Deixem el Baridà, territori format per tres municipis de l'Alt Urgell i dos de la Cerdanya, on vàrem donar un cop d'ull al Santuari de la Mare de Déu del Boscalt ( a un quilòmetre d'Ansovell ) per anar a la comarca del Solsonès.
A la plaça del Palau Episcopal de la ciutat de Solsona ens espera l'edifici que al segle XVIII el bisbe Rafael Lasala i Losela ordenà construir. L'arquitecte solsoní Francesc Pons l'edificà entre 1.776 i 1.792. La façana del Palau Episcopal és una de les millors obres del neoclàssic català.
Dins del Palau hi ha el Museu de Solsona Diocesà i Comarcal on ens estan esperant les pintures murals de l'església de sant Quirze de Pedret, dels segles IX - X. Mentre visitem el museu podem gaudir, gràcies als grans finestrals, del campanar de la Catedral de Santa maria de Solsona.
L'església de sant Quirze de Pedret, al terme de Cercs - comarca del Berguedà-, és una joia de l'arquitectura preromànica catalana. Cercs forma part del bisbat de Solsona, que l'any 1.959 cedí l'església a l'Ajuntament de Berga. A l'espai on es conserven part de les pintures murals, en un plafó informatiu, podem veure una fotografia de l'església de sant Quirze de Pedret anterior a la segona restauració iniciada l'any 1.989.
L'edifici, amb elements preromànics i romànics, està documentada per primera vegada l'any 983. S'explica en aquest document mil·lenari que l'església pertany al monestir de Sant Llorenç de Bagà. Sant Quirze de Pedret fou església parroquial fins al 1.312. És un edifici de tres naus. La nau central, del segle IX, fou el primer temple. Al segle X s'amplià amb les naus laterals. La capçalera té tres absis.
L'any 1.889 Josep Puiggarí i Llobet publicà per primera vegada un article sobre les pintures murals de Sant Quirze de Pedret. Al 1.922 la Junta de Museus de Barcelona va fer el primer arrencament de les pintures murals i al 1.939 Gudiol i Ricard quan acabaven l'arrencament varen descobrir les pintures primitives ( esquerra de la fotografia anterior ).
"L'orant" i "el cavaller" són els dos fragments trobats a l'absis central, a banda i banda de la finestra, sota les pintures murals del segle XI que representen els vint-i-quatre ancians de l'Apocalipsi. Són dos fragments de pintura mural preromànica més antiga d'Europa. Estan datats entre finals del segle X i primers anys del XI.
A la dreta de la finestra de l'absis central hi havia la figura de "l'orant", un fragment de pintura mural que mesura 135 X 122,5 centímetres.Es tracta d'un personatge masculí amb barba i els braços estesos que podeu veure a la fotografia anterior i a la propera de detall.
L'orant està dins d'un cercle que té una decoració en ziga-zaga. Sobre el cercle podeu veure un paó, signe d'immortalitat en la simbologia romànica. A la fotografia següent de detall el podeu apreciar en la seva senzilla bellesa.
A l'esquerra de la finestra de doble esqueixada, quan varen arrencar les pintures murals dels segle XI descobriren el segon fragment de pintura preromànica, "el cavaller", de 197 X 135 centímetres. Les finestres de doble esqueixada, gràcies a la forma divergent dels bancals o l'ampit, augmenten la quantitat de llum natural que entra de l'exterior de l'església.
Està representat un gran cercle del que parteixen el quatre braços que formen una creu. Al cercle hi ha un cavaller que al cap porta un elm cònic amb nasal ( protector del nas ). El cavaller duu una llança amb un estendard. Sobre el cap del cavaller hi ha una creu de la que penja, a l'esquerra, raïm. Un ocell està enfeinat picotejant-lo. Podeu observar aquests detalls a la propera fotografia.
El conjunt de pintures murals romàniques està datat a finals del segle XI i s'ha atribuït al Mestre de Pedret. Les de l'absis central i l'arc triomfal foren arrencades, netejades, restaurades i traslladades al Museu de Solsona Diocesà i Comarcal l'any 1.940.
Després de mirar i admirar els dos fragments preromànics, a la propera entrada dedicada a Sant Quirze de Pedret observarem meticulosament les pintures romàniques de l'absis central, l'arc central i del les absidioles.
Atentament.
Senyor i
L'orant està dins d'un cercle que té una decoració en ziga-zaga. Sobre el cercle podeu veure un paó, signe d'immortalitat en la simbologia romànica. A la fotografia següent de detall el podeu apreciar en la seva senzilla bellesa.
A l'esquerra de la finestra de doble esqueixada, quan varen arrencar les pintures murals dels segle XI descobriren el segon fragment de pintura preromànica, "el cavaller", de 197 X 135 centímetres. Les finestres de doble esqueixada, gràcies a la forma divergent dels bancals o l'ampit, augmenten la quantitat de llum natural que entra de l'exterior de l'església.
Està representat un gran cercle del que parteixen el quatre braços que formen una creu. Al cercle hi ha un cavaller que al cap porta un elm cònic amb nasal ( protector del nas ). El cavaller duu una llança amb un estendard. Sobre el cap del cavaller hi ha una creu de la que penja, a l'esquerra, raïm. Un ocell està enfeinat picotejant-lo. Podeu observar aquests detalls a la propera fotografia.
El conjunt de pintures murals romàniques està datat a finals del segle XI i s'ha atribuït al Mestre de Pedret. Les de l'absis central i l'arc triomfal foren arrencades, netejades, restaurades i traslladades al Museu de Solsona Diocesà i Comarcal l'any 1.940.
Després de mirar i admirar els dos fragments preromànics, a la propera entrada dedicada a Sant Quirze de Pedret observarem meticulosament les pintures romàniques de l'absis central, l'arc central i del les absidioles.
Atentament.
Senyor i
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada