dimarts, 13 d’octubre del 2020

Fundació Mas Miró ( 3 ).

Després de visitar virtualment l'austera planta baixa de mas Miró, avui pujarem al primer pis on trobarem la gran sala i les habitacions. Podreu comprovar el contrast d'aquesta planta, amb cer encant burgés, i la humilitat de la planta baixa.
Pugem al primer pis i anem a l'esquerra a l'habitació del fons. Aquesta petita cambra fou el primer taller de Joan Miró. La llum del sol inunda l'espai...


No hi ha cap fotografia d'aquest primer taller, però ho sabem gràcies a la memòria oral dels antics masovers de mas Miró. Quan als anys 40 varen construir el nou taller, aquesta cambra es transformà en l'habitació de la Maria Dolors, germana del pintor.A la propera fotografia podeu observar el jardí des del balcó del primer taller del pintor barceloní.


El curiós llit policromat és un llit d'Olot. Aquests mobles es van fer a Catalunya a finals del segle XVIII i el seu estil té els orígens a Itàlia. A la propera fotografia de detall podeu apreciar el treball artístic del capçal.


Deixem l'habitació de la Maria Dolors i, nomes sortir-ne, podem veure com la llum del sol omple la primera planta del mas. A la dreta d'aquest petit saló trobem l'habitació de Joan Miró.


Vaig visitar Mas Miró al matí i per això l'habitació del pintor, escultor, gravador i ceramista barceloní - orientada a ponent - em va semblar més fosca que les altres estances del mas.


Tornem al centre de la primera planta, on hi ha el forat d'escala. A la dreta ni ha la gran sala, eix vertebrador d'aquesta planta del mas. La taula que veieu a la fotografia següent va servir de model a Miró en un dels seus quadres.


La Taula  ( natura morta amb conill ) és un oli sobre llenç pintat l'any 1.920 en el que podeu observar la taula que encara és al centre de la gran sala. Paula Pinya, de la Successió Miró, em va donar l'autorització per mostrar-vos aquest oli. Gràcies Paula per la teva gentilesa.


Font fotografia: Successió Miró.

Entre les balconeres, presidint la gran sala, hi ha un retrat del besavi matern de Joan Miró, Josep Oromí Vidal. A sota podeu veure als avis paterns de Cornudella, Isabel Adzerias Rabascall i Joan Miró Palleja que era el ferrer del poble.


Si baixem la mirada podem observar detalladament el paviment hidràulic de la gran sala. Aquest tipus de paviment artesanal s'ha conservat, molt encertadament, en la rehabititació i museïtzació de les diferents estances.


Durant la guerra civil la mare, la germana i la família dels masovers es van quedar al mas. Els soldats republicans ocuparen l'edifici però aquesta gran sala, l'habitació i el lavabo els van deixar per la mare i la germana del pintor. A finals dels anys 40 la resta de la família tornà de l'exili. Sortim de la sala i anem al lavabo.


Aturat en el temps, enrajolat en color blanc i amb una sanefa escacada en blanc i blau, sembla que en qualsevol moment entrarà un membre de la família Miró per fer-ne ús.


Si ens fixem detalladament en les tovalloles, també blanques, veurem que estan brodades en color blau amb les inicials del pintor J M.


Deixem l'edifici principal i tornem al jardí per dirigir-nos posteriorment al taller que van construir a pocs metres del mas entre 1.943 i 1.948.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada