dilluns, 21 d’agost del 2023

L'estació del Ferrocarril de Sóller de Palma.

A l'entrada anterior dedicada al nostre periple per l'illa de Mallorca vàrem observar detalladament l'edifici modernista del Banc de Sóller dissenyat per l'arquitecte Joan Rubió i Bellver, deixeble de Gaudí. A la mateixa Plaça Constitució, a la dreta del banc, hi ha l'església de Sant Bartomeu amb una façana modernista dissenyada pel mateix arquitecte. Al final de l'entrada vàrem veure com el tren de Sóller circulava lentament per la plaça.


A la part superior esquerra de la fotografia anterior podeu observar part de la gran rosassa de l'església de Sant Bartomeu. Us convido a pujar virtualment al trenet de fusta per anar fins a l'estació del Ferrocarril de Sóller de Palma, un edifici modernista dissenyat per l'enginyer Pere Garau i Canyelles.


Després de recórrer els 27,26 quilòmetres del trajecte de Sóller a Palma, baixem del tren per donar un cop d'ull a l'estació centenària del Ferrocarril de Sóller. 


Però abans de donar un cop d'ull a l'estació, a la fotografia anterior de detall podeu veure el nom de l'empresa privada  Ferrocarril de Sóller S.A. constituïda l'any 1.911.


L'estació de Ferrocarril de Sóller està formada per un edifici modernista de planta rectangular de tres cossos, les cotxeres i l'espai de vies. 
A la fotografia anterior podeu veure la gran marquesina metàl·lica de la façana orientada a l'andana que protegeix als passatges del sol i la pluja, i a la propera de detall part de l'estructura de la marquesina i del rellotge de l'andana.


El solleric Jeroni Estades i Llabrés fou el primer en proposar la construcció d'una línia de tren entre Sóller i Palma. L'any 1.905 es constituí la societat Ferrocarril de Palma-Sóller amb un capital de tres milions i mig de pessetes. L'enginyer Pere Garau i Canyelles enllestí el projecte l'any 1.906. Però la concessió estatal per construir el ferrocarril i el traçat del projecte de Pere Garau no coincidien i es renuncià al projecte. L'any 1.911 es constituí l'empresa Ferrocarril de Sóller S.A. i l'any 1.912 entrà en servei el preciós tren de fusta. Al juliol del 1.929 s'introduí la tracció elèctrica.


El cos principal de l'estació, de dues plantes, està flanquejat per dos cossos més petits de planta baixa i amb una terrassa de coberta. A més a més a l'estació hi ha els edificis de les cotxeres i el lavabo que podeu observar a la fotografia anterior.


L'any 1.913 s'inaugurà el tramvia entre Sóller i el seu port, un trajecte de 4,87 quilòmetres. Els dos trajectes ( Sóller-Palma i Sóller-port )  tenen l'amplada de via de la iarda anglesa ( 0,915 metres ).
L'edifici de viatgers, el cos principal de l'estació, té dues plantes i està construït amb pedra i maó vist. A la planta baixa hi ha el vestíbul amb taquilles per la venda de bitllets, una cafeteria i altres dependències. A la fotografia anterior i a la següent de detall podeu veure el sostre de guix del vestíbul.

 
Deixem l'edifici de viatgers per donar un cop d'ull a la façana del carrer d'Eusebi Estrada. El nom del carrer ens recorda a l'enginyer de camins, canals i ports que impulsà el ferrocarril a Mallorca i promogué l'enderrocament de les muralles de la ciutat. Al sortir anem a l'esquerra per veure el cos principal de dos pisos i el cos que el flanqueja per la dreta, de planta baixa i amb un terrat amb balustrada a la coberta.


Si caminem una mica més pel carrer d'Eusebi Estrada podem observar la reixa de ferro forjat i, darrere, a l'esquerra la part final de la marquesina metàl·lica del cos principal de l'estació i a la dreta part del petit edifici del lavabo que també està fet amb pedra i maó vist.


Girem cua i anem fins al petit xamfrà del tancament de ferro forjat del carrer d'Eusebi Estrada amb l'Avinguda del Gran i General Consell. A la fotografia següent podeu veure darrere de la terrassa del bar, en primer terme l'altre cos de planta baixa i amb una terrassa amb balustrada a la coberta i darrere el cos central de dues plantes.


Si anem una mica més a l'esquerra podem observar l'entrada modernista  al Ferrocarril de Sóller S.A. feta de pedra, maó vist i forja, que actualment ens duu a la terrassa d'un bar.


A la propera fotografia podeu veure part del tancament de ferro forjat, pedra i maó vist de l'Avinguda del Gran i General Consell.


Deixem l'estació del Ferrocarril de Sóller S.A. per passejar deu minuts fins al Museu de la Fundació Joan March, al carrer de Sant Miquel número onze, gairebé a tocar de la Plaça Major que visitarem en una propera entrada.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada