    ResponElimina
  2. Apreciada senyora:
    Espero que els de sisè descobreixin que va dir la picaporta.
    Atentament.

    ResponElimina
  3. Senyori! Estic intrigadíssima.. Em penso que més o menys sé que es va crear, però m'ho guardo per a mi, esperant la resposta dels nens i nenes! Quin misteri!

    ResponElimina